newman221 Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Hei Jeg tenkte å kjøle ned den nye mediebenken min. Den har delvis tett front og bakside, og tenkte å kutte et hull på 120x120mm og plassere en kabinettvifte i skapet. Er det mulig å hente strøm via USB? Tenkte da å kutte en USB-kabel og koble lederne til sort og rød kabel fra vifta. Litt usikker på om 5V er nok, og om jeg kan hente ut 0,5A eller om den vil begrenses på noen måte... Tenkte å bruke en vanlig mobil-USB-lader koblet til vanlig stikkontakt. Lenke til kommentar
Suspendert Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 De aller fleste viftene, i hvert fall med størrelse 120x120, drives med 12 v. Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 mange kan drives med 5v også, men om det er nokk effekt i usb porten er jo en annen sak hva med å modifisere kabinettet vet å borre ett hull og sette i en konnektor av ett eller anna slag som