Storøien Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Jeg skulle ha boret et hull i glass, i ei flaske for å lage bordlampe av den. Noen som vet om det går og hvordan? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Et konvensjonelt bor blir nok bare rot. Gjør som i videoen og puss et hull. Vannavkjøling er nok også lurt. Glass er egentlig flytende, men fryktelig seigt, med mindre du varmer det opp, noe vannkjølingen forhindrer. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Glassbor er velegnet.. Lenke til kommentar
kvakse Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Et konvensjonelt bor blir nok bare rot. Gjør som i videoen og puss et hull. Vannavkjøling er nok også lurt. Glass er egentlig flytende, men fryktelig seigt, med mindre du varmer det opp, noe vannkjølingen forhindrer. Glass er ikke flytende. Det har andre egenskaper enn lignende faste stoffer (f eks is og diamant), men det er på ingen måte seigtflytende! I praksis oppfører det seg akkurat som et fast stoff, og boring må sies å være en praktisk problemstilling. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 (endret) Kjør på med et helt vanlig flisbor: http://biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Betong-og-fliser-drill/Flisebor-192082/ Som i grunn er noe ala det samme som PROuser linket til. Bare litt lettere å få tak i på kort varsel om man kjøper et billig (og sannsynligvis ikke den beste kvaliteten akkurat) på biltema. Btw: Som nevnt så er glass en spesiell form for fast stoff. Nærmere bestemt amorphous Solid. Som altså er et fast stoff som kan ha visse egenskaper som væske. At det er en seigtflytende væske er i grunn mer en seigtlevende myte. Endret 21. januar 2015 av Andrull Lenke til kommentar
vidor Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Glass er ikke flytende. Det har andre egenskaper enn lignende faste stoffer (f eks is og diamant), men det er på ingen måte seigtflytende! I praksis oppfører det seg akkurat som et fast stoff, og boring må sies å være en praktisk problemstilling. Enig i at det er forskjell på glass og glass. Når jeg sa flytende menete jeg glass i sin enkleste form. Mye moderne glass er som regel alt annet enn enkelt. Hvis du ser på gamle vinduer så kan dem være tykke i bunnen og tynne i toppen. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 (endret) Enig i at det er forskjell på glass og glass. Når jeg sa flytende menete jeg glass i sin enkleste form. Mye moderne glass er som regel alt annet enn enkelt. Hvis du ser på gamle vinduer så kan dem være tykke i bunnen og tynne i toppen.De ble produsert og satt inn sånn, på den tiden klarte de ikke lage helt rette og fine glass som i dag... Forøvrig er den eldste glassflasken 1650 år gammel, noe som ville betydd at den skulle vært helt deformert om glass var flytende. http://www.dailymail.co.uk/news/article-2072381/Worlds-oldest-bottle-wine-Historians-debate-open-350AD-vintage.html Det er en myte at er flytende, både nye og gamle... Endret 21. januar 2015 av aklla 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå