Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Renault Megane 2, 2007 - Varmevifte kuttet ut


J@9

Anbefalte innlegg

Hei.

La tilfeldigvis merke til at vifta i bilen min har kuttet nå nylig.

Mener å huske den fungerte igår, men usikker på om den fungerte tidligere idag.

 

Noen tips til hva problemet kan være?

Har sjekket sikringsboksen i dashbordet, fant ei sikring med bilde av ei vifte, som jeg prøvde å bytte, men det hjalp ikke.

Fikk tips om at det kan være releet, men usikker på hvor dette sitter.

 

Om jeg bruker knappen (defrost?) som automatisk justerer opp til full viftehastighet (digital display), og kjører alt på frontruta, samt slår på speil og bakrute varme, så merker jeg at lyset dimmes ned i et par sekunder, før det blir normalt igjen.

Ser også at indikatoren justerer opp viftehastigheten trinn for trinn.

 

Om jeg slår den av igjen, og justerer opp trinn for trinn, så legger jeg merke til svak blinking i displayet, 1-2 blink for ca hver 2 til 3 vifte hastighet.

Men mulig dette har vært sånn fra før også.

 

Har voltmeter tilkoblet bilstereoen, og dette viser rundt 15,3V ved tomgang og kjøring.

Når jeg trykker på knappen for defrost (?), detter det ned til 12-13V i noen få sekunder, før det er opp igjen på 15V.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Over 15V ladespenning er for mye for de aller fleste biler, dersom dette faktisk er ladespenningen bør du ikke bruke bilen før du har ordnet dette!

 

Mange nyere biler har elektronikk som rett og slett ikke tåler såpass høy spenning, i tillegg vil et blybatteri avgi vesentlige mengder knallgass av ladingen og miste en god del syre.

 

Hva gjelder vifta er det nærliggende å tro at enten viftemotor eller styring av denne er defekt.

 

hva slags bil gjelder det?

Det er ikke sikkert at det er noe rele til vifta, en del biler har denne styringen innebygget i selve varmeapparatet..

Lenke til kommentar

Jeg vet 15V kan være mye.

Men den har ligget på det stort sett hele tida, og dynamoen er original.

Ikke hatt problemer med noe annen elektronikk.

Ang batteri, så var dette det første jeg byttet (da jeg fikk beskjed om at det var dårlig, når den ble kjøpt.. Dem hadde kjørt NAF test), så her sitter det et større AGM batteri.

 

Bilen det gjelder, står i tittelen.

Renault Megane 2.. Men kan jo legge til at det er 1.5DCI stv.

Lenke til kommentar

Jeg var uttplassert på et verksted for noen år siden, der de hadde renault og det var flere biler som hadde det samme problemet, inkludert en kliss ny bil som hadde rulla 1500M. De kom fram til at det hadde kommet fukt på motstandene som regulerer kupevifta. Det som fungerte var å legge en varmeovn i bilen slik at motstandende kunne tørke.

Lenke til kommentar

Vet du noe om hvor disse sitter? Har demontert litt for å prøve å finne vifta og evt releene.

Har funnet ut at den andre sikringsboksen samt releer sitter under batteri/batteriholderen, og det skulle være ca 2,5 times jobb å bare bytte ei sikring..

 

Inne ved kupéfilteret sitter det ei kjøleribbe, men denne er vel til termosikringa tror jeg.

Lenke til kommentar

Ut fra bilder på nettet, kan det se ut til at det er vifte resistoren jeg har funnet.
Søkte også på ebay etter "renault megane 2 fan resistor", og fant denne:
http://www.ebay.com/itm/RENAULT-CLIO-MEGANE-SCENIC-HEATER-BLOWER-FAN-RESISTOR-7701048390-6441L2-6441-L2-/251677054244?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3a991f1524&vxp=mtr

Den ser temmelig lik ut, både på kjøleribbe og tilkoblinger.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler at du feilsøker mer før du begynner å bestille deler. Sjekk at du får spenning frem til viftemotoren. Hvis ikke, sjekk at du får spenning til viftemotstandene. Hvis motstandene er røket, sjekk viftemotoren for treghet. Ofte ryker motstandene pga. en treg motor som trekker for mye strøm.

 

Edit: kan legge til at i de to tilfellene jeg har vært borti er det ikke motstandene i seg selv som har røket, men en termosikring som beskytter disse. Jeg vet ikke om Renault bruker denne løsningen.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

Driver på ;)

Jeg har fått løsnet kablene på motstanden, og det er over 14V inn til den, uavhengig av hva vifta er justert til.

Men kommer ikke til så jeg får målt ut fra den.

Men da kan jeg vel utelukke sikringer + relé?

 

Selve vifta har jeg ikke funnet enda, men kablene som går ut fra motstanden går opp i dashbordet (motstanden sitter på fører sida, rett til høyre for clutch pedalen, og det er rød + sort som går inn på den, og rød + sort, samt en tynn gul kabel som går ut fra den.

Prøver å få løsnet motsanden nå, den sitter i 2 skruer, og jeg har fått ut den ene.. men sliter med å komme til på den andre.

 

Hvordan er det f.eks å bare bypasse motsanden? altså sette på jumper kabel fra rød til rød og sort til sort?

 

Ang. termosikring.. Lest om flere som har byttet bare denne, men virker som om det kanskje ikke er mulig, på dem som bruker den med kjøleribbe, som jeg har.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at du allerede har funnet vifta. Motstandene er garantert montert på viftehuset slik at kjøleribbene stikker inn i huset og får en konstant luftstrøm over seg. Det ironiske er at disse motstandene er på sitt varmeste når samtlige er innkoblet, og det er også da vifta går på lavest turtall og luftstrømmen over kjøleribbene er på det laveste. Derfor har jeg mer sans for viftestyring med transistor.

 

Har du spenning frem til motstandene, så er enten motstandene eller motoren problemet.

 

Kobler du rød på rød og sort på sort, så vil vifta gå på maks turtall hele tiden (så lenge motoren er i orden).

 

Jeg har sett på bildene på Ebay-linken din, og jeg vil anta at den to-polede kontakten går til viftemotoren.

 

Edit: Dette er jo ikke noen resistor, det er en transistor. Uansett, mål spenning på den to-polede kontakten på transistoren med varmeapparatet igang.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

Har som sagt målt der.

Strømmen går inn via den 2-polede kontakten, og ut av den 3-polede.

Har strøm på den 2-polede.

Men samme om jeg skrur vifta helt ned, er det fremdeles strøm der.

Har ikke noe fysisk "av" knapp.

Kun + og - knapper, displayet viser 4 vifteblader, og går da fra ingen, til 4 hele, og det går opp et halvt vifteblad om gangen.

 

Den 3 polede må måles på pinnene i motstanden, noe jeg ikke tør å prøve når jeg ikke ser helt hva jeg driver med :p

Er derfor jeg prøver å få løsnet hele motstanden, men sliter som sagt med den siste skruen.

Lenke til kommentar

Jeg er bra sikker på at det er en PWM-styrt transistor hvor den gule kabelen frakter signalet fra panelet/styreenheten. Men det spørs hvordan resten av kretsen ser ut.

Det er noe sånt jeg regner med også, men litt rart at den gule er i samme kontakten som strømmen ut til vifta.

 

Og jo.. kjempe heldig :p

 

Men mulig jeg har noe info på dette selv.. har ei mappe med PDF filer som omhandler demontering av det meste ;) men skjønte ikke så mye av vifte delen :p + vet at det ikke alltid er nødvendig å følge alle skrittene.. ta f.eks hanskerommet.. der holder det med å ta av 2 deksler, og løsne et 3'dje, samt ta ut airbag bryteren, for så å skru ut 5-6 skruer.

I PDF fila så står det om noe anti rotation clip, som må tas av... et hæ****e å løsne uten riktig verktøy :p men.. et unødvendig skritt :p

Lenke til kommentar

En liten update!

Tok meg tid før jobb idag, til å prøve å koble ut transistoren, og bare sette på jumper kabler fra rød til rød, og sort til sort.

Vifta går nå på full fart, konstant fra motoren starter, til jeg slår av tenningen, tar ut nøkkel kortet og åpner døra, da stopper den.

 

Så da har jeg ihvertfall funnet feilen.
Men ut fra annonsen jeg linket til tidligere, så passer ikke den transistoren.. Men tror dette er en feil i lista, siden den ser kliss lik ut ;)
Men ut fra teksten lengre ned i annonsen, så skal den alikevel passe til Megane 2.

Men venter uansett med å bestille den, til jeg får ut den siste skruen og får sjekket modell nr på den.. og evt om den kan åpnes og bare bytte f.eks termosikring, om det er det i denne.

Lenke til kommentar

For å være 100% sikker kan du måle spenning mellom den gule kabelen og jord, evt. frekvens og pulsbredde dersom multimeteret ditt støtter det. Bare for å sjekke at styreenheten gir signal. Men det ser jo ut til at transistoren vanligvis er synderen her, hvis man ser på hvor mange det er som selger disse.

Lenke til kommentar

Takk for tips, men har dessverre ikke mulighet til å måle sånt (er et helt enkelt Biltema multimeter).
Men kan jo sjekke om det er noe spenning i den i morgen.
Har forøvrig vært på biltema i kveld og skaffe litt mer torx verktøy.. så noe av dette bør komme til den siste skruen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...