Emancipate Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 (og ikke bare en fillefeil, hadde jeg vært hans nærmeste overordnede hadde han fått sparken)Bare for de som ikke har forstått det enda, så er dette årsaken til at sjefen vil at TS skal skrive under på kontrakten om at alt var hans feil. For å beskytte seg i forhold til sin egen sjef. Det er det ikke grunnlag for, selv om mange mindre næringsdrivende synes det er urettferdig at det forventes at de har mer kontroll på virksomheten sin enn arbeidstakerne har på sin privatøkonomi.For øvrig "morsomt" at jeg i forskjellige sammenhenger har sett dette argumentet for næringsdrivende av begge størrelser. De små synes det er urettferdig at det forventes at de har ting i orden, de store er så store at det statistisk sett vil gå galt innimellom, derfor er det urettferdig å forvente at de har ting i orden. Lenke til kommentar
PinneVed Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 (endret) Jeg skjønner absolutt ikke hvordan noen av dere kan rettferdiggjøre å beholde andres penger på grunn av at "de har gått til husholdningen". Ja, det er klart at tilbakebetaling er kjipt hvis man lever fra lønning til lønning (noe man absolutt ikke burde med 550k brutto), men de fleste har fint muligheten til å prioritere om littegrann for å rydde opp i 16k. 16k blant feriepengene kan ha blitt brukt til: 1. Husholdingen og praktiske ting - veldig nyttig, da har man hatt frihet om sommeren til å rydde opp i ting som måtte taes tak i. = Billig forbrukslån 2. Ferie - Var vel en hyggelig ferie med 16k ekstra = Da får vi krympe årets feriebudsjett tilsvarende 3. Generelt unyttig forbruk pga at det er mer enn ellers på konto - igjen = billig forbrukslån. Forbrukslån er gammel moro som må betales tilbake, her får man tilogmed 0(?) % rente. Vi kan velge å tro på TS, men det er jo også et alternativ at TS har spart pengene og var fullt klar over at han fikk for mye, for nå å prøve å beholde de. Dette har sjefen påpekt, og det er bare enda en grunn til at tilliten mellom TS og sjef er på bånn. Utifra en dels holdninger her så tror jeg det blir interessant om det blir litt nedgangstider og arbeidsledighet i Norge, virker som det er noe av en konsensus om at penger vokser på trær i bedrifter og at man kan kaste litt penger rundt når det trengs. Endret 21. januar 2015 av PinneVed 1 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Condictio indebiti gjelder alle feiloverføringer av penger, men saken er slik at det stilles gjennomgående høyere krav til næringsdrivende enn til ikke-næringsdrivende. Det som gjør situasjonen vanskeligere for arbeidsgiver er at arbeidsgiver ikke har rett til å motregne (dvs, iverksette lønnstrekk). Betaler du husleie to ganger kan du erklære motregning og unnlate å betale neste måneds leie. Dermed går beløpet opp i null, men enda viktigere er at det da er mottakeren som må gå til sak og hevde at motregningen var urettmessig. Søksmålsbyrden flyttes. Å hevde dobbeltmoral forutsetter at man likestiller næringsdrivende og ikke-næringsdrivende (eller, i denne situasjonen, arbeidsgiver og arbeidstaker). Det er det ikke grunnlag for, selv om mange mindre næringsdrivende synes det er urettferdig at det forventes at de har mer kontroll på virksomheten sin enn arbeidstakerne har på sin privatøkonomi. Jeg har et spørsmål angående husleieeksempelet mitt tidligere, da det tross alt er jussforumet. Det var jeg som betalte en husleie for mye. La oss si at huseier ikke hadde betalt meg tilbake. Motregning hadde ikke vært aktuelt, da leieforholdet var avsluttet. Jeg sjekket nettbanken, og ser at jeg rotet litt med detaljene. Jeg betalte ikke dobbel husleie, men jeg betalte en måned for lenge. Om nødvendig kunne jeg vist til utskrift fra banken av alle innbetalinger over flere år, samt kontrakt. Oppsigelsen ble gjort muntlig, så ingen direkte bevis der, men sannsynligvis hadde jeg enda tekstmeldinger der vi diskuterte utvasking og overlevering av nøkler. Om jeg hadde gått til sak, hvordan hadde det sett ut da? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Vi kan velge å tro på TS, men det er jo også et alternativ at TS har spart pengene og var fullt klar over at han fikk for mye, for nå å prøve å beholde de.Jeg synes vi bør holde oss til problemstillingen i førstepost. Om vi skal bli hypotetiske kan vi like gjerne si at sjefen tar feil, og TS aldri har fått for mye. Men det var ikke det vi diskuterte her. Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 De fleste vet hva de skal ha i lønn, og når den summen blir merkbart høyere, så er det all grunn til å reagere på det for den som mottar dem. En lønnsslipp hadde selvfølgelig gjort ting mye lettere, men likevel så er det veldig enkelt å se på nettbanken/bankkontoen at en har fått for mye lønn, i forhold til hva som er forventet. De fleste vet hva de skal ha i lønn ja og alle vet hva de skal ha i feriepenger siden dette står på årsoppgjøret til selvangivelsen man får av arbeidsgiver. De fleste vil også legge merke til at det er to store utbetalinger fra arbeidsgiver på samme dag i stedet for bare en utbetaling fra arbeidsgiver når man sjekker nettbanken og vil kanskje prøve å finne ut av hvorfor man har fått en ekstra utbetaling. TS har i dette tilfellet fått to innbetalinger på kontoen sin, en på kr. 54 000 og en på kr. 16 000,-. 1 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Ulempen med akkurat punktet feriepenger er at arbeidsgiver - i motsetning til hva som gjelder vanlig lønn - alltid kan hevde at du måtte visst hvor mye du skal ha i feriepenger. Dette skal nemlig stå på lønns- og trekkoppgaven for foregående år som du får i januar. En liten korrigering. Lønns- og trekkoppgaven inneholder bare opplysninger om feriepengegrunnlaget, ikke selve summen som skal til utbetaling. 1 Lenke til kommentar
tvv Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Herregud for en sak! Du har fått for mye og skal tilbakebetale! Den dagen du får for lite lønn - sier arbeidsgiveren - du får 1000 ekstra neste 10 mnd til alt er nedbetalt. :-) Blir nesten provosert når folk ikke vil betale det de har fått for mye! Sunn fornuft og ærlighet heter dette. Og om all verdens lover og regler skulle gi deg noen 1000 mindre å betale eller ikke er det direkte umoralsk! Hadde jeg hatt slike ansatte hadde jeg gjort hva jeg kunne får å bli kvitt de i alle fall (selv om det heller ikke er lett) 4 Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Herregud for en sak! Du har fått for mye og skal tilbakebetale! Den dagen du får for lite lønn - sier arbeidsgiveren - du får 1000 ekstra neste 10 mnd til alt er nedbetalt. :-) Blir nesten provosert når folk ikke vil betale det de har fått for mye! Sunn fornuft og ærlighet heter dette. Og om all verdens lover og regler skulle gi deg noen 1000 mindre å betale eller ikke er det direkte umoralsk! Hadde jeg hatt slike ansatte hadde jeg gjort hva jeg kunne får å bli kvitt de i alle fall (selv om det heller ikke er lett) Jeg synes ikke det er noe mer moralsk å plutselig sette arbeidstakerne sine i gjeld til seg. Om du får utbetalt 15 000 for mye i feriepenger, så disponerer du økonomien din deretter. Kanskje betaler du ned 15 000 ekstra på boliglånet ditt. Kommer en arbeidsgiver ett år etterpå og forlanger pengene tilbake blir det etter min mening urimelig. Ærlighet har ikke relevant i dette tilfellet. Det ville det bare vært om mottakeren av pengene visste at pengene ikke var hans. 1 Lenke til kommentar
tvv Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Herregud for en sak! Du har fått for mye og skal tilbakebetale! Den dagen du får for lite lønn - sier arbeidsgiveren - du får 1000 ekstra neste 10 mnd til alt er nedbetalt. :-) Blir nesten provosert når folk ikke vil betale det de har fått for mye! Sunn fornuft og ærlighet heter dette. Og om all verdens lover og regler skulle gi deg noen 1000 mindre å betale eller ikke er det direkte umoralsk! Hadde jeg hatt slike ansatte hadde jeg gjort hva jeg kunne får å bli kvitt de i alle fall (selv om det heller ikke er lett) Jeg synes ikke det er noe mer moralsk å plutselig sette arbeidstakerne sine i gjeld til seg. Om du får utbetalt 15 000 for mye i feriepenger, så disponerer du økonomien din deretter. Kanskje betaler du ned 15 000 ekstra på boliglånet ditt. Kommer en arbeidsgiver ett år etterpå og forlanger pengene tilbake blir det etter min mening urimelig. Ærlighet har ikke relevant i dette tilfellet. Det ville det bare vært om mottakeren av pengene visste at pengene ikke var hans. Tull og tøys enhver person med et normalt hode ville skjønne om de fikk 15000 kr for mye - i alle fall når de har omløp nok til å gå inn her for å finne ut hvordan de skal slippe å betale tilbake. MEN sånn har det blitt - hva har jeg rett til - er det viktigste - hvilke plikter du har spiller ingen rolle. 2 Lenke til kommentar
PinneVed Skrevet 24. januar 2015 Del Skrevet 24. januar 2015 For de som tror de eier jobben sin om de har fast jobb: http://e24.no/jobb/slik-sparker-du-dine-daarligste-ansatte/23379412 Velg gyldige kriterier for hvem som skal bort: Krets (eks. bare lageret, bare vektstedet) Egnethet Kompetanse Ansiennitet Samarbeidsevner Tilstedeværelse Beholde kjønns- eller aldersbalanse Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. januar 2015 Del Skrevet 24. januar 2015 Å nekte å betale tilbake feilutbetalt lønn kvalifiserer som regel ikke hverken som et egnethetskriterium (med mindre vedkommende har en særdeles betrodd stilling) eller som et kriterium for samarbeidsevne. Du kan like gjerne understreke kompetanse og ansiennitet, det blir like relevant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå