Bplease Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Hei! Jeg skal til å kjøpe meg en leilighet. Har funnet en som det ikke har blitt gjort noe med på ca 40 år. Min største bekymring er badet. Så på visning at noe av fuginga hadde gått opp og jeg forventer å finne mugg/sopp under gulvet.Mitt spørsmål er; Hvis badet uansett skal pusses opp, hva er "worst case scenario"? Kan jeg få meg enn stygg overaskelse, eller er det slik at siden det skal pusses opp så er ikke dette en stor risikofaktor?(Dette er i en blokk)Takker for svar! Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Borettslag eller selveier? Er det borettslag så burde du sjekke opp om det er noen planer om oppusning av bad, kjenner flere som har pusset opp badet så etter et par år kommer borettslaget å sier nå skal vi pusse opp alle bad og husleia går kraftig opp. Men er jo bare lese hva takstmannen skriver om badet men å pusse opp bad er ganske dyrt spesielt nå som man må ha dokumentasjon på alt ved ett videresalg Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Er det dusjkabinett på badet, samt greit avtrekk er det ikke så veldig stor fare for sekundærskader, gitt at avløpet fungerer som forutsatt. Er det badekar med forheng og vannstråle som treffer enten gulv eller vegg kan nok arbeidet bli vesentlig mer omfattende. Samme med gammelt avløpsrør som ikke tar unna vannet fort nok, der kan det også bli ufine resultater. Det du bør sjekke ut er når soilrør (avløp) ble rehabilitert. De skal normalt byttes eller trekkes om hvert 40.år, og koster veldig mye. Arbeid gjøres i fellesskapets regi, og koster mye. Kostnad legges på fellesutgifter. Er det styrevedtekter ang oppussing av bad? Dersom det er det har du et "problem" som kan ta laaang tid å fikse, iogmed at du ikke kan starte på arbeidet selv, men må vente på styrets avgjørelse. Pusser du opp på egen hånd må du både betale eget arbeid pluss for fellesskapets, altså nesten dobbel pris. Et bad koster i området 200'000 å pusse opp, dersom alt gjøres av fagfolk. Lenke til kommentar
Bplease Skrevet 20. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2015 Er det dusjkabinett på badet, samt greit avtrekk er det ikke så veldig stor fare for sekundærskader, gitt at avløpet fungerer som forutsatt. Er det badekar med forheng og vannstråle som treffer enten gulv eller vegg kan nok arbeidet bli vesentlig mer omfattende. Samme med gammelt avløpsrør som ikke tar unna vannet fort nok, der kan det også bli ufine resultater. Det du bør sjekke ut er når soilrør (avløp) ble rehabilitert. De skal normalt byttes eller trekkes om hvert 40.år, og koster veldig mye. Arbeid gjøres i fellesskapets regi, og koster mye. Kostnad legges på fellesutgifter. Er det styrevedtekter ang oppussing av bad? Dersom det er det har du et "problem" som kan ta laaang tid å fikse, iogmed at du ikke kan starte på arbeidet selv, men må vente på styrets avgjørelse. Pusser du opp på egen hånd må du både betale eget arbeid pluss for fellesskapets, altså nesten dobbel pris. Et bad koster i området 200'000 å pusse opp, dersom alt gjøres av fagfolk. Her er det dessverre blitt dusjet rett på gulvet Lenke til kommentar
Bplease Skrevet 20. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2015 Skal på min andre visning der i dag. Har dere noen gode spm jeg kan spørre selger/megler om? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Ja, - finn ut om det er noen styrevedtekter ang oppussing av bad, - når soilrør er rehabilitert, - hvordan det står til med hovedinnførsel for strøm, stigeledninger/fordeling fra hovedtrafo til hvert enkelt sikringsskap. I tillegg hvordan det står til med fasade, tak, vanninntrengning i kjeller, drenering. Kan også spørre om hvordan det står til med den generelle brannsikkerheten. Er det ett eller to trapperom, er dører i branncelleskiller oppgradert, har bygget brannalarmanlegg. Er eventuell heis gammel nok til å måtte oppgraderes eller byttes? Der løper millionene fort... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå