Studenten! Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Hei, Dersom Lånekassen ber om bekreftelse på at man har bodd utenfor hjemmet, holder det å vise til adresse registrert hos Folkeregisteret? I en periode under studietiden har jeg bodd gratis hos et familiemedlem mot at jeg hjalp til litt i hjemmet. Hvordan skal man bekrefte dette dersom man ikke har leiekontrakt? Lenke til kommentar
Innavl Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Jeg er også satt i en kinkig situasjon. I 2013, første år jeg startet studiene på BI, ringte jeg Lånekassen for veiledning om hvordan jeg skulle søke lån. Da vi kom til avkrysning på borteboer forklarte jeg personen i tlf at jeg bor med min samboer i hennes leilighet, men betaler ikke. Han sa at jeg skulle krysse av for at jeg ikke bodde hjemme. Nå har det seg slik at jeg verken eier leiligheten her, eller har noen kontrakt. Har faktisk aldri tenkt over dette etter at jeg fikk veiledning første gang. Sitter i saksa nå.. Har råd til å legge ut for omgjøringsstipend for disse to årene, men ikke noe mer enn det. Har ikke råd til å betale tilbake hele lånet jeg har fått p.d.d. Er også avhengig av å motta iallefall lån til neste år for å fullføre bacheloren. Har ikke peiling på hva jeg skal gjøre. Mottar alle dette brevet? Lenke til kommentar
Studenten! Skrevet 20. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2015 Jeg er også satt i en kinkig situasjon. I 2013, første år jeg startet studiene på BI, ringte jeg Lånekassen for veiledning om hvordan jeg skulle søke lån. Da vi kom til avkrysning på borteboer forklarte jeg personen i tlf at jeg bor med min samboer i hennes leilighet, men betaler ikke. Han sa at jeg skulle krysse av for at jeg ikke bodde hjemme. Nå har det seg slik at jeg verken eier leiligheten her, eller har noen kontrakt. Har faktisk aldri tenkt over dette etter at jeg fikk veiledning første gang. Sitter i saksa nå.. Har råd til å legge ut for omgjøringsstipend for disse to årene, men ikke noe mer enn det. Har ikke råd til å betale tilbake hele lånet jeg har fått p.d.d. Er også avhengig av å motta iallefall lån til neste år for å fullføre bacheloren. Har ikke peiling på hva jeg skal gjøre. Mottar alle dette brevet? Hei, Leit å høre at du også er i en vanskelig situasjon. Kanskje jeg rett og slett skal ringe LK og spørre hva man da skal gjøre... Jeg har betalt tilbake alt lånet mitt nå, og har ikke lån for det (evt. de) kommende semester(e), så alt lån er jo unnagjort...Men det er dokumentasjonen jeg er bekymret for... I følge Aftenposten er det 50.000 studenter som kommer til å bli sjekket. Aner ikke hvordan de bestemmer utvalget av studenter her... Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Jeg er også satt i en kinkig situasjon. I 2013, første år jeg startet studiene på BI, ringte jeg Lånekassen for veiledning om hvordan jeg skulle søke lån. Da vi kom til avkrysning på borteboer forklarte jeg personen i tlf at jeg bor med min samboer i hennes leilighet, men betaler ikke. Han sa at jeg skulle krysse av for at jeg ikke bodde hjemme. Nå har det seg slik at jeg verken eier leiligheten her, eller har noen kontrakt. Har faktisk aldri tenkt over dette etter at jeg fikk veiledning første gang. Sitter i saksa nå.. Har råd til å legge ut for omgjøringsstipend for disse to årene, men ikke noe mer enn det. Har ikke råd til å betale tilbake hele lånet jeg har fått p.d.d. Er også avhengig av å motta iallefall lån til neste år for å fullføre bacheloren. Har ikke peiling på hva jeg skal gjøre. Mottar alle dette brevet? Hvorfor ikke bare skrive en kontrakt nå?... 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 (endret) De med studiested nærme nok foreldrene til at de kan mistenkes for å bo hjemme vil bli sjekket. Siden ordningen med borteboerstipend er basert på tillit, må avgjørelsene også i stor grad gå på skjønn. De vil helt sikkert ikke ramme folk som bor "gratis" hos samboer under studiene. Endret 20. januar 2015 av Isbilen Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 (endret) De med studiested nærme nok foreldrene til at de kan mistenkes for å bo hjemme vil bli sjekket. Siden ordningen med borteboerstipend er basert på tillit, må avgjørelsene også i stor grad gå på skjønn. De vil helt sikkert ikke ramme folk som bor "gratis" hos samboer under studiene. Hva med dem som leier feks sokkelleilighet hos foreldre? Skal de ikke få borteboerstipend, mens de som bor gratis hos kjæresten skal det? Endret 20. januar 2015 av Zepticon Lenke til kommentar
Innavl Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Jeg er også satt i en kinkig situasjon. I 2013, første år jeg startet studiene på BI, ringte jeg Lånekassen for veiledning om hvordan jeg skulle søke lån. Da vi kom til avkrysning på borteboer forklarte jeg personen i tlf at jeg bor med min samboer i hennes leilighet, men betaler ikke. Han sa at jeg skulle krysse av for at jeg ikke bodde hjemme. Nå har det seg slik at jeg verken eier leiligheten her, eller har noen kontrakt. Har faktisk aldri tenkt over dette etter at jeg fikk veiledning første gang. Sitter i saksa nå.. Har råd til å legge ut for omgjøringsstipend for disse to årene, men ikke noe mer enn det. Har ikke råd til å betale tilbake hele lånet jeg har fått p.d.d. Er også avhengig av å motta iallefall lån til neste år for å fullføre bacheloren. Har ikke peiling på hva jeg skal gjøre. Mottar alle dette brevet? Hvorfor ikke bare skrive en kontrakt nå?... Det er "samboeres" leilighet, som befinner seg i kjelleretasjen til mine svigerforeldre. Har ikke særlig lyst til å be svigerfar om å dokumentforfalske. Lenke til kommentar
Studenten! Skrevet 20. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2015 Jeg er også satt i en kinkig situasjon. I 2013, første år jeg startet studiene på BI, ringte jeg Lånekassen for veiledning om hvordan jeg skulle søke lån. Da vi kom til avkrysning på borteboer forklarte jeg personen i tlf at jeg bor med min samboer i hennes leilighet, men betaler ikke. Han sa at jeg skulle krysse av for at jeg ikke bodde hjemme. Nå har det seg slik at jeg verken eier leiligheten her, eller har noen kontrakt. Har faktisk aldri tenkt over dette etter at jeg fikk veiledning første gang. Sitter i saksa nå.. Har råd til å legge ut for omgjøringsstipend for disse to årene, men ikke noe mer enn det. Har ikke råd til å betale tilbake hele lånet jeg har fått p.d.d. Er også avhengig av å motta iallefall lån til neste år for å fullføre bacheloren. Har ikke peiling på hva jeg skal gjøre. Mottar alle dette brevet? Hvorfor ikke bare skrive en kontrakt nå?... Da er det jo temmelig lett å "forfalske" en kontrakt også... Kommer LK for eksempel til å ta kontakt med det familiemedlemmet man har bodd hos? Evt. må jeg formidle slik kontakt? Er redd jeg ikke er i særlig kontakt med vedkommende lenger... Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 De med studiested nærme nok foreldrene til at de kan mistenkes for å bo hjemme vil bli sjekket. Siden ordningen med borteboerstipend er basert på tillit, må avgjørelsene også i stor grad gå på skjønn. De vil helt sikkert ikke ramme folk som bor "gratis" hos samboer under studiene. Hva med dem som leier feks sokkelleilighet hos foreldre? Skal de ikke få borteboerstipend, mens de som bor gratis hos kjæresten skal det? Det er ikke jeg som bestemmer. Jeg vet ikke hvordan de definerer "borteboer", men vil tro at du i beste fall er i en gråsone hvis du bor i samme hus som foreldrene, selv om det er en sokkelleilighet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Den som ikke har leiekontrakt må dokumentere det på annen måte. Jeg vil anta Lånekassen aksepterer en undertegnet bekreftelse fra den du har bodd hos. De færreste er interessert i å utsette seg for straffansvar for å lyve (men av de som er interessert i det henger mange på diskusjon.no). Å skrive en kontrakt nå og eventuelt tilbakedatere den er lite fornuftig. Selv om du kanskje var berettiget til stipend kan du miste krav på stipend ved å gi feil opplysninger til Lånekassen - det å forfalske dokumentasjon er i seg selv en indikasjon på at du ikke har krav på det underliggende godet. Hva med dem som leier feks sokkelleilighet hos foreldre?Skal de ikke få borteboerstipend, mens de som bor gratis hos kjæresten skal det? De som bor i samme hus som sine foreldre får ikke uansett (med mindre huset har mer enn fire selvstendige boenheter og foreldrene og barnet bor i forskjellige boenheter), se tildelingsforskriften § 26-2. 3 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 De med studiested nærme nok foreldrene til at de kan mistenkes for å bo hjemme vil bli sjekket. Siden ordningen med borteboerstipend er basert på tillit, må avgjørelsene også i stor grad gå på skjønn. De vil helt sikkert ikke ramme folk som bor "gratis" hos samboer under studiene. Hva med dem som leier feks sokkelleilighet hos foreldre? Skal de ikke få borteboerstipend, mens de som bor gratis hos kjæresten skal det? Nei, det skal de ikke. Det vil bli for enkelt å jukse/omgå regelverket. Slik har det vært ganske lenge også, dette er på ingen måte noe nytt. Forskriften sier som følger: Søker blir ansett for å bo sammen med foreldrene når: a)søker bor i samme hus som foreldrene. Det gjøres unntak hvis søkeren og foreldrene bor i hver sin boenhet i et hus med mer enn fire selvstendige og klart atskilte boenheter b)søker bor i boenhet som hører til huset der foreldrene bor Lenke til kommentar
Innavl Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Er det juridiske krav på at jeg må ha betalt leieavgift som borteboer, eller kan det hende at det holder med signatur fra min svigerfar at jeg har bodd her? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Er det juridiske krav på at jeg må ha betalt leieavgift som borteboer, eller kan det hende at det holder med signatur fra min svigerfar at jeg har bodd her?Det er ikke krav om at du skal ha betalt noe for å bo der du bor, nei. Det relevante er hvor du faktisk har bodd. Lånekassen krever tilsynelatende leiekontrakt eller skjøte som beviser at du eier eller leier, men kommer saken på spissen har de ikke grunnlag for å kreve det. Andre dokumentasjonsformer (f. eks. en erklæring fra eier av boligen, sammen med et utvalg postforsendelser adressert til deg på den adressen det gjelder) skal holde. 2 Lenke til kommentar
Studenten! Skrevet 20. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2015 Jeg håper ikke det...Jeg har nemlig også bodd gratis hos familiemedlem... Lenke til kommentar
Studenten! Skrevet 20. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2015 Evt holder det å vise til folkeregisteret? Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Det er veldig mange studenter som ikke endrer folkeregistrert adresse. Lenke til kommentar
Studenten! Skrevet 20. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2015 Oja...Da må jeg vel bare bite tenna sammen og spørre om jeg kan få bekreftelse av familien jeg bodde hos... Men det vil altså holde; at jeg ber vedkommende skrive en bekreftelse på at jeg har bodd der i hele perioden, selv om vi ikke hadde noen formell kontrakt? Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Bekreftelse fra utleier kan være nok, ja. Leier du bolig?Hvis du har en leiekontrakt, må du sende inn den. En leiekontrakt er en avtale mellom en utleier og en leietaker om et leieforhold. Leiekontrakten må være undertegnet av begge parter, og den må inneholde fra- og til-dato for leieforholdet. Hvis du ikke har leiekontrakt, må du sende oss et brev som forklarer boforholdene nærmere, med bekreftelse fra utleier, kvittering for betalt husleie eller annen dokumentasjon som sannsynliggjør at opplysningene dine om bostatus er riktige. http://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/krav-og-vilkar-for-a-fa-stotte/bokontroll/ 1 Lenke til kommentar
Studenta Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Er det juridiske krav på at jeg må ha betalt leieavgift som borteboer, eller kan det hende at det holder med signatur fra min svigerfar at jeg har bodd her?Det er ikke krav om at du skal ha betalt noe for å bo der du bor, nei. Det relevante er hvor du faktisk har bodd. Lånekassen krever tilsynelatende leiekontrakt eller skjøte som beviser at du eier eller leier, men kommer saken på spissen har de ikke grunnlag for å kreve det. Andre dokumentasjonsformer (f. eks. en erklæring fra eier av boligen, sammen med et utvalg postforsendelser adressert til deg på den adressen det gjelder) skal holde. Jeg har akkurat det samme problemet. Bor hos besteforeldrene mine og har ikke kotrakt. Hvordan er du så sikker på at man ikke må ha en kontrakt, men at det kun holder med erklæring? De må jo gjerne komme hjem å se på loftsetasjen min, men føler ikke det er like sterkt grunnlag som en kontrakt!? Har jo bodd der i noen år også så kan liksom ikke skrive en kontrakt flere år tilbake. Lenke til kommentar
Studenta Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Jeg er også satt i en kinkig situasjon. I 2013, første år jeg startet studiene på BI, ringte jeg Lånekassen for veiledning om hvordan jeg skulle søke lån. Da vi kom til avkrysning på borteboer forklarte jeg personen i tlf at jeg bor med min samboer i hennes leilighet, men betaler ikke. Han sa at jeg skulle krysse av for at jeg ikke bodde hjemme. Nå har det seg slik at jeg verken eier leiligheten her, eller har noen kontrakt. Har faktisk aldri tenkt over dette etter at jeg fikk veiledning første gang. Sitter i saksa nå.. Har råd til å legge ut for omgjøringsstipend for disse to årene, men ikke noe mer enn det. Har ikke råd til å betale tilbake hele lånet jeg har fått p.d.d. Er også avhengig av å motta iallefall lån til neste år for å fullføre bacheloren. Har ikke peiling på hva jeg skal gjøre. Mottar alle dette brevet? Hvorfor ikke bare skrive en kontrakt nå?... Tenkte på det samme selv. Men har bodd hos de i mange år, og aldri betalt noe penger bare strøm, mat, etc. Da kan de jo brått sjekke kontoutskrifter også !? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå