Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dokumentasjon lånekassen


Studenten!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Hva om jeg ikke eide i hele 2014? Kjøpte boligen i november.

 

EDIT: Faen, innser at jeg og dama også er litt fucked nå...

Hvor bodde du før november, da?

 

Bodde samme sted, men da sto vel enten leiliheten på tanta mi (Som jeg kjøpte den av) eller min avdøde onkel.

 

Da får du tanta di til å attestere at du bodde der i denne perioden.
Lenke til kommentar

Tror jeg skal sende et brev med bekreftelse fra huseier at jeg bodde der den perioden. Når man trykker på borteboer under søknaden står det ingen steder at man skal kunne dokumentere dette med leiekontrakt, eller noe slikt. Holder ikke det brevet så er det fryktelig synd at man skal straffe de unge som skal ut i arbeidslivet og betale rikelig tilbake i form av skatt.

Lenke til kommentar

Tror jeg skal sende et brev med bekreftelse fra huseier at jeg bodde der den perioden. Når man trykker på borteboer under søknaden står det ingen steder at man skal kunne dokumentere dette med leiekontrakt, eller noe slikt. Holder ikke det brevet så er det fryktelig synd at man skal straffe de unge som skal ut i arbeidslivet og betale rikelig tilbake i form av skatt.

Det sier seg selv at du må kunne dokumentere det du påstår på en eller annen måte.
Lenke til kommentar

 

Tror jeg skal sende et brev med bekreftelse fra huseier at jeg bodde der den perioden. Når man trykker på borteboer under søknaden står det ingen steder at man skal kunne dokumentere dette med leiekontrakt, eller noe slikt. Holder ikke det brevet så er det fryktelig synd at man skal straffe de unge som skal ut i arbeidslivet og betale rikelig tilbake i form av skatt.

Det sier seg selv at du må kunne dokumentere det du påstår på en eller annen måte.

 

Ja, kan dokumentere det med at de jeg bor hos kan skrive et brev og signere, eventuelt kan de komme inn og se på huset. Noe mer kan jeg ikke få til.

Lenke til kommentar

Hvor får jeg tak i det skjøtet fra? :) LK sa at det holder med at de du bos hos skriver under på en erklæring om at du har bodd der og at det må sendes inn et skjøte. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal få tak i det. Er det noen her som vet det :)?

Det har jeg besvart noen få innlegg over ditt:

 

Kopi av skjøte som viser at du eide boligen i hele 2014. Den enkleste måten å få tak i det på er å gå på http://www.seeiendom.no/og søke på adressen din.

Lenke til kommentar

 

Hvor får jeg tak i det skjøtet fra? :) LK sa at det holder med at de du bos hos skriver under på en erklæring om at du har bodd der og at det må sendes inn et skjøte. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal få tak i det. Er det noen her som vet det :)?

Det har jeg besvart noen få innlegg over ditt:

Kopi av skjøte som viser at du eide boligen i hele 2014. Den enkleste måten å få tak i det på er å gå på http://www.seeiendom.no/og søke på adressen din.

Tusen takk for svar! Når jeg går inn på den siden så får jeg opp "bestill grunnbokutskrift", er det riktig?

Lenke til kommentar

Finner ikke leiligheten min der jeg. Finner blokka men er jo ikke noe sted å klikke seg frem til enheten min.

Let mer nøye. Jeg fant min, i alle fall. Men du må vite andelsnummer eller seksjonsnummer. Det står vanligvis på innsiden av døren din. Du trykker på "vis mer informasjon om eiendommen", så trykker du på "vis" ved siden av "grunnboksinformasjon" (ikke "bestill" på "bekreftet grunnboksutskrift", og så logger du inn med minID (samme som på altinn).

 

Jeg antar i alle fall det holder med grunnboksinformasjon lastet ned som pdf, og at man ikke trenger å bestille en bekreftet versjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Finner ikke leiligheten min der jeg. Finner blokka men er jo ikke noe sted å klikke seg frem til enheten min.

Let mer nøye. Jeg fant min, i alle fall. Men du må vite andelsnummer eller seksjonsnummer. Det står vanligvis på innsiden av døren din. Du trykker på "vis mer informasjon om eiendommen", så trykker du på "vis" ved siden av "grunnboksinformasjon" (ikke "bestill" på "bekreftet grunnboksutskrift", og så logger du inn med minID (samme som på altinn).Jeg antar i alle fall det holder med grunnboksinformasjon lastet ned som pdf, og at man ikke trenger å bestille en bekreftet versjon.

Jeg gjorde slik du beskrev det ovenfor, men det jeg fikk opp var pdf fil med mange forskjellige datoer. Det står ingenting om hvem som er eiere av leiligheten :(

Lenke til kommentar

Fikk ikke dere andre tilsendt skjøte av boligen da dere kjøpte den? Trodde det var vanlig?

Jeg hadde mitt liggende i en skuff, så det gjorde ting litt enklere.

 

Men det aller enkleste ville vært å ikke skifte folkeregistrert adresse. Vestlandet ligger nok langt nok unna NTNU til at jeg hadde sluppet bokontrollen. Likevel lurer jeg på hvorfor ikke lånekassen kunne sjekket foreldrenes adresse og sammenlignet med studentens. En automatisk løsning der ville spart alle parter mye tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk ikke dere andre tilsendt skjøte av boligen da dere kjøpte den? Trodde det var vanlig?

Jeg hadde mitt liggende i en skuff, så det gjorde ting litt enklere.

 

Men det aller enkleste ville vært å ikke skifte folkeregistrert adresse. Vestlandet ligger nok langt nok unna NTNU til at jeg hadde sluppet bokontrollen. Likevel lurer jeg på hvorfor ikke lånekassen kunne sjekket foreldrenes adresse og sammenlignet med studentens. En automatisk løsning der ville spart alle parter mye tid.

Uff nei, familien jeg bor hos flyttet inn for mer enn 15 år tilbake og sitter ikke på ppapirene, noe som gjør det veldig vanskelig.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...