Cthulhu Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Nå kan det bli trangt om plassen.Elon Musk vil finansiere Mars-kolonisering med satellitt-Internett Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Hvor kommer påstanden om at det ikke vil være plass fra? Har man ekstremt strenge regler for avstand mellom satellitter fordi de i mindre grad kan styres? Det er jo åpenbart fysisk plass med god avstand til 600*2 satelitter i 1200km høyde. AtW Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 (endret) Spennende disse sakene her om Internett til alle. Problemet jeg ser for meg som også blir sagt her er at det ikke er plass til så mange systemer, egentlig kun et. Dette blir nok "førstemann til mølla" og en ren bomtur for de som er for treige.Og tidsperspektivet for fullføring på 5 år tror jeg blir for lenge. Satse på å få dette opp i løpet av et år vil være det beste, han må snappe dette opp rett foran nesa på de andre og ikke omvendt for at han skal vinne. Myndighetene vil nok stoppe kaoset som kan komme av flere aktører og altfor mange satelitter oppi skyene. Som sagt, dette er et kappløp, men det ikke er noen premie for andreplassen.Håper dette løser seg på en god måte uten krangel. Hvis Elonsen skal finansiere Mars-turene med dette så er det også en viktig grunn til å kjappe seg.Lykke til :) @AtW; Tror ikke dette vil handle om plass oppi skyene, men kaoset det medfører hvis alle skal sende opp ting dit. Men mitt innlegg er selvfølgelig bare spekulasjoner Edit; Tror jeg skrev de samme tingene litt mange ganger her :P Endret 20. januar 2015 av Dante's Inferno Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Hvor kommer påstanden om at det ikke vil være plass fra? Har man ekstremt strenge regler for avstand mellom satellitter fordi de i mindre grad kan styres? Det er jo åpenbart fysisk plass med god avstand til 600*2 satelitter i 1200km høyde. AtW Blir det ikke krøll med frekvenser kanskje? Alle aktører må jo ha sine egne frekvenser og det kan jo hende det ikke er mange igjen? Lenke til kommentar
G Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Spennende disse sakene her om Internett til alle. Problemet jeg ser for meg som også blir sagt her er at det ikke er plass til så mange systemer, egentlig kun et. Dette blir nok "førstemann til mølla" og en ren bomtur for de som er for treige. Og tidsperspektivet for fullføring på 5 år tror jeg blir for lenge. Satse på å få dette opp i løpet av et år vil være det beste, han må snappe dette opp rett foran nesa på de andre og ikke omvendt for at han skal vinne. Myndighetene vil nok stoppe kaoset som kan komme av flere aktører og altfor mange satelitter oppi skyene. Som sagt, dette er et kappløp, men det ikke er noen premie for andreplassen. Håper dette løser seg på en god måte uten krangel. Nei, hvorfor blir det bomtur for de andre. Det blir hardere å tjene penger, da konkurransen øker, men noe annet dilemma enn det blir det vel lite av?? Det er ikke sånn at om man får en kunde på kroken, så er han/hun lojal til deg resten av sitt lange liv. Selv om det teoretisk kan skje.. Det går an å "teppebombe" det tredimensjonale rommet med satelitter, dypt og dypere utover. Hvorfor skulle det ikke være plass til det? Jeg tror litt mer optimistisk om deg rundt dette myndighetsspillet du skisserer opp. For det første så ønsker også myndighetene et oppsving i markedene. Da vil en hver gründerbedrift telle med tunga på vektskålen. Selvfølgelig så, dersom Nord-Korea plutselig får utømmelige pengeressurser som ikke er låst ned av andre nasjoners blokkade, så kan plutselig de forlange at også de skal få lov til å ha sitt eget satelitt-teppe der oppe. Overvåkning.. Små dirty-tricks innstallert på satelittene, som omverdenen ikke vet om enda.. Sikket flere scenario på dette her.. Star Wars next? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Hvor kommer påstanden om at det ikke vil være plass fra? Har man ekstremt strenge regler for avstand mellom satellitter fordi de i mindre grad kan styres? Det er jo åpenbart fysisk plass med god avstand til 600*2 satelitter i 1200km høyde. AtW Blir det ikke krøll med frekvenser kanskje? Alle aktører må jo ha sine egne frekvenser og det kan jo hende det ikke er mange igjen? Kan jo være, men om det er gjengitt riktig: "Virgin-sjef Richard Branson uttalte på sin side at det bokstavelig talt ikke vil være plass til to konkurrerende systemer," Så er det en merkelig måte å uttale seg på om man snakker om frekvenser. AtW Lenke til kommentar
G Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Hvor kommer påstanden om at det ikke vil være plass fra? Har man ekstremt strenge regler for avstand mellom satellitter fordi de i mindre grad kan styres? Det er jo åpenbart fysisk plass med god avstand til 600*2 satelitter i 1200km høyde. AtW Blir det ikke krøll med frekvenser kanskje? Alle aktører må jo ha sine egne frekvenser og det kan jo hende det ikke er mange igjen? Det er mange måter å gjøre det på. F.eks. så kan man ha en veldig tynn laserstråle som hele tiden peker på et punkt på jordoverflaten, der det ligger en bakkestasjon, som fungerer som spredenett lokalt, enten vi kabel eller noe. Kom på denne idéen bare i tilfelle det skulle være et dilemma. Det er nå mye spektre å ta av da: http://no.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetisk_spekter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå