Fallacious Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Heisann! Jeg klarer ikke helt å se for meg et bilde når det kommer til hvilefriksjon og glidefriksjon. Kunne noen forklart for meg dette? Og hva er maksimal hvilefriksjon? Er det det man overvinner når man tar i nok krefter til at gjenstanden går av seg selv? Jeg forstår ikke. Takk på forhånd. Lenke til kommentar
Djn Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 (endret) Som jeg har forstått det: Se for deg at du har en tung ting liggende på et bord. Hvis du prøver å skyve den så sitter den litt fast inntil du kommer i gang - du får et lite rykk når den "slipper" overflaten, og du må dytte hardere for å få den i gang enn for å holde den i bevegelse. (Prøv med en laptop - hvis den er litt tung og har gummiføtter burde du kjenne hva jeg mener. Eventuelt kan du prøve å dra et bord bortover gulvet, det burde også oppføre seg litt sånn.) Det du dytter mot for å komme i gang var hvilefriksjon, den var maksimal rett før tingen slapp, og det du må motvirke for å holde tingen i bevegelse er glidefriksjon. Endret 19. januar 2015 av Djn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå