Fugdup Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 (endret) Jeg fikk også en mail idag. Det merkelige er at det står klart og tydelig: "Vi gjennomfører derfor en bokontroll blant alle studenter som bor så nær lærestedet at de kunne bodd hjemme hos foreldrene sine." Jeg studerte i Oslo, og hadde folkeregistrert adresse der. Min mor bor i Bergen (Min far har jeg ikke snakket med på 15 år, men er rimelig sikker på at han bor på vestlandet). Mener de altså at jeg kunne bodd i Bergen, og studert i Oslo? Lol. Jeg bodde hos min tante, og betalte ikke noe leie, og hadde derfor heller ingen kontrakt. Lurer på hvordan jeg skal få dokumentert dette? Endret 22. januar 2015 av Fugdup Lenke til kommentar
Studenten! Skrevet 22. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2015 Dere som har fått brev: kom det med e-post eller brev i posten? Ventingen gjør meg gal! Lenke til kommentar
Studenten! Skrevet 22. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2015 Og noen som vet om kun studenter som FREMDELES tar lån fra LK som får brevet, eller er det irrelevant? Altså selv de som ikke lenger tar lån - men gjorde det i fjor - får brevet? Lenke til kommentar
Studenta Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Jeg fikk også en mail idag. Det merkelige er at det står klart og tydelig: "Vi gjennomfører derfor en bokontroll blant alle studenter som bor så nær lærestedet at de kunne bodd hjemme hos foreldrene sine." Jeg studerte i Oslo, og hadde folkeregistrert adresse der. Min mor bor i Bergen (Min far har jeg ikke snakket med på 15 år, men er rimelig sikker på at han bor på vestlandet). Mener de altså at jeg kunne bodd i Bergen, og studert i Oslo? Lol. Jeg bodde hos min tante, og betalte ikke noe leie, og hadde derfor heller ingen kontrakt. Lurer på hvordan jeg skal få dokumentert dette? Haha.. Det blir vel litt langt å pendle Oslo - Bergen ja. Jeg tror egentlig de har tatt et lite utvalg bare. Uansett om det er nærme eller ikke. Men du må vel bare få en bekreftelse fra din tante !? Jeg er jo i den samme situasjon med mine besteforeldre. Men er det bra nok med dokumentasjon tenker jeg. Blir gal av den ventingen jeg !!! =/ Kom det på epost? Sto det ikke at du kunne dokumentere på en annen måte? Lenke til kommentar
Studenta Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Dere som har fått brev: kom det med e-post eller brev i posten? Ventingen gjør meg gal! Haha. Venter som en gal selv. Men nå har det jo gått tre dager. De fleste har vel snart fått nå !? Lenke til kommentar
Studenta Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 En ting jeg lurer på. Får alle opp den kolonnen hvor man laster opp bokontroll dokumenter inne på søknaden sin, altså min side nå !? Lenke til kommentar
Fugdup Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 (endret) Jeg fikk også en mail idag. Det merkelige er at det står klart og tydelig: "Vi gjennomfører derfor en bokontroll blant alle studenter som bor så nær lærestedet at de kunne bodd hjemme hos foreldrene sine." Jeg studerte i Oslo, og hadde folkeregistrert adresse der. Min mor bor i Bergen (Min far har jeg ikke snakket med på 15 år, men er rimelig sikker på at han bor på vestlandet). Mener de altså at jeg kunne bodd i Bergen, og studert i Oslo? Lol. Jeg bodde hos min tante, og betalte ikke noe leie, og hadde derfor heller ingen kontrakt. Lurer på hvordan jeg skal få dokumentert dette? Haha.. Det blir vel litt langt å pendle Oslo - Bergen ja. Jeg tror egentlig de har tatt et lite utvalg bare. Uansett om det er nærme eller ikke. Men du må vel bare få en bekreftelse fra din tante !? Jeg er jo i den samme situasjon med mine besteforeldre. Men er det bra nok med dokumentasjon tenker jeg. Blir gal av den ventingen jeg !!! =/ Kom det på epost? Sto det ikke at du kunne dokumentere på en annen måte? Fikk det på mail ja. Det stod bare at måten jeg kunne dokumentere det var ved å sende inn kopi av leiekontrakten.. >.> Får ringe dem imorgen og høre hva de vil ha. Jeg søkte forresten om utsettelse av nedbetaling på lån for februar og Mars, og fikk en mail med svar om at jeg måtte vente 8 (!!) uker på en saksbehandler. Om 8 uker er jo tiden jeg søkte om allerede forbi Helt håpløst. Endret 22. januar 2015 av Fugdup Lenke til kommentar
