Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dokumentasjon lånekassen

Studenten!

Anbefalte innlegg

Dere som har ringt LK: må den som attesterer at du har bodd der, også sende inn sin leiekontrakt/skjøte? Eller holder det ad de skriver en erklæring, og at jeg legger ved denne erklæringen, samt et brev som forklarer hvorfor jeg har bodd hos vedkommende uten noe formalisert leieforhold + kopi av attest fra folkeregisteret som viser at jeg har bodd der i hele perioden?

Herregud, ikke si at man må få den man har bodd hos til å legge ved kopi av sin leiekontrakt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere som har ringt LK: må den som attesterer at du har bodd der, også sende inn sin leiekontrakt/skjøte? Eller holder det ad de skriver en erklæring, og at jeg legger ved denne erklæringen, samt et brev som forklarer hvorfor jeg har bodd hos vedkommende uten noe formalisert leieforhold + kopi av attest fra folkeregisteret som viser at jeg har bodd der i hele perioden?

Herregud, ikke si at man må få den man har bodd hos til å legge ved kopi av sin leiekontrakt!

Du må legge ved deres leiekontrakt eller skjøte, ja.
Lenke til kommentar

Jeg fikk beskjed om at skjøtet skulle legges + egenerklæring fra begge og et eget brev som forklarer boforholdene

Lenke til kommentar

Hvis den personen jeg bodde hos, selv leier boligen (altså er ikke eier av den selv); må hun altså gi meg kopi av sin leiekontrakt? Altså siden vi ikke hadde et formalisert leieforhold?

Hvis vi skriver en leiekontrakt nå, altså daterer den bakover; vil LK kreve ytterligere bevis? Altså vil de også da kreve at hun gir kopi av sin leiekontrakt med den hun leier fra igjen? Og vil de eventuelt kreve kontoutskrifter?

som beviser at leie er betalt?

Lenke til kommentar

Kan attest fra folkeregisteret, som viser ta jeg har bodd sammen med vedkommende i hele perioden, være tilstrekkelig - altså komme i stedet for kopi av hennes leieavtale? Altså, jeg har jo registrert hos folkeregisteret et jeg ikke bor hjemme, og det er denne nye adrressen - altså ikke hjemme hos foreldrene mine - at posten har kommet i alle år...

Vil ikke det holde? Må hun som jeg bodde sammen med likevel legge ved sin leiekontrakt?

Lenke til kommentar

På LK's hjemmesider skriver de følgende:

"Hvis du ikke har leiekontrakt, må du sende oss en skriftlig erklæring fra utleier eller den du bor hos, pluss et eget brev hvor du forklarer boforholdene nærmere. Perioden du har bodd der må være bekreftet av utleier eller den du bor hos. Legg gjerne ved kvittering for betalt husleie eller annen dokumentasjon som sannsynliggjør at opplysningene dine om bostatus er riktige."

Altså, her nevner de ingenting om skjøte/leiekontrakten til den du har bodd sammen med.

Skal det da ikke holde med

• En erklæring fra meg; med nærmere opplysninger om boforholdet
  • En erklæring fra vedkommende som jeg bodde sammen med
  • Attest fra folkeregisteret
Lenke til kommentar

Hva de vil gjøre er ikke godt å si, men de kan kreve alt du skriver her. I så fall er du fucked. Med andre ord: Drit i å tilbakedatere dokumenter. Er ikke du snart ferdigutdannet jurist?

Joa...

Men hvis man tilbakedaterer dokument så er det vel ikke så "farlig" dersom det forholdet det beskriver er riktig, og ting faktisk har utartet seg slik som dokumentet beskriver...

Er det "forfalskning" likevel?

Lenke til kommentar

Hva de vil gjøre er ikke godt å si, men de kan kreve alt du skriver her. I så fall er du fucked. Med andre ord: Drit i å tilbakedatere dokumenter. Er ikke du snart ferdigutdannet jurist?

Joa...

Men hvis man tilbakedaterer dokument så er det vel ikke så "farlig" dersom det forholdet det beskriver er riktig, og ting faktisk har utartet seg slik som dokumentet beskriver...

Tror du skal ta en liten oppfriskning på jussen. Ikke forfalske dokumenter er en god regel.

Snakk heller med lånekassen om du ikke finner en god løsning.

Lenke til kommentar

Joa...

Straffeloven § 182 annet ledd besvarer dette spørsmålet egentlig uten videre forklaring:

Den, der i retsstridig Hensigt benytter som ægte eller uforfalsket et eftergjort eller forfalsket Dokument eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med Fængsel indtil 2 Aar, men indtil 4 Aar, naar der handles om et indenlandsk eller udenlandsk offentligt Dokument.

Har Benyttelsen fundet Sted i Hensigt at skaffe Bevis for et berettiget eller at beskytte mod et uberettiget Krav, anvendes Bøder eller Fængsel indtil 1 Aar.

Lenke til kommentar

Ja, nei altså ønsker jo ikke å gjøre noe straffbart når det underliggende forholdet mitt ikke er straffbart.

Slik som forklart over, har jeg bare skikkelig problemer med å komme overens med den familien jeg har bodd hos i nevnte periode, så dere kan tenke dere hvor rart det blir å spørre om å få kopi av deres leiekontrakt som de har med en annen tredjeperson.

Derfor leste jeg bare ut av ordlyden på det som står i LK's hjemmesider:

På LK's hjemmesider skriver de følgende:

"Hvis du ikke har leiekontrakt, må du sende oss en skriftlig erklæring fra utleier eller den du bor hos, pluss et eget brev hvor du forklarer boforholdene nærmere. Perioden du har bodd der må være bekreftet av utleier eller den du bor hos. Legg gjerne ved kvittering for betalt husleie eller annen dokumentasjon som sannsynliggjør at opplysningene dine om bostatus er riktige."

Altså, her nevner de ingenting om skjøte/leiekontrakten til den du har bodd sammen med.

Skal det da ikke holde med

• En erklæring fra meg; med nærmere opplysninger om boforholdet
  • En erklæring fra vedkommende som jeg bodde sammen med
  • Attest fra folkeregisteret

Ut fra ordlyden her er det jo ikke nødvendig med noe leikontrakt som den jeg har bodd sammen med har med tredjeperson, så lenge den jeg har bodd sammen med skriver en erklæring om at alt er i orden, og det stemmer at jeg har bodd der i denne perioden + at jeg leger ved folkeregister-attest som en slags ekstra bekreftelse, som viser at jeg har bodd sammen med foreldren mine i denne perioden?

For øvrig: noen som vet hvor lenge det går fra man laster opp dokumentene til man eventuelt får en forespørsel til av LK om at alt ikke stemmer, slik man evt. må sende tilleggsdokumentasjon? Altså, de oppgir at man ikke hører fra dem dersom alt er i orden. Men de gir ikke noen tid for hvor lenge man må vente før man får et slikt klarsignal?

Lenke til kommentar

Det er plukket ut cirka 50k som skal kontrolleres, men Lånekassen har ikke sagt at dette blir et fast innslag i søknadsprosessen eller deres kontroller.

Det kommer an på hvor mange de treffer. Husk at dette er ganske mange arbeidstimers kontroll for Lånekassen, de gjør ikke dette en gang til hvis det er lite å hente.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er plukket ut cirka 50k som skal kontrolleres, men Lånekassen har ikke sagt at dette blir et fast innslag i søknadsprosessen eller deres kontroller.

Det kommer an på hvor mange de treffer. Husk at dette er ganske mange arbeidstimers kontroll for Lånekassen, de gjør ikke dette en gang til hvis det er lite å hente.

Jeg har nå fått ordnet alle papirene mine, og alt er vel :D

Det eneste jeg lurer på er hva skal hindre andre i å gjøre det samme selv om de har bodd hjemme? Om man har oppført seg på familiemedlemmer eller noe slikt, og de går med på å skrive dette. Det tryggeste alternativene som jeg kan se er kontroll på døren.

Lenke til kommentar

Jeg har nå fått ordnet alle papirene mine, og alt er vel :D

Det eneste jeg lurer på er hva skal hindre andre i å gjøre det samme selv om de har bodd hjemme? Om man har oppført seg på familiemedlemmer eller noe slikt, og de går med på å skrive dette. Det tryggeste alternativene som jeg kan se er kontroll på døren.

Tryggest, ja. Men nå er det jo ikke akkurat politilignende arbeid LK driver da...

Og dessuten; mange av de som bodde borte i 2014 bor ikke lenger bort nå - enten fordi de er ferdige med studier, eller har flyttet hjem av andre grunner...

Lenke til kommentar

Jeg skrev et innlegg på 1. side om statusen min, men kan gi kort oppsummering.

- Har bodd gratis i sokkelleilighet hos svigerforeldrene mine i snart tre år. (Startet å studere for 1,5 år siden)

- Har ikke leiekontrakt

Snakket med LK i går, og fikk bekreftet at det holdt med bekreftelse på boforhold av min svigerfar samt eget brev. Hva er det jeg egentlig skal beskrive i dette brevet? De har vel strengt tatt ikke behov for å vite om jeg har betalt eller ei? Og svigerfar bekrefter jo allerede i sitt brev hvor jeg har bodd?

En annen ting. Det står i artiklene "Dem som bor så nærme foreldrene at de kunne bodd hjemme". Jeg er usikker på betydningen av den setningen.

Menes det her at de som har studiested i nærheten av foreldrene vil få kontroll.

Eller var poenget at om man bor nærme sine foreldre, er man ikke borteboer? Trodde avstand og borteboer kun hadde noe å si for elever på VGS. Jeg ringte nemlig inn til LK når jeg skulle søke lån/stipend 1. året ved høyere utdanning fordi jeg var usikker på om jeg skulle krysse av på borteboer. Han i tlf avbrøt meg når jeg forklarte og sa kort og greit "Bor du ikke hjemme, så krysser du av på borteboer". Og nå kan jeg liksom bli tatt for dette??? Jeg bor altså 10 min fra mine foreldre..

Endret av Innavl
Lenke til kommentar

Avstand har ingenting å si så lenge du ikke bor i samme hus, nei. Men bor du nærme foreldrene dine så er det lettere for deg å jukse, slik at de ønsker å kontrollere.

Ah, så godt. Jeg har masse bevis for at jeg har bodd her, så da er nok alt i orden. Endelig kan jeg slappe av!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...