Helm Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 (endret) I går merket jeg at en laptop som var påslått (men ikke i bruk) hadde blitt kjempevarm. Skjermen var avslått og maskinen virket livløs, kun powerlampen lyste. Ingen lamper blinket. Ingen viftesus. Jeg tror aldri maskinen har vært så varm før, men det luktet ikke svidd. Jeg koblet fra stømmen og tok ut batteriet. I dag forsøker jeg å starte maskinen, men den vil ikke starte. Det blinker i power-lampen og ladelampen når strømkabelen kobles til. Jeg har ikke noe verksted i nærheten, hva kan jeg gjøre selv for å stille en diagnose og evt. rette feilen? Det er en gammel Compaq Armada. Kan det være så enkelt som å resette eller skifte en sikring? Endret 20. januar 2015 av Helm Hammerhand Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Som oftest for å resette en laptop så er det nok å dra ut batteriet. Starter ikke maskinen uten batteri er det nok noe vesentlig værre som feiler maskinen. Prøv å demonter maskinen delvis fra undersiden og se om du kan fjerne noe støv om det er noe. 1 Lenke til kommentar
Helm Skrevet 21. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2015 (endret) Jeg hadde jo tatt ut batteriet mens den avkjølte seg. Men jeg forsøkte senere på dagen å starte den uten batteriet i, og da startet den! Det er lite støv så det er nok ikke årsaken. Jeg iaktok ikke maskinen når den ble varm, men det kan virke som at viften bare hadde stoppet. Den skal ikke ha problemer med å holde maskinen kjølig når maskinen ikke brukes. Viften virker nå i alle fall. Endret 21. januar 2015 av Helm Hammerhand Lenke til kommentar
Kaffiflekken Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Løs viftekabel? Åpne dekselet under og sjekk at viftekoblingen sitter rett Men den skal jo skru seg helt av med overoppheting, så dette var absolutt rart. 1 Lenke til kommentar
Helm Skrevet 21. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2015 (endret) (NB, jeg redigerte forrige post akkurat når du postet.) Jeg skal se om jeg kan se noen løse kabler. Men noe som gjør at jeg ikke er helt sikker på hva som skjedde, er tidligere tilfeldige problemer med å starte maskinen selv om den er kald. Det inntreffer sjelden, men noen ganger gir den akkurat samme symptomer som i går: To lamper blinker og den vil ikke starte før batteriet har blitt tatt ut (og evt. satt inn på nytt). Jeg kan ikke utelukke at det var en slik tilfeldig feil, men det er merkelig at den skulle være så varm så jeg tror ikke denne tilfeldige feilen er mest sannsynlig. Endret 21. januar 2015 av Helm Hammerhand Lenke til kommentar
c7Nn Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Sjekk produsentens hjemmeside etter feilmeldinger, slike lyssignal står ofte beskrevet der. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-tDbelX Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Jeg hadde jo tatt ut batteriet mens den avkjølte seg. Men jeg forsøkte senere på dagen å starte den uten batteriet i, og da startet den! Det er lite støv så det er nok ikke årsaken. Jeg iaktok ikke maskinen når den ble varm, men det kan virke som at viften bare hadde stoppet. Den skal ikke ha problemer med å holde maskinen kjølig når maskinen ikke brukes. Viften virker nå i alle fall. Hvis den har blitt over måte varm, og starter kun uten batteriet er det ikke utenkelig at batteriet har blitt varmeskadet. Lenke til kommentar
Helm Skrevet 21. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2015 (endret) Batteriet var litt varmt men ikke veldig varmt. Det er for øvrig et uoriginalt batteri som ifølge importøren av Compaq er like godt eller bedre enn originalbatteriet. Endret 21. januar 2015 av Helm Hammerhand Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Du kan prøve å ta ut og sette inn igjen RAM brikkene 1 Lenke til kommentar
Mr King Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 (endret) I går merket jeg at en laptop som var påslått (men ikke i bruk) hadde blitt kjempevarm. Skjermen var avslått og maskinen virket livløs, kun powerlampen lyste. Ingen lamper blinket. Ingen viftesus. Jeg tror aldri maskinen har vært så varm før, men det luktet ikke svidd. Jeg koblet fra stømmen og tok ut batteriet. I dag forsøker jeg å starte maskinen, men den vil ikke starte. Det blinker i power-lampen og ladelampen når strømkabelen kobles til. Jeg har ikke noe verksted i nærheten, hva kan jeg gjøre selv for å stille en diagnose og evt. rette feilen? Det er en gammel Compaq Armada. Kan det være så enkelt som å resette eller skifte en sikring? Hvis du har batteri liggende kan du prøve å se om det fungerer eller kjøp et nytt batteri og se om problemet løser seg! Endret 22. januar 2015 av Mr King Lenke til kommentar
Helm Skrevet 23. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2015 Takk for rådene, jeg skal forsøke å huske dette hvis det skjer igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå