Gå til innhold

Hvorfor er det så mye internalisering blant oss?


Anbefalte innlegg

Det kommer an på situasjonen. Kan jo nevne bl.a. nødverge (der liv faktisk er i fare), krenkelse av eiendeler og soldater i strid for sin nasjon, det er mye å ta hensyn til. Men i utgangspunktet så er vold moralsk galt.

Kanskje verdt å tenke litt over da, ettersom det ikke er helt klart hva som er rett og galt. (Skal vel bemerkes at spørsmålet går på når vold er berrettiget, ikke forpliktet. Dvs du KAN vende det andre kinn til, selv om situasjonen er slik at du er berettiget til å ty til vold, men ikke forpliktet til å gjøre det).

 

 

Eventuellt kan du overlate tenkningen til prester eller politikere, om du anser dem bedre skikket til å tenke for deg enn du selv. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Diskuter.

Dette blir egentlig litt håpløst å diskutere. Du må forklare hva du mener når du bruker begrepet "internalisering". Internalisering betyr bare ""innvendiggjøring". Mener du at vi tar til oss verdier (det blir litt meningsløst i så fall)? Mener du læring? Mener du ting som angst og depresjon? Mener du tilbaketrukkenhet? Noe annet?

 

Går ikke an å snakke om dette før vi vet hva du mener.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

 

Diskuter.

Dette blir egentlig litt håpløst å diskutere. Du må forklare hva du mener når du bruker begrepet "internalisering". Internalisering betyr bare ""innvendiggjøring". Mener du at vi tar til oss verdier (det blir litt meningsløst i så fall)? Mener du læring? Mener du ting som angst og depresjon? Mener du tilbaketrukkenhet? Noe annet?

 

Går ikke an å snakke om dette før vi vet hva du mener.

 

 

Definisjonen på internalisering fra Det store norske leksikon er "Internalisering, psykologisk prosess hvor ytre normer, ideer og andre personers innstillinger og egenskaper som opprinnelig ikke finnes hos personen, opptas og oppleves som del av personens selvbilde. Internalisering av kulturens skrevne og uskrevne normer og regler anses som vesentlig for sosialisering og moralutvikling".

 

Grunnen til at jeg bare skrev "diskuter" er fordi jeg vil at det skal være et generelt spørsmål dere kan reflektere rundt, gi deres meninger etter deres synspunkter, erfaringer, kunnskaper, osv. Jeg synes det er spennende å lese om andres tankegang, meninger, refleksjoner osv.

 

Jeg tenker ikke på noe spesifikk eller konkret, bare nysgjerrig på om noen andre gjør det. Det går fint an å finne på eksempler selv og forklare det på den måten.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke et skoleprosjekt...

Å opplyse om hva dette IKKE er er noe mindre opplysende enn å forklare hva dette ER. ;)

 

 

Definisjonen på internalisering fra Det store norske leksikon er "Internalisering, psykologisk prosess hvor ytre normer, ideer og andre personers innstillinger og egenskaper som opprinnelig ikke finnes hos personen, opptas og oppleves som del av personens selvbilde. Internalisering av kulturens skrevne og uskrevne normer og regler anses som vesentlig for sosialisering og moralutvikling".

 

Grunnen til at jeg bare skrev "diskuter" er fordi jeg vil at det skal være et generelt spørsmål dere kan reflektere rundt, gi deres meninger etter deres synspunkter, erfaringer, kunnskaper, osv. Jeg synes det er spennende å lese om andres tankegang, meninger, refleksjoner osv.

 

Jeg tenker ikke på noe spesifikk eller konkret, bare nysgjerrig på om noen andre gjør det. Det går fint an å finne på eksempler selv og forklare det på den måten.

Lenke til kommentar

 

Hæ?

 

Du må kanskje gi litt mer sammenheng, og kanskje også nevne at dette er et skoleprosjekt.

Det er ikke et skoleprosjekt...

 

My bad. Det pleier vanligvis å være skoleprosjekt når det kommer tråder med interessant tittel - om enn noe tvetydig - etterfulgt av en total mangel på trådbeskrivelse. Samt et ønske om å andre diskuterer, uten at man bidrar selv.

