AnonymDiskusjon Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Hvor mange i NAV har tilgang til å gå inn og lese de dokumentene som ligger på "Din side" og dine arkiverte saksdokumenter hos NAV?De som er i skrankene på NAV kontorene, eller de som er på kundeservice når du ringer: Hvor mye har de tilgang til? Anonymous poster hash: 74e22...0c1 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Tipper de har tilgang til det meste, men er nok strengt hva de skal være inne på. Mister fort jobben om en snuser rundt uten grunn. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Fysiske arkivdokumenter er teoretisk sett tilgjengelige for alle ansatt ved den aktuelle NAV-enheten dokumentene er arkivert ved. Elektronisk arkiverte saksdokumenter er begrenset på to måter: saklig og geografisk. Den geografiske begrensningen innebærer at den enkelte saksbehandler bare kan se på dokumenter tilhørende brukere bosatt i den regionen han arbeider med. For et NAV-kontor vil det være kontorets brukere, for en ansatt ved fylkesadministrasjonen eller de fylkesvise forvaltningsenhetene vil det være alle kontorene i fylket. Denne begrensningen får stadig mindre å si fordi stadig flere NAV-enheter (unntatt NAV-kontorene) får såkalte landsdekkende oppgaver. Den saklige begrensningen innebærer at en saksbehandler bare skal ha tilgang til dokumenter og opplysninger som er knyttet til vedkommendes saklige arbeidsområde. De aller fleste dokumenter kodes på tema "Oppfølging" eller "Generell" eller et av de ytelsesspesifikke temaene ("Arbeidsavklaringspenger", "Alderspensjon", mv). Det er også alternativer for om dokumentet inneholder sensitive opplysninger eller ikke. Den gangen jeg jobbet i NAV var disse temaene noe alle hadde tilgang til, de temaene som var forbeholdt særskilt utvalgte medarbeidere var bl.a. temaene Feilutbetaling, Kontroll, Hjelpemidler, og Bil. Dette er temaer som kjennetegnes ved at de er spesialisert til veldig få personer (Bil, til dels Hjelpemidler), eller omhandler veldig sensitive ting (Feilutbetaling og Kontroll inneholder bl.a. potensielle straffesaker). Oppslag på klienter logges, og det er adgang til å begjære innsyn i loggen med konkret grunn. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 De har dårlig tilgang, om de ikke har et saksnummer og forholde seg til. Denne tilgangen er sikret via dere saks og arkivsystem. Det er også sporing på hvem som gjør hva på et slikt system. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 NAVs arkivsystem benytter ikke saksnummer som primær søkenøkkel, men fødselsnummer/organisasjonsnummer. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Unike nummer mao. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Unike numre som er relativt lett å søke opp, i og med at søkemotoren er knyttet til folkeregisteret. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2015 Et eksempel: Hvis jeg går i skranken og snakker med en der som jeg kjenner fra vi gikk på skolen, for å spørre om et eller annet problem med utbetalinger eller noe, så vil han/hun også se brever, papirer, spesialist erklæringer etc i en tidligere ferdig sak jeg var i, på den skjermen han/hun har foran seg der da? Anonymous poster hash: 74e22...0c1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Som den altoverskyggende hovedregel: Ja. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2015 Som den altoverskyggende hovedregel: Ja. Javel. For å da spørre litt videre: Er det sånn at alt slikt da ligger framme rett i fleisen på dem på den skjermen umiddelbart, eller ligger bare generelle ting framme, så de må gå videre inn på noen menyer eller noe for å komme fram til slike arkiverte saksdokumenter og legeerklæringer? Og kan man regne med de går inn og ser på dem, også uten at de har spesiell grunn til å sjekke noe på akkurat de tingene? Anonymous poster hash: 74e22...0c1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 "Oppstartsbildet" i det elektroniske arkivsystemet på ditt personnummer inneholder tre elementer. 1) En oversikt over tidligere henvendelser fra deg. 2) En oversikt over hvilke aktive oppgaver som er registrert på deg (en oppgave kan f.eks. være at NAV skal ringe deg tilbake, eller at de skal behandle en søknad om uføretrygd). 3) En oversikt over de fem eller ti (jeg husker ikke) siste journalførte dokumentene i alle dine saker. Du kan gå inn på det enkelte saksdokument direkte fra element 3, og du kan bla deg frem for å komme til eldre saksdokumenter. For å få mer detaljer om element 1 og 2 må du inn på den enkelte henvendelse/oppgave. Hvorvidt en gitt saksbehandler eller saksbehandlere generelt leser dokumenter uten spesiell grunn til å gjøre det er et spørsmål med flere svar. Det kommer an på integritet og grundighet. En grundig saksbehandler vil lese alle relevante dokumenter i saken din uavhengig av om vedkommende har spesiell grunn til å lese akkurat det dokumentet, fordi dokumentkategoriseringspraksis er veldig dårlig når det kommer til å ivareta fagområdenes behov for opplysningene i dokumentet (for eksempel vil alle legeerklæringer nærmest rutinemessig bare være kategorisert som dokumenter på temaet Oppfølging, også når legeerklæringen handler om hvorfor du oversittet en klagefrist i uføresaken din og derfor skulle vært kategorisert på temaet Uføretrygd). En saksbehandler med integritet vil frastå fra å lese dokumenter vedkommende ikke har tjenestlig behov for. (Merk at min erfaring stammer fra da jeg selv jobbet i etaten, som nå begynner å bli en del år siden.) Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2015 Ja saksbehandlere skjønner jeg jo går noe inn på ting. Men nå tenkte jeg mer på de folka som står i skrankene ute på NAV kontorene, eller de som svarer på kontaktsenter.I mitt tilfelle er jeg uføretrygdet og saken er over og ferdig. Så det jeg lurer på egentlig, er hvor mye en kan regne med slike skrankefolk vil se eller gå inn på det som har vært i den saken. Med mindre de har noen spesiell grunn til det mener jeg. Anonymous poster hash: 74e22...0c1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Min erfaring er at skranke- og kontaktsenterpersoner sjelden har tid til det, så selv om de skulle ha lyst har de ikke mulighet. Ansatte ved NAV Kontaktsenter vil jeg også tro at - men jeg vet ikke - ikke har tilgang til dokumenter markert sensitivt, i og med at jeg vanskelig kan se at de har tjenestlig behov for den tilgangen. Personopplysningsloven § 18 (2) (b) gir deg til en viss grad rett til innsyn i sikkerhetstiltakene rundt behandlingen av dine personopplysninger. Du kan kontakte Arbeids- og velferdsdirektoratet for å få dette. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå