Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vondt i brystet og hoste


KatrinaS

Anbefalte innlegg

Hei. I går begynte jeg å få vondt i brystet. Når jeg våkna i dag ble det verre (blir verre nå) og jeg får en hoste som gjør vondt i brystet. I tillegg til en feber jeg merket at kommer.

 

Hva kan dette være? Brystsmertene er ikke så veldig ille, men jeg merker det godt. I tillegg når jeg puster dypt inn eller ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Lungebetennelse?

Det vet jeg ikke, ville trodd det skulle være verre. Er utrolig sliten nå og bare slapper av. Brystet gjør ekstremt vondt når jeg får skikkelig hoste eller hikker, men bare da det er så ille.

 

Det høres jo absolutt ut som en lungebetennelse:

 

"

Symptomer

De fleste pasienter med lungebetennelse er moderat syke. Lungebetennelse oppstår gjerne etter en øvre luftveisinfeksjon (forkjølelse). Du får plagsom hoste og blir etter hvert moderat tungpusten. Vedvarende feber etter en ukes sykdom er vanlig, men ved noen former for lungebetennelse har man feber bare om kvelden. Brystsmerter forekommer hos noen. Brystsmerter ved lungebetennelse forverrer seg ofte i spesielle stillinger eller når du hoster eller puster dypt.

Bemerk at selv om hoste er et sentralt symptom, og ofte fører pasienten til lege, er det bare noen få av de som går til legen på grunn av hoste som har lungebetennelse.

Ved alvorlig lungebetennelse, særlig hos eldre mennesker og hos personer som er svekket av annen sykdom, er tilstanden preget av høy feber, dårlig allmenntilstand og tung pust. Sterke brystsmerter og hoste med farget eller blodig oppspytt, er vanlige symptomer ved lungebetennelse avgrenset til en lungelapp (såkalt lobær pneumoni)."

Behandling

De fleste pasienter med lungebetennelse kan behandles hjemme. Det er viktig at du selv sørger for at kroppen får ro og hvile for å påskynde tilhelingen. Hold deg god og varm, og tilfør rikelig drikke. Ved bakterieinfeksjoner blir sykdommen behandlet med antibiotika - vanligvis i ca. 10 dager, mens det ved lungebetennelse forårsaket av virus ikke brukes medisiner. I alvorlige tilfeller kan det bli aktuelt å legge deg inn på sykehus.

Lenke til kommentar

De fleste pasienter med lungebetennelse kan behandles hjemme. Det er viktig at du selv sørger for at kroppen får ro og hvile for å påskynde tilhelingen. Hold deg god og varm, og tilfør rikelig drikke. Ved bakterieinfeksjoner blir sykdommen behandlet med antibiotika - vanligvis i ca. 10 dager, mens det ved lungebetennelse forårsaket av virus ikke brukes medisiner. I alvorlige tilfeller kan det bli aktuelt å legge deg inn på sykehus.

 

Ikke for å hijacke tråden, men da jeg hadde lungebetennelse for noen år siden fikk jeg noe medisin mot det. Hadde gått med det i noen uker da jeg til slutt kom meg til legen, og etter noen røngtenbilder fikk jeg en boks med piller og beskjed om å ta et par om dagen i ca en uke. Det ordnet biffen. Husker selvfølgelig ikke om det var antibiotika, men må innrømme jeg trodde det var det. Det du siterer sier dog noe annet?

Lenke til kommentar

Nei, den ser ut til å si det samme: "Du behøver vanligvis ikke legges inn på sykehus. Hvis det er bakterier behandles det med antibiotika. Hvis det er virus hjelper ikke antibiotika. "

 

Med andre ord, kom deg til en lege; hvis det er en bakteriell lungebetennelse er det lurt med en antibiotikakur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...