jespolini Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Hei! I huset jeg har overtatt er det fem downlights i spisestue. Her har forrige eier snekret kasser til downlights selv. Det er to trafoer, som driver hhv. 2 og 3 spotter hver. Opp til trafo går det 230V (siste 5 cm ikke i trekkrør - rett inn i trafo). Fra trafo går det ordinære ledninger videre til de øvrige spotene (ikke i rør). Jeg ønsker å skifte ut dette til LED. Jeg kan vel ikke ha 230 V da ledningene som går videre ikke går i rør og ikke kan byttes (skal ikke ta ned taket - kun jobbe gjennom eksisterende hull). Dermed må jeg trolig ha LED med driver som kan ta hhv 2 og 3 spotter hver. Den lille vrien her, er at det strømmer iskald luft ut gjennom hullene, og jeg ønsker å stappe så mye isolasjon som mulig inn før jeg monterer nye LED. Er det noen som har tips til type LED og fremgangsmåte her? Har sett på "rett i isolasjonen" LED, men disse finner jeg bare i 230 V utgave... Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 For det første er dette elektrikerjobb. For det andre skal det vel helt fint gå med 230V LED-downlight, da jeg antar at kablingen fra trafo til eksisterende downlight er samme type kabel som tilførselen (PLS 90 eller lignende). Da er det bare å fjerne trafoene, skjøte sammen farge på farge med de nye 230V LED-downlight og bytte dimmer hvis det er dimmet i dag. Da må man ha dimmer egnet for LED, eller eventuelt vanlig bryter. Siden kassene over er etter din beskrivelse noe hjemmesnekra greier så må man finne en type lampe som går god for "rett i isolasjonen" type utførelse, ja. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Hjemmesnekrede kasser er typisk for 90 tallet da det enda ikke var forskrifter eller normer som regulerte dette og man brukte det man hadde og trakk PN til både 230V og 12V siden og det var lov da. Lenke til kommentar
jespolini Skrevet 20. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2015 For det første er dette elektrikerjobb. For det andre skal det vel helt fint gå med 230V LED-downlight, da jeg antar at kablingen fra trafo til eksisterende downlight er samme type kabel som tilførselen (PLS 90 eller lignende). Da er det bare å fjerne trafoene, skjøte sammen farge på farge med de nye 230V LED-downlight og bytte dimmer hvis det er dimmet i dag. Da må man ha dimmer egnet for LED, eller eventuelt vanlig bryter. Siden kassene over er etter din beskrivelse noe hjemmesnekra greier så må man finne en type lampe som går god for "rett i isolasjonen" type utførelse, ja. Det stemmer at det er samme type kabel. Men i og med at dette er skjult installasjon i tak, må ikke da kabelen gå i rør`? Hvis jeg skal legge rør før elektriker kommer, må jeg ned med taket. Det er ikke fristende...helt nyrenovert Skal ha Z-wave dimmer (fibaro el.) og LED som passer til den. Lenke til kommentar
jespolini Skrevet 20. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2015 Hjemmesnekrede kasser er typisk for 90 tallet da det enda ikke var forskrifter eller normer som regulerte dette og man brukte det man hadde og trakk PN til både 230V og 12V siden og det var lov da. Ja, dette er klassisk hjemmesnekra - med innebygget super-ventilasjon.. Tror ikke det er spesielt heldig mtp. varm og fuktig luft som gjerne vil opp og ut. Hvis ikke dette downlight-prosjektet går, blir det å tette hullene og heller montere takpunkt og spotter på skinne.. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Det stemmer at det er samme type kabel. Men i og med at dette er skjult installasjon i tak, må ikke da kabelen gå i rør`? Hvis jeg skal legge rør før elektriker kommer, må jeg ned med taket. Det er ikke fristende...helt nyrenovert Skal ha Z-wave dimmer (fibaro el.) og LED som passer til den. Ah, ok. Da kan jeg ikke hjelpe stort da jeg ikke er kjent med det systemet i det hele tatt. Men rør er absolutt tingen. Jeg vet jo naturlig nok ikke hvordan det ser ut hos deg, men er det mulig å trekke om kablene? Altså, binde på en ny kabel eller eventuelt rør og bruke den gamle kabelen som trekketråd? Er dette taket under et loft? Eller er tilgang ovenfra umulig? Lenke til kommentar
jespolini Skrevet 20. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2015 Det stemmer at det er samme type kabel. Men i og med at dette er skjult installasjon i tak, må ikke da kabelen gå i rør`? Hvis jeg skal legge rør før elektriker kommer, må jeg ned med taket. Det er ikke fristende...helt nyrenovert Skal ha Z-wave dimmer (fibaro el.) og LED som passer til den. Ah, ok. Da kan jeg ikke hjelpe stort da jeg ikke er kjent med det systemet i det hele tatt. Men rør er absolutt tingen. Jeg vet jo naturlig nok ikke hvordan det ser ut hos deg, men er det mulig å trekke om kablene? Altså, binde på en ny kabel eller eventuelt rør og bruke den gamle kabelen som trekketråd? Er dette taket under et loft? Eller er tilgang ovenfra umulig? Det er trolig mulig å trekke ny kabel. Har ikke sjekket alle, men de jeg har sjekket virket bevegelige. Ikke noe som helst mulighet for tilgang ut over dette - da må jeg enten pille av taksteinene og grave nedover, eller rive ned taket inne. Er bare en etasje i dette rommet (påbygg) - høyt under taket og skråtak med panel. Akkurat når det kommer til dimmeren skal jeg nok finne ut av det, dersom det finnes perfekte spotter som ikke fungerer med min dimmer, blir dimmeren valgt bort for å si det sånn. For øvrig var den ene halogenlampen jeg sjekket i går full av hvitt pulver i glasset..ser ut til å være selve sokkelen som har gått delvis i oppløsning og drysset ned forbi pæren (halogen)..det er vel ikke noe godt tegn? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Det er trolig mulig å trekke ny kabel. Har ikke sjekket alle, men de jeg har sjekket virket bevegelige. Ikke noe som helst mulighet for tilgang ut over dette - da må jeg enten pille av taksteinene og grave nedover, eller rive ned taket inne. Er bare en etasje i dette rommet (påbygg) - høyt under taket og skråtak med panel. Akkurat når det kommer til dimmeren skal jeg nok finne ut av det, dersom det finnes perfekte spotter som ikke fungerer med min dimmer, blir dimmeren valgt bort for å si det sånn. For øvrig var den ene halogenlampen jeg sjekket i går full av hvitt pulver i glasset..ser ut til å være selve sokkelen som har gått delvis i oppløsning og drysset ned forbi pæren (halogen)..det er vel ikke noe godt tegn? Da foreslår jeg at det går an å kable om hvis det lar seg gjøre, helst prøve å få dratt med et rør fra punkt til punkt, men er ikke sikkert det er en mulighet. Passe på at hvis man prøver seg på det at den gamle kabelen blir godt bundet fast i det nye som trekkes, hvis det ryker midt i trekket så har man ofte driti på draget. Halogen er noe herk når det kommer til vibrasjoner, det liker de dårlig. Det at pæren begynner å bli slitt er jo ikke noe veldig stort problem, da bytter du bare pæra. Verd å legge merke til at "KIWI-pærer" har en lavere kvalitet enn grossistkjøpte pærer, i hvert fall etter det jeg har hørt. Har ikke testet ut dette selv i noen grad egentlig. Personlig skal jeg basere meg på kun LED-belysning når jeg kommer så langt i oppussingsprosjektet mitt. Finner kanskje noe som passer her. Lenke til kommentar
jespolini Skrevet 21. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2015 Takk skal du ha. Jeg får begynne i den enden - prøve å se om det er mulig å bruke ledningene til å trekke rør. Tror de går litt på kryss og tvers oppi der, men må jo forsøke. Når det gjelder pæren ser ut til at sokkelen har blitt "sprø" og dermed gått delvis i oppløsning. Det kan jo være pga varme f.eks. Det at det trekker (mye) ved åpningen til spotten ser jeg på som det største problemet, og det må fikses uansett. Kan hende det ikke er noen god ide å ha downlights her i det hele tatt, i og med at det er rett i yttertak og ikke noe varmt rom over.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå