Max_Drunk Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 (endret) Hallo. Det jeg er ute etter er et program som redusere størrelsen på bilder. Altså et program der jeg kan sette manuelt hvor stor fil jeg vil ha. Feks jeg har et bilde på 9 MB, jeg setter manuelt 7 MB i programmet. Helst et program som tar flere bilder samtidig. Endret 19. januar 2015 av AngryPork Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Adobe Photoshop Lenke til kommentar
3irik Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Eller prøv noe billigere først. Rask googling sier at dette kan være et alternativ: http://jpeg-optimizer.com/ Ellers bruker jeg Lightroom til sånt selv, men jeg bruker det også til veldig mye annet. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 GIMP. Du velger kvalitet, ikke antall megabyte, men det er bare å prøve seg litt frem. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Jeg brukte pixresizer før, veldig enkelt og bruke. http://m.download.cnet.com/PixResizer/3000-12511_4-10607499.html Lenke til kommentar
Max_Drunk Skrevet 19. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2015 (endret) Har Photoshop men den tar ikke flere bilder samtidig. De andre som er forslått her er heller ikke det jeg er ute etter. Endret 19. januar 2015 av AngryPork 1 Lenke til kommentar
Max_Drunk Skrevet 19. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2015 Eller prøv noe billigere først. Rask googling sier at dette kan være et alternativ: http://jpeg-optimizer.com/ Ellers bruker jeg Lightroom til sånt selv, men jeg bruker det også til veldig mye annet. Tar den flere bilder samtidig? Lenke til kommentar
Max_Drunk Skrevet 19. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2015 Eller prøv noe billigere først. Rask googling sier at dette kan være et alternativ: http://jpeg-optimizer.com/ Ellers bruker jeg Lightroom til sånt selv, men jeg bruker det også til veldig mye annet. Tar Lightroom flere bilder samtidig? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Har Photoshop men den tar ikke flere bilder samtidig. De andre som er forslått her er heller ikke det jeg er ute etter.Fordi? Du kan få GIMP til å ta flere samtidig. http://www.gimp.org/tutorials/Basic_Batch/ Det du ønsker (nemlig å velge antall megabyte) er dumt, fordi jpg fungerer sånn at antall megabyte er veldig avhengig av kompleksiteten i bildet. Dvs. at du kan ende opp med et bilde som er unødvendig stort når du gjør dette. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Lightroom kan redusere størrelsen på akkurat så mange bilder du vil, men du må skrive inn antall piksler i bredde. Dette gjør du under eksport og du kan nok gjøre det samme i PS. Lenke til kommentar
se# Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Har Photoshop men den tar ikke flere bilder samtidig. Photoshop kan brukes til å resize bilder, og det kan automatiseres slik at du ta så mange du vil av gangen. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 TS mener ikke å resize bilder, men å gjøre filstørrelsen mindre. Lenke til kommentar
Max_Drunk Skrevet 19. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2015 Ok. Takker for alle svar, bra respons Da skal jeg teste ut forslagene som er kommet og se hva jeg liker best. Takk igjen. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Irfan View er en god gammel traver. http://www.tucows.com/preview/194967 Enkelt program som kan gjøre akkurat det du ønsker. Dessuten finnes (fantes?) det en plugin i windows som du bare høyreklikker på bildefil og velger. Power Toys (latterlig navn) var navnet. Lenke til kommentar
Max_Drunk Skrevet 19. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2015 Irfan View er en god gammel traver. http://www.tucows.com/preview/194967 Enkelt program som kan gjøre akkurat det du ønsker. Dessuten finnes (fantes?) det en plugin i windows som du bare høyreklikker på bildefil og velger. Power Toys (latterlig navn) var navnet. Ok. Takk Skal prøve den og. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 FastStone Photo Resizer er vel også et alternativ. Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Lightroom kan redusere størrelsen på akkurat så mange bilder du vil, men du må skrive inn antall piksler i bredde. Dette gjør du under eksport og du kan nok gjøre det samme i PS. Lightroom har også en funksjon som heter: Limit File size to: xxxx K. Lenke til kommentar
se# Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 TS mener ikke å resize bilder, men å gjøre filstørrelsen mindre. Så det stod det i spørsmålet, men for å få filstørrelsen mindre er det "normalt" å resize. Photoshop kan både resize og redusere størrelse ved å komprimere hardere. Ikke sikker på om trådstarter ser konsekvensene av spørsmålet. Ville muligens gitt bedre svar hvis TS prøvde å forklare hva som var målet med endringen. Lenke til kommentar
Max_Drunk Skrevet 20. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2015 TS mener ikke å resize bilder, men å gjøre filstørrelsen mindre. Så det stod det i spørsmålet, men for å få filstørrelsen mindre er det "normalt" å resize. Photoshop kan både resize og redusere størrelse ved å komprimere hardere. Ikke sikker på om trådstarter ser konsekvensene av spørsmålet. Ville muligens gitt bedre svar hvis TS prøvde å forklare hva som var målet med endringen. Komprimere er vel det jeg er ute etter. Feks sette et minimum i MB. Jo forstår hva det innebærer. Men holder til på et annet forum som har max MB pr bilde og de jeg har er over. Lenke til kommentar
se# Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 TS mener ikke å resize bilder, men å gjøre filstørrelsen mindre. Så det stod det i spørsmålet, men for å få filstørrelsen mindre er det "normalt" å resize. Photoshop kan både resize og redusere størrelse ved å komprimere hardere. Ikke sikker på om trådstarter ser konsekvensene av spørsmålet. Ville muligens gitt bedre svar hvis TS prøvde å forklare hva som var målet med endringen. Komprimere er vel det jeg er ute etter. Feks sette et minimum i MB. Jo forstår hva det innebærer. Men holder til på et annet forum som har max MB pr bilde og de jeg har er over. Hardere komprimering vil redusere kvaliteten på bildet. For bruk på nettet er normalt en resize (som også reduserer kvaliteten) en vel så fornuftig måte å få ned filstørrelsen på. De færreste er interessert i å se bilder i full størrelse på nettet både fordi de nedlastingstidene blir lengere og fordi skjermstørrelsen begrenser hvor mange piksler det er noe poeng å ha. Jeg reduserer normalt antall piksler ned til det største jeg kan tenke meg at en vanlig skjerm i dag vil vise, og vet jeg at bildet skal vises i en spesiell størrelse resizer jeg til den størrelsen for å slippe at programmet som genererer nettsiden gjør en resize. Bilde i fullstørrelse laster jeg stort sett kun opp hvis det er noe spesielt poeng som skal illustreres og bildet må være uendret, men da vil en rekomprimering til mindre filstørrelse ikke gi samme resultat. Men dine behov må du selvsagt vurdere, dette var bare ment som noen tips. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå