TI-83 Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Jeg har en sånn "forgreningsboks" med 3 ledninger ut/inn på et sted i huset mitt. Jeg lurer på om det er forsvarlig at jeg skrur opp boksen og kobler av den ene ledningen, på egenhånd? Jeg er ikke elektriker, men vet jo hvordan jeg kobler ut sikringer og skrur ut ledere... Er det lovlig? Skal gjøre det fordi den ledningen ikke er i bruk. Den skulle egentlig gått til en taklampe, men taklampen er borte. Og jeg vil ikke montere ny lampe siden ledningen er så gammel og sprø. Jeg har forstått det sånn at jeg ikke har lov til å montere ny ledning i denne boksen selv - men det går sikkert bra å fjerne den gamle? Skal få en elektriker til å foreta en renovasjon etterhvert, men det blir ikke på dette tidspunkt. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Har du ikke fagbrev som elektriker holder du deg unna fastmonterte ting. Punktum. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Har du ikke fagbrev innenfor elektrofag holder du deg unna fastmonterte ting. Punktum. Bare en liten justering Lenke til kommentar
TI-83 Skrevet 19. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2015 Har du ikke fagbrev som elektriker holder du deg unna fastmonterte ting. Punktum. Er det så strengt? Kjipt. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Bare en liten justering Potato, tomato. 1 Lenke til kommentar
TI-83 Skrevet 19. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2015 Jamen da får jeg koste på meg en elektriker da. Kan jo ikke ha ledninger som henger i løse luften... Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Elektriker for å skru av et plastlokk og løsne 2 små skruer? Hva skjedde med eventyrlysten til nordmenn? 2 Lenke til kommentar
3irik Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Har du ikke fagbrev som elektriker holder du deg unna fastmonterte ting. Punktum. Sier du dette basert på lovligheten, eller sier du det fordi du mener det? Det er jo ikke vanskelig å ordne dette selv på en trygg måte, men jeg lurer genuint på om det er lov. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Lovlig å gjøre det selv, nei. Men, personlig ser jeg ikke problemet med at du gjør det selv, man kan ikke ha elektrikker for hver minste lille ting man skal gjøre... Installasjon bør man holde seg unna, men å fjerne en ledning, hva er det værste som kan skje? Du får jo avgjøre selv og du har ikke lov, men tror det er ett fåtall i norge som bestiller elektrikker for sånne ting... Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Jeg hadde lett gjort det der selv altså. Du skal jo til og med koble FRA noe, og ikke til. Skjønner jo at lover og regler sier noe annet, men jeg ser ikke problemet ut ifra et praktisk synspunkt. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Installasjon bør man holde seg unna, men å fjerne en ledning, hva er det værste som kan skje? At huset brenner ned er i alle fall høyt på listen. Lenke til kommentar
Automatikeren Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Hvis det er skruhylser i takboksen, bør du ikke gjøre dette selv. Dette fordi det er lett for at det blir dårlig kontakt på de gjenværende lederene, som igjen kan føre til varmgang og brann. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Lovlig å gjøre det selv, nei. Men, personlig ser jeg ikke problemet med at du gjør det selv, man kan ikke ha elektrikker for hver minste lille ting man skal gjøre... Installasjon bør man holde seg unna, men å fjerne en ledning, hva er det værste som kan skje? Du får jo avgjøre selv og du har ikke lov, men tror det er ett fåtall i norge som bestiller elektrikker for sånne ting... Litt artig at du stiller det spørsmålet for svaret er enkelt. I værte fall får du en strømgjennomgang og dør av hjertestans. 1 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Har du lov? Nei. Kan du gjøre det selv? Ja. Husk å ta sikringen først. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Har du lov? Nei. Kan du gjøre det selv? Ja. Husk å ta sikringen først + måle spenning hvor du kobler fra Lenke til kommentar
TI-83 Skrevet 19. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2015 Så det var endel her som mente jeg kunne gjøre det, så jeg gjorde det rett og slett jeg. Nå er det i alle fall gjort. Klarte bare ikke bruke 900 kr eller hva det er på å fjerne en ledning... Takk for innspillene. Lenke til kommentar
Kalevala Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 (endret) Er det lovlig? Her er oversikt over hva som er lovlig: http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/Hva-kan-privatpersoner-gjore-selv-pa-det-elektriske-anlegget/ Endret 19. januar 2015 av Kalevala Lenke til kommentar
TI-83 Skrevet 19. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2015 Her er oversikt over hva som er lovlig: http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/Hva-kan-privatpersoner-gjore-selv-pa-det-elektriske-anlegget/ Huff... Får håpe ikke noe skjer. Jeg kan jo kjenne på boksen litt fremover, i tilfelle det er varmeutvikling som "Automatikeren" snakker om... Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 (endret) Husk å ta sikringen først. SikringenE, begge to hvis det er skrusikringer, og pass på at det er på rett kurs. Tabbet meg ut på det da jeg for noen år siden skulle koble en lampe til et takfeste med sukkerbit. Jeg fikk støt og datt ned fra gardintrappa tre ganger før jeg skjønte at taklyset i spisestue var koblet til kjøkkenkursen, og ikke koblet til stuekursen sånn som stikkontaktene i samme rom var. Endret 19. januar 2015 av Svinks Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Husk å ta sikringen først. SikringenE, begge to hvis det er skrusikringer, og pass på at det er på rett kurs. Tabbet meg ut på det da jeg for noen år siden skulle koble en lampe til et takfeste med sukkerbit. Jeg fikk støt og datt ned fra gardintrappa tre ganger før jeg skjønte at taklyset i spisestue var koblet til kjøkkenkursen, og ikke koblet til stuekursen sånn som stikkontaktene i samme rom var. Det er derfor en måler før man setter i gang.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå