Gå til innhold

Norge medlem av EU?

Gjest Slettet-7WVSGN

Norge som EU medlem?  

50 stemmer

1. 1. Medlem av EU?

• Ja
      7
    • Nei
      42
    • Vet ikke
      1

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-7WVSGN

Uansett om sentralisering av makten fører til høyere effektivitet i form av at færre ting går motsatt vei, så har jeg god tro på at en enkel økonomisk avtale mellom landene kan duge like godt, jeg ser ikke den militære/økonomiske nytten i at gjengen i Brussel dytter alle disse lovene, slik som DLD, på folk over hele kontinentet.

Jeg er heller ikke fan av EU-direktiver.

Så hvorfor støtter du EU, fremfor f.eks. et rent økonomisk samarbeid?

Du mener en Bilateral avtale fremfor en EU avtale, det støtter jeg.

Endret av Slettet-7WVSGN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som så på Norge og stormaktene i går forresten?

Det handlet om noe av hva vi diskuterer her :)

http://tv.nrk.no/serie/lille-norge-og-stormaktene/KMTE30004312/sesong-1/episode-3

Ble litt skuffet over den pro EU propagandaen som NRK serverte oss i denne episoden. Det eneste positive var at de nevnte for hele befolkningen at en mann i 30 årene har mer makt en Erna Solberg og Stortinget.

Hva slags propaganda? De snakket plenty med EU skeptikere.

Men ja, det var positivt at det kom frem hvor desillusjonerte folk er når de tror at et nei til EU er særlig smart.

EU elskere er ikke særlig smartere en EU skeptikere...Nei, de snakket jo nesten ikke med EU skeptikere, de var en liten tur innom Nei til EU da de skulle gi en stafett til en EU borgemester. Resten av episoden var mest diskusjoner med EU elskere og hvordan Nordmenn tar det feile valget og at vi er "isolert".

Du lærer ikke hva EU er ved å snakke med folk i Hedmark, du lærer ved å intervjue diverse folk som jobber med utenriks, der i blant norske diplomater.

Lenke til kommentar

Uansett om sentralisering av makten fører til høyere effektivitet i form av at færre ting går motsatt vei, så har jeg god tro på at en enkel økonomisk avtale mellom landene kan duge like godt, jeg ser ikke den militære/økonomiske nytten i at gjengen i Brussel dytter alle disse lovene, slik som DLD, på folk over hele kontinentet.

Jeg er ikke fan av idiotiske lover generelt sett, og om de kommer fra EU eller Stortinget er meg likegyldig.

Det økonomiske samarbeidet vi har med EU kommer med en pris. Og når du ser prisen er det tydelig at prisen er alt for høy sammenlignet med fullt medlemskap.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN

Noen som så på Norge og stormaktene i går forresten?

Det handlet om noe av hva vi diskuterer her :)

http://tv.nrk.no/serie/lille-norge-og-stormaktene/KMTE30004312/sesong-1/episode-3

Ble litt skuffet over den pro EU propagandaen som NRK serverte oss i denne episoden. Det eneste positive var at de nevnte for hele befolkningen at en mann i 30 årene har mer makt en Erna Solberg og Stortinget.

Hva slags propaganda? De snakket plenty med EU skeptikere.

Men ja, det var positivt at det kom frem hvor desillusjonerte folk er når de tror at et nei til EU er særlig smart.

EU elskere er ikke særlig smartere en EU skeptikere...Nei, de snakket jo nesten ikke med EU skeptikere, de var en liten tur innom Nei til EU da de skulle gi en stafett til en EU borgemester. Resten av episoden var mest diskusjoner med EU elskere og hvordan Nordmenn tar det feile valget og at vi er "isolert".

Du lærer ikke hva EU er ved å snakke med folk i Hedmark, du lærer ved å intervjue diverse folk som jobber med utenriks, der i blant norske diplomater.

80% av norske diplomater i utlandet er for et EU medlemskap, ser ikke nytten av å lytte til disse. Derimot å sette seg inn i politikken for å se hvor udemokratisk EU virkelig er lærer du mye av.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN

Jeg er ikke fan av idiotiske lover generelt sett, og om de kommer fra EU eller Stortinget er meg likegyldig.

Det økonomiske samarbeidet vi har med EU kommer med en pris. Og når du ser prisen er det tydelig at prisen er alt for høy sammenlignet med fullt medlemskap.

"Når du ser prisen er det tydelig at prisen er alt for høy sammenlignet med fult medlemskap." Da sier det seg selv at vi må melde oss ut av denne patetiske unionen og forbli ute.

Lenke til kommentar

Hvilken rolle spiller stortinget i diskusjonen?

Det økonomiske samarbeidet vi har med EU kommer med en pris

Ja, EU kommer med en pris, det vet alle her. Hvorfor er du ikke for opprettelsen av et RENT økonomisk samarbeid, som alternativ til EU?

Endret av BrentPizzaMedBanan
Lenke til kommentar

Ja, og hvorfor kunne Storbritannia lede vei? Fordi de hadde tilgang til resurser og billig arbeidskraft.

Spørsmålet er heller: Hvordan klarte Storbritania å starte industrialiseringen så tidlig, for å så fortsette? Det er spesielt, fordi Storbrittania gjør ingenting i historien før de kommer til senere Tudor.

Det vil være historieløst å dra alle over en kam, samt sammenligne noen av de ovenfor med EU.

Soviet raknet fordi kommunisme er en feilslått ideologi, en ideologisk cul de sac og satellittene ønsket ikke å ha noe med Moskva å gjøre. Det blir useriøst å sammenligne Soviet som drepte millioner av egne innbyggere med dagens EU. Soviet var et imperium, det samme var alle de andre eksemplene dine og de falt på grunn av forskjellige årsaker som ikke er relevant med hva vi diskuterer.

Nei, det er fortsett veldig viktig å dra de over en kam. Spesielt vis du ser etter.

Soviet er veldig relevant, fordi det tok sin tid før de dro i gang med å kollapse. Soviet gjorde det så bra, at mange innbyggere ønsker seg fortsatt tilbake.

At det var storkommunisme med gudene vet hvor mange idelogiskifter under veis, er ingen grunn til å avfeie Soviet som eksempel.

Så hvorfor dannet Soviet satelittstater? Det er et spørsmål du sikkerta kan stille om alle imperie og supernasjoner. EU vil i praksis danne satelittstarer, rett og slett fordi det er sånn sentralisering fungerer til syvende og sist.

Noen vil bli overkjørt eller utelatt, og da har du plutselig Soviet Polen igjen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN

Han er vel redd for å endre mening, EU folk er skumle :p

EU har ikke noe ordentlig demokrati og det vet jo stort sett alle...

Lenke til kommentar

Ja, og hvorfor kunne Storbritannia lede vei? Fordi de hadde tilgang til resurser og billig arbeidskraft.

Spørsmålet er heller: Hvordan klarte Storbritania å starte industrialiseringen så tidlig, for å så fortsette? Det er spesielt, fordi Storbrittania gjør ingenting i historien før de kommer til senere Tudor.

Det vil være historieløst å dra alle over en kam, samt sammenligne noen av de ovenfor med EU.

Soviet raknet fordi kommunisme er en feilslått ideologi, en ideologisk cul de sac og satellittene ønsket ikke å ha noe med Moskva å gjøre. Det blir useriøst å sammenligne Soviet som drepte millioner av egne innbyggere med dagens EU. Soviet var et imperium, det samme var alle de andre eksemplene dine og de falt på grunn av forskjellige årsaker som ikke er relevant med hva vi diskuterer.

Soviet gjorde det så bra, at mange innbyggere ønsker seg fortsatt tilbake.

Du husker tydeligvis ikke lange brød køer, eller tomme butikkhyller. Beklager å være uhøflig, men jeg ser ingen grunn til å diskutere videre når premisset er en total usann fremstilling av historie.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du heller husker brødkøene. Da du mest sannsynligvis aldri var der. Jeg liker argumentet som hardline, men det jeg ikke liker er at man overser hvor lenge Soviet holdt på. Og at ting ble på mange måter forferdelig når de endelig var på vei mot kollapsen.

Og mange overser at å bo i Soviet handlet om mer enn brødkøene. Det handlet om kollektivbrukene, paradene, og gudene vet hva. Ivan var tross alt stolt over mye av det.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du heller husker brødkøene. Da du mest sannsynligvis aldri var der.

Selv om DobermanOslo kanskje ikke var der kan jeg bekrefte at ryktene om brødkøene var sanne, jeg var selv der og opplevde dem.

#1: Kø for å si hvilket brød du vil ha

#2: Kø for å betale

#3: Kø for å få brødet du har betalt for

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du heller husker brødkøene. Da du mest sannsynligvis aldri var der.

Selv om DobermanOslo kanskje ikke var der kan jeg bekrefte at ryktene om brødkøene var sanne, jeg var selv der og opplevde dem.

#1: Kø for å si hvilket brød du vil ha

#2: Kø for å betale

#3: Kø for å få brødet du har betalt for

Heh.

1986

Jeg tipper du er enten i tenårene, eller i tidlig tyveårene.

Endret av dobermannoslo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...