Gå til innhold

Jobbe i 2 mnd og så tilbake på NAV..

Anbefalte innlegg

Skal prøve å forklare situasjonen min enklest mulig, men det er litt komplisert:

Har nå gått 1 år på dagpenger hos NAV og dagpengeperioden går ut i desember i år.

Ble tilbudt jobb hos et lite entreprenør-firma i forrige uke men ble fortalt at det kanskje bare var nok arbeid i 2 måneder.

Hva skjer med meg og NAV om det ikke er mer arbeid etter 2 måneder i den bedriften?

- Er det karantene-tid hos NAV hvis jeg vil tilbake på dagpengene etter at det ikke er mer arbeid?

- Kan jeg gjennoppta dagpengene?

- Eller må jeg søke om arbeidsavklaringspenger?

Grunnen til at jeg spør er fordi arbeidsgiveren ringte nettopp og ville ha avklart alt med NAV at det formelle var i orden slik at jeg og arbeidsgiver ikke gjør noe galt som kan være negativt for både meg og han. Han hadde snakket med NAV idag og sa at jeg måtte få lønn som var arbeidsavklaringspenger via NAV, slik at jeg ikke mistet 2 måneder av dagpengeperioden min som slutter i desember 2015. Han mente at hvis jeg gikk på arbeidsavklaringspenger så mistet jeg ikke noen måneder av dagpengeperioden min, sånn at dagpengeperioden varer til over 2016 istedet for å bli stoppet i desember.

Jeg er ung, frisk og kjapp. Har ingen sykdommer eller skader, så skjønner ikke hvorfor han bablet om at jeg måtte få arbeidsavklaringspenger og at lønna kom igjennom NAV.

Er ikke arbeidsavklaringspenger kun for folk som er sjuk eller har nedsatt arbeidsevne?

Burde ikke dette være en grei sak? Er det ikke bare for meg å gå ut i jobb, og når det ikke er mer arbeid etter 2 måneder, så søker jeg bare om å gjennoppta dagpengene? Right..?!

Hørtes ut som arbeidsgiveren selv ikke helt visste hva han bablet om, men jeg vet at NAV tidligere har tilbudt å dekke halve lønna mi om denne arbeidsgiveren ansetter meg. Kanskje det er derfor han mener at jeg må få lønna via NAV/arbeidsavklaringspenger?

Ble mange spørsmål her, men håper noen har vært i en lignende jobb/dagpenge/AAP-situasjon før og kan oppklare ting for meg... :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan det hende at det entreprenøren egentlig har tilbudt deg er praksisplass med lønn helt eller delvis betalt av Nav?

NAV har jo tidligere tilbudt å betale halve lønna mi, så det kan jo hende arbeidsgiver ser på det som praksisplass? Ikke vet jeg. Men jeg vet at arbeidsmengden avhenger av hvor mange prosjekt det blir fremover. Derfor er varigheten svært usikkert. Verken han eller jeg vet om det blir 2 mnd, 3 mnd eller 5 mnd.

Hvordan vil det endre situasjonen? Vil jeg få dårligere betalt om det er en praksisplass?

Lenke til kommentar

Har du hatt avbrudd i stønadsperioden på inntil 52 uker og ønsker dagpenger på nytt, trenger du som hovedregel ikke å fremme nytt ordinært krav eller opparbeide deg nye ventedager. Du må imidlertid fylle ut et eget skjema om gjenopptak.

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Relatert+informasjon/Gjenopptak+av+dagpenger.247351.cms

Ja, har vært innom der og lest. Så tror alt skal være greit om det ikke er mer arbeid etter 2 mnd. Spørsmålet er om jeg må bli permitert for at det kun skal være 3 dagers karantetid for å gjennoppta dagpengene. Hvis ikke risikerer jeg å vente 8 uker før jeg kan søke om dagpenger/gjennopptak av dagpenger.

Endret av Adrax
Lenke til kommentar

Ved vanlig praksisplass får du knapt nok til husleia, men resten av det du trenger til å leve vil du kunne få dekket via andre ordninger. Deretter kan du gå over i noe som heter lønnstilskuddsordning hvor du får tilnærmet normal lønn, delvis sponset av Nav, hvis det senere vil være aktuelt for bedriften å tilby deg fast arbeid.

Lenke til kommentar

Har du hatt avbrudd i stønadsperioden på inntil 52 uker og ønsker dagpenger på nytt, trenger du som hovedregel ikke å fremme nytt ordinært krav eller opparbeide deg nye ventedager. Du må imidlertid fylle ut et eget skjema om gjenopptak.

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Relatert+informasjon/Gjenopptak+av+dagpenger.247351.cms

Ja, har vært innom der og lest. Så tror alt skal være greit om det ikke er mer arbeid etter 2 mnd. Spørsmålet er om jeg må bli permitert for at det kun skal være 3 dagers karantetid for å gjennoppta dagpengene. Hvis ikke risikerer jeg å vente 8 uker før jeg kan søke om dagpenger/gjennopptak av dagpenger.

Har (dessverre) vært med på dette selv og det gikk greit bare man leverte kopi av arbeidsavtale og bekreftelse på sluttårsak fra arbeidsgiver. Fikk ikke med med at det var karantenetid, men isåfall max 3 dager. Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Tror ikke det er praksisplass da arbeidsgiver allerede har sagt at jeg blir å tjene 180-190 kr timen. Så det går nok under som vanlig arbeid.

Leste nettopp dette om lønnstilskudd: https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Oppfolging+av+arbeidssokere/Tiltak+for+a+komme+i+jobb/Tilskudd+til+lonnsutgifter

Hvis NAV skal innvilge lønnstilskudd så må jeg ha signert en kontrakt hvor det er mulighet for fast ansettelse eller deltid. Tingen er at når det er slutt på arbeid etter 2 måneder, så er det ikke mer arbeid å få. Da må jeg kanskje vente til neste år før det blir jobb igjen. Tviler derfor litt på at NAV blir å godta å gi lønnstilskudd siden jeg ikke er garantert jobb etter de 2 månedene.

Lenke til kommentar

Har (dessverre) vært med på dette selv og det gikk greit bare man leverte kopi av arbeidsavtale og bekreftelse på sluttårsak fra arbeidsgiver.

Takk! Da bør det i teorien være null problem for meg å gå rett tilbake på dagpengene. Skal sørge for å få kontrakt på den arbeidsperioden jeg jobber og at jeg får en sluttårsak. Vet at hvis jeg blir sparket pga. underslag eller at jeg slår arbeidsgiver, så er det ikke gyldig sluttårsak. Noe som blir å ende med en lang karantenetid på meg. Vil jo anta at lite jobb er gyldig sluttårsak. Ala noe som å bli permitert..

Endret av Adrax
Lenke til kommentar

Tror ikke det er praksisplass da arbeidsgiver allerede har sagt at jeg blir å tjene 180-190 kr timen. Så det går nok under som vanlig arbeid.

Leste nettopp dette om lønnstilskudd: https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Oppfolging+av+arbeidssokere/Tiltak+for+a+komme+i+jobb/Tilskudd+til+lonnsutgifter

Hvis NAV skal innvilge lønnstilskudd så må jeg ha signert en kontrakt hvor det er mulighet for fast ansettelse eller deltid. Tingen er at når det er slutt på arbeid etter 2 måneder, så er det ikke mer arbeid å få. Da må jeg kanskje vente til neste år før det blir jobb igjen. Tviler derfor litt på at NAV blir å godta å gi lønnstilskudd siden jeg ikke er garantert jobb etter de 2 månedene.

Sant nok. Synes bare beskjeden du fikk av ham virket underlig. Kanskje han og Nav har snakket litt forbi hverandre.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

kort oppsumert:

Ved meldekort veg "Jeg vil fortsett stå som arbeidsledig" elns, og bare skriv inn når du jobber, enkelt og greit, støtta kommer umiddelbart når du starter på nav igjenn.

Jobber man over 50% så mister man retten til dagpenger, såvidt jeg har skjønt. Tror man må søke om gjennopptak hvis man jobber over 50%.

Så tror ikke det er så enkelt som å bare sende meldekort hver 14. dag, skrive antall timer og krysse under på at "jeg vil fortsatt stå som arbeidssøker".

Når jeg er i jobb i 2 mnd er jeg jo egentlig ikke en arbeidssøker, men en arbeidstaker.

Endret av Adrax
Lenke til kommentar

Om du blir permitert så skal du få dagpenger med en gang (eller etter 3 dager egenandel).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...