Endret av Imlekk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

 

Det er ikke et skoleprosjekt...

Å opplyse om hva dette IKKE er er noe mindre opplysende enn å forklare hva dette ER. ;)

 

 

Definisjonen på internalisering fra Det store norske leksikon er "Internalisering, psykologisk prosess hvor ytre normer, ideer og andre personers innstillinger og egenskaper som opprinnelig ikke finnes hos personen, opptas og oppleves som del av personens selvbilde. Internalisering av kulturens skrevne og uskrevne normer og regler anses som vesentlig for sosialisering og moralutvikling".

 

Grunnen til at jeg bare skrev "diskuter" er fordi jeg vil at det skal være et generelt spørsmål dere kan reflektere rundt, gi deres meninger etter deres synspunkter, erfaringer, kunnskaper, osv. Jeg synes det er spennende å lese om andres tankegang, meninger, refleksjoner osv.

 

Jeg tenker ikke på noe spesifikk eller konkret, bare nysgjerrig på om noen andre gjør det. Det går fint an å finne på eksempler selv og forklare det på den måten.

 

 

Der svarer du vel litt på spørsmålet selv. Vi er en sosial art. Det er, i hovedsak, lønnsomt for oss å tilrette oss det samfunnet vi er deltager i, med mindre vedkommende samfunns verdier står i sterk kontrast med egne verdier. Det betyr ikke at en er enig i hver eneste lov og norm, selv om basisprinsippene mellom individ og samfunn samsvarer. Men man aksepterer, på generelt grunnlag, det felles lovverk og nomer som befinner seg i det samfunnet man deltar i.

Lenke til kommentar

Ja, er nok fordi vi er en sosial art. Noe av mine tanker om det og litt synsing:

 

kan kanskje tenkes at prosessen er viktig for å danne og beskytte overlevelsesdyktige grupper. Som da samarbeider effektivt pga. av at det tilrettelegger enighet. Og gruppen beskyttes blant annet ved at en trussel mot gruppen utgjør en trussel mot hver enkelt sitt selvbilde.

 

Mye dreier seg kanskje om primitiv automatikk, slik at det skjer ubevisst. Sikkert en del med avvikende egenskaper som ser igjennom prosessen mer enn vanlig, men som ikke gjør noe med det og dem som utfodrer fordi dem mener noe burde forandres for det bedre.

 

De fleste som utfordrer ville kanskje bli utsatt for psykologisk stress, pga. sanksjoner. Dem som stadig utfordrer uten faktiske gode grunner kan derfor tenkes å være dem som mangler noe som føler dette, blant disse personer med antisosiale trekk f.eks.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er så mye internalisering fordi vi på død og liv vil passe inn overalt. De som står bak, er de som ønsker at du skal underkaste deg dem. For eksempel blir du allerede i barneskolen/barnehagen opplært til å "forstå" at vold ikke er greit. At hevn er en uting. Med andre ord: dersom du er kasteballe/mobbeofferet som barn, skal du ikke ta igjen, men springe til autoritetene og be om hjelp, istedenfor å gjøre opp på egenhånd. Barn er mer umoralske og kloke på den måten. De andre barna vil automatisk kalle deg en sladrehank dersom du løper hjem til mor og far for mental støtte. Dette er lærdom som følger deg til den dagen du dør: du skal ikke ta hevn, du skal be en kunnskapsløs tredjepart om å løse opp i problemene dine, du skal være passiv nok til at de samme autoritetene er i stand til å kontrollere og manipulere deg som de selv ønsker. Det du ender opp med da, er en passiv aggressivitet som trekker deg ned så mye at du til slutt ender opp med å slå kona di istedenfor, og du begynner å diktere dine egne barn på samme måte for å legitimere ditt eget liv.

Lenke til kommentar

Det blir noe paradoksalt da folk er uenige om alt som er, men slutninger skal tas. Det er derfor en (så godt det lar seg gjøre) nøytral tredjepart blandes inn. Et samfunn som skal basere seg på tilfredstillelse via hevn er et samfunn jeg og mange andre ikke vil ta del i. 2 uhandlinger rettferdiggjør ikke hverandre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...