Studenta Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Jeg fikk også en mail idag. Det merkelige er at det står klart og tydelig: "Vi gjennomfører derfor en bokontroll blant alle studenter som bor så nær lærestedet at de kunne bodd hjemme hos foreldrene sine." Jeg studerte i Oslo, og hadde folkeregistrert adresse der. Min mor bor i Bergen (Min far har jeg ikke snakket med på 15 år, men er rimelig sikker på at han bor på vestlandet). Mener de altså at jeg kunne bodd i Bergen, og studert i Oslo? Lol. Jeg bodde hos min tante, og betalte ikke noe leie, og hadde derfor heller ingen kontrakt. Lurer på hvordan jeg skal få dokumentert dette? Haha.. Det blir vel litt langt å pendle Oslo - Bergen ja. Jeg tror egentlig de har tatt et lite utvalg bare. Uansett om det er nærme eller ikke. Men du må vel bare få en bekreftelse fra din tante !? Jeg er jo i den samme situasjon med mine besteforeldre. Men er det bra nok med dokumentasjon tenker jeg. Blir gal av den ventingen jeg !!! =/ Kom det på epost? Sto det ikke at du kunne dokumentere på en annen måte? Fikk det på mail ja. Det stod bare at måten jeg kunne dokumentere det var ved å sende inn kopi av leiekontrakten.. >.> Får ringe dem imorgen og høre hva de vil ha. Jeg søkte forresten om utsettelse av nedbetaling på lån for februar og Mars, og fikk en mail med svar om at jeg måtte vente 8 (!!) uker på en saksbehandler. Om 8 uker er jo tiden jeg søkte om allerede forbi Helt håpløst. Vil du gi en tilbakemelding på hva de svarte i morgen ? Er greit å finne en løsning på det. Er mange som er i samme situasjon =/ Lenke til kommentar
master air Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Jeg har snakket med lånekassen i dag. De er behjelpelige hvis man ringer. Først og fremst forklarte de at det har skjedd en liten feil så det er en del som blir kontrollert selv om de er folkeregistrert i helt andre byer enn sine foreldre (dette gjelder bl.a. meg). Kjærsten min er i samme situasjon som mange av dere. Det hun fikk beskjed om var at det var tilstrekkelig om jeg som huseier lagde et skriv og skrev under på at hun bor i min leilighet samt kopi av skjøtet som viser at jeg er den faktiske eieren. Om jeg bare leide hadde det vært nok med min leiekontrakt og samme erklæring. Så dere som er stresset over dette, det dere trenger er en underskrevet erklæring (fra huseier eller hovedleietaker) på at dere har bodd der i tidsperioden de kontrollerer. Og for all del, bare ring lånekassen om dere er usikre på om dere har tilstrekkelig dokumentasjon. Lenke til kommentar
elimt Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 (endret) Jeg fikk også mail i dag. Regner med alle som har fått, får den samtidig? Hvis ikke kan dere jo bare sjekke postkassen på dine sider på lånekassen. Jeg er i en kjip situasjon selv. Jeg bor hos kjæresten min og betaler leie, så jeg bor jo helt klart ikke hjemme med foreldrene mine. Men vi har jo ikke akkurat noen gang tenkt på å lage noe leiekontrakt… Så hvordan dokumentere da? Jeg sendte dem en mail, men det sto det kunne ta 10 dager å få svar, så jeg får kanskje ringe dem i morgen i tillegg. Blir jo helt stressa når man ikke har dokumentasjon, men jeg regner med det løser seg på et vis! Jeg har jo hvert fall ikke løyet, så jeg får se hva de sier Endret 22. januar 2015 av elimt Lenke til kommentar
elimt Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Jeg har snakket med lånekassen i dag. De er behjelpelige hvis man ringer. Først og fremst forklarte de at det har skjedd en liten feil så det er en del som blir kontrollert selv om de er folkeregistrert i helt andre byer enn sine foreldre (dette gjelder bl.a. meg). Kjærsten min er i samme situasjon som mange av dere. Det hun fikk beskjed om var at det var tilstrekkelig om jeg som huseier lagde et skriv og skrev under på at hun bor i min leilighet samt kopi av skjøtet som viser at jeg er den faktiske eieren. Om jeg bare leide hadde det vært nok med min leiekontrakt og samme erklæring. Så dere som er stresset over dette, det dere trenger er en underskrevet erklæring (fra huseier eller hovedleietaker) på at dere har bodd der i tidsperioden de kontrollerer. Og for all del, bare ring lånekassen om dere er usikre på om dere har tilstrekkelig dokumentasjon. Åh, men så bra! Det er jo helt supert da fikk man svar likevel da. Da tror jeg kanskje at det ikke er nødvendig for min del å ringe i morgen likevel! Lenke til kommentar
Baktanker Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Jeg fikk også mail i dag. Regner med alle som har fått, får den samtidig? Hvis ikke kan dere jo bare sjekke postkassen på dine sider på lånekassen. Jeg er i en kjip situasjon selv. Jeg bor hos kjæresten min og betaler leie, så jeg bor jo helt klart ikke hjemme med foreldrene mine. Men vi har jo ikke akkurat noen gang tenkt på å lage noe leiekontrakt… Så hvordan dokumentere da? Jeg sendte dem en mail, men det sto det kunne ta 10 dager å få svar, så jeg får kanskje ringe dem i morgen i tillegg. Blir jo helt stressa når man ikke har dokumentasjon, men jeg regner med det løser seg på et vis! Jeg har jo hvert fall ikke løyet, så jeg får se hva de sier "Hvis du ikke har leiekontrakt, må du sende oss en skriftlig erklæring fra utleier eller den du bor hos, pluss et eget brev hvor du forklarer boforholdene nærmere. Perioden du har bodd der må være bekreftet av utleier eller den du bor hos. Legg gjerne ved kvittering for betalt husleie eller annen dokumentasjon som sannsynliggjør at opplysningene dine om bostatus er riktige" - Lånekassen 1 Lenke til kommentar
Baktanker Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Jeg har snakket med lånekassen i dag. De er behjelpelige hvis man ringer. Først og fremst forklarte de at det har skjedd en liten feil så det er en del som blir kontrollert selv om de er folkeregistrert i helt andre byer enn sine foreldre (dette gjelder bl.a. meg). Kjærsten min er i samme situasjon som mange av dere. Det hun fikk beskjed om var at det var tilstrekkelig om jeg som huseier lagde et skriv og skrev under på at hun bor i min leilighet samt kopi av skjøtet som viser at jeg er den faktiske eieren. Om jeg bare leide hadde det vært nok med min leiekontrakt og samme erklæring. Så dere som er stresset over dette, det dere trenger er en underskrevet erklæring (fra huseier eller hovedleietaker) på at dere har bodd der i tidsperioden de kontrollerer. Og for all del, bare ring lånekassen om dere er usikre på om dere har tilstrekkelig dokumentasjon. De var ikke behjelpelige med meg. Hun var frekk, og mente at "jeg bodde jo så nærme foreldrene mine at jeg kunne bodd hjemme" Jeg går på UiO, bor en time unna mine foreldre. Hun samme sa at ingenting annet enn kontrakt fungerte som dokumentasjon, måtte finne ut av dette selv. Men det stemmer som du sier. Det holder. Lenke til kommentar
Studenta Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Jeg har snakket med lånekassen i dag. De er behjelpelige hvis man ringer. Først og fremst forklarte de at det har skjedd en liten feil så det er en del som blir kontrollert selv om de er folkeregistrert i helt andre byer enn sine foreldre (dette gjelder bl.a. meg). Kjærsten min er i samme situasjon som mange av dere. Det hun fikk beskjed om var at det var tilstrekkelig om jeg som huseier lagde et skriv og skrev under på at hun bor i min leilighet samt kopi av skjøtet som viser at jeg er den faktiske eieren. Om jeg bare leide hadde det vært nok med min leiekontrakt og samme erklæring. Så dere som er stresset over dette, det dere trenger er en underskrevet erklæring (fra huseier eller hovedleietaker) på at dere har bodd der i tidsperioden de kontrollerer. Og for all del, bare ring lånekassen om dere er usikre på om dere har tilstrekkelig dokumentasjon. Så bra! Hva tenker du å skrive i det skrive da ? Sa de noe om detaljer som bør være med ? Tidspunkt etc.? Da ordner det seg Lenke til kommentar
master air Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Jeg har snakket med lånekassen i dag. De er behjelpelige hvis man ringer. Først og fremst forklarte de at det har skjedd en liten feil så det er en del som blir kontrollert selv om de er folkeregistrert i helt andre byer enn sine foreldre (dette gjelder bl.a. meg). Kjærsten min er i samme situasjon som mange av dere. Det hun fikk beskjed om var at det var tilstrekkelig om jeg som huseier lagde et skriv og skrev under på at hun bor i min leilighet samt kopi av skjøtet som viser at jeg er den faktiske eieren. Om jeg bare leide hadde det vært nok med min leiekontrakt og samme erklæring. Så dere som er stresset over dette, det dere trenger er en underskrevet erklæring (fra huseier eller hovedleietaker) på at dere har bodd der i tidsperioden de kontrollerer. Og for all del, bare ring lånekassen om dere er usikre på om dere har tilstrekkelig dokumentasjon. De var ikke behjelpelige med meg. Hun var frekk, og mente at "jeg bodde jo så nærme foreldrene mine at jeg kunne bodd hjemme" Jeg går på UiO, bor en time unna mine foreldre. Hun samme sa at ingenting annet enn kontrakt fungerte som dokumentasjon, måtte finne ut av dette selv. Men det stemmer som du sier. Det holder. Kan ha noe med når du har ringt, eller hvordan det ble fremstilt fra deg, eller en helt annen grunn. Da jeg ringte rett etter at telefonen åpnet var personen jeg snakket med behjelpelig hvertfall og var veldig hyggelig. Jeg har snakket med lånekassen i dag. De er behjelpelige hvis man ringer. Først og fremst forklarte de at det har skjedd en liten feil så det er en del som blir kontrollert selv om de er folkeregistrert i helt andre byer enn sine foreldre (dette gjelder bl.a. meg). Kjærsten min er i samme situasjon som mange av dere. Det hun fikk beskjed om var at det var tilstrekkelig om jeg som huseier lagde et skriv og skrev under på at hun bor i min leilighet samt kopi av skjøtet som viser at jeg er den faktiske eieren. Om jeg bare leide hadde det vært nok med min leiekontrakt og samme erklæring. Så dere som er stresset over dette, det dere trenger er en underskrevet erklæring (fra huseier eller hovedleietaker) på at dere har bodd der i tidsperioden de kontrollerer. Og for all del, bare ring lånekassen om dere er usikre på om dere har tilstrekkelig dokumentasjon. Så bra! Hva tenker du å skrive i det skrive da ? Sa de noe om detaljer som bør være med ? Tidspunkt etc.? Da ordner det seg Blir bare en kort erklæring omtrent sånt: Jeg *navn* bekrefter at *navn* har vært beboer på denne adressen, i henhold til opplysningene i folkeregisteret". Blir selvfølgelig litt mer ordentlig og litt mer opplysninger, men det er essensen av hva jeg skal skrive og signere på. Lenke til kommentar
Studenta Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Jeg har snakket med lånekassen i dag. De er behjelpelige hvis man ringer. Først og fremst forklarte de at det har skjedd en liten feil så det er en del som blir kontrollert selv om de er folkeregistrert i helt andre byer enn sine foreldre (dette gjelder bl.a. meg). Kjærsten min er i samme situasjon som mange av dere. Det hun fikk beskjed om var at det var tilstrekkelig om jeg som huseier lagde et skriv og skrev under på at hun bor i min leilighet samt kopi av skjøtet som viser at jeg er den faktiske eieren. Om jeg bare leide hadde det vært nok med min leiekontrakt og samme erklæring. Så dere som er stresset over dette, det dere trenger er en underskrevet erklæring (fra huseier eller hovedleietaker) på at dere har bodd der i tidsperioden de kontrollerer. Og for all del, bare ring lånekassen om dere er usikre på om dere har tilstrekkelig dokumentasjon. De var ikke behjelpelige med meg. Hun var frekk, og mente at "jeg bodde jo så nærme foreldrene mine at jeg kunne bodd hjemme" Jeg går på UiO, bor en time unna mine foreldre. Hun samme sa at ingenting annet enn kontrakt fungerte som dokumentasjon, måtte finne ut av dette selv. Men det stemmer som du sier. Det holder. Kan ha noe med når du har ringt, eller hvordan det ble fremstilt fra deg, eller en helt annen grunn. Da jeg ringte rett etter at telefonen åpnet var personen jeg snakket med behjelpelig hvertfall og var veldig hyggelig. Jeg har snakket med lånekassen i dag. De er behjelpelige hvis man ringer. Først og fremst forklarte de at det har skjedd en liten feil så det er en del som blir kontrollert selv om de er folkeregistrert i helt andre byer enn sine foreldre (dette gjelder bl.a. meg). Kjærsten min er i samme situasjon som mange av dere. Det hun fikk beskjed om var at det var tilstrekkelig om jeg som huseier lagde et skriv og skrev under på at hun bor i min leilighet samt kopi av skjøtet som viser at jeg er den faktiske eieren. Om jeg bare leide hadde det vært nok med min leiekontrakt og samme erklæring. Så dere som er stresset over dette, det dere trenger er en underskrevet erklæring (fra huseier eller hovedleietaker) på at dere har bodd der i tidsperioden de kontrollerer. Og for all del, bare ring lånekassen om dere er usikre på om dere har tilstrekkelig dokumentasjon. Så bra! Hva tenker du å skrive i det skrive da ? Sa de noe om detaljer som bør være med ? Tidspunkt etc.? Da ordner det seg Blir bare en kort erklæring omtrent sånt: Jeg *navn* bekrefter at *navn* har vært beboer på denne adressen, i henhold til opplysningene i folkeregisteret". Blir selvfølgelig litt mer ordentlig og litt mer opplysninger, men det er essensen av hva jeg skal skrive og signere på. Jeg skjønner. Tusen takk! Skriver du også hvor lenge ? Jeg har bodd borte i flere år, men husker ikke eksatkt dato. Skriver man liksom fra det og det året eller kun 2014 som de ønsket ? Lenke til kommentar
master air Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Jeg skjønner. Tusen takk! Skriver du også hvor lenge ? Jeg har bodd borte i flere år, men husker ikke eksatkt dato. Skriver man liksom fra det og det året eller kun 2014 som de ønsket ? Det skal stå i brevet du har fått fra lånekassen hvilken periode de kontrollerer. Det skal være nok å dokumentere at du har vært borteboer i den perioden. Skader selvfølgelig ikke å dokumentere at du har vært borteboer lenger enn perioden de sjekker, men skal ikke være nødvendig. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Man trenger ikke melde flytting til folkeregisteret når man studerer. Lenke til kommentar
master air Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Det er sant, men vi har begge meldt flytting til folkeregisteret, så vi synes at det er på sin plass å understreke det i dokumentasjonen. Lenke til kommentar
Studenta Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Det er sant, men vi har begge meldt flytting til folkeregisteret, så vi synes at det er på sin plass å understreke det i dokumentasjonen. Det er helt sant. Viktig å dokumentere det tror jeg og kanskje sende med et brev eller et eller annet som gjør at de ser det. Selvom je vet alt er i orden blir jeg liksom alltid så redd for sånne ting når jeg ikke har leiekontrakten i orden. Den skal skrives nå hvertfall så det er i orden til en annen gang Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå