Gå til innhold

Oppsigelse, utbetaling av feriepenger i januar/februar

Anbefalte innlegg

Hei!

I fjor spurte jeg om jeg kunne få mine opptjente feriepenger fra fjoråret, utbetalt i januar. Dette lot seg ikke gjøre siden feriepenger skulle utbetales i forbindelse med ferie, noe som er logisk og helt riktig fra arbeidsgivers side sett i ettertid. Dermed ventet jeg til vanlig utbetaling av feriepenger i mai/juni, og tok ut normale ferieuker på sommer.

Men: Har vurdert å si opp min stilling som butikkmedarbeider (deltid) nå, og i forhold til at jeg har en veldig ålreit sjef, så har jeg ikke noe spesifikk oppsigelsestid, bortsett fra å fullføre vaktlister som er satt opp. (1 mnd frem i tid). Dette hvis jeg skulle plutselig finne studier eller ny jobb.

Hvis jeg nå sier opp stillingen, har jeg krav på å få utbetalt feriepenger når jeg vil selv? Altså på neste lønning? Tenker at siden jeg ikke skal ha ferie knyttet til denne jobben 6 mnd frem i tid, så er det like greit å få FERIEPENGENE nå i Jan, siden jeg heller ikke har tenkt å dra på ferie i sommer.

Alternativt: hvis det ikke lar seg gjøre, at "normen" er utbetaling i mai/juni uansett, kan jeg være så teit å si at jeg skal ha ferie i februar, for så å si opp stillingen under "ferien"?:) Det handler i hovedsak om utbetaling av opptjente feriepenger raskest mulig.

Endret av maanol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I sommerjobben min får jeg iallefall utbetalt feriepenger etter siste lønning, dette fordi de ansetter sommervikarene på nytt hver sommer og derfor utbetaler når ansettelsesforholdet sluttes. Om dette er noe en har krav på er jeg usikker på, men det går iallefall ann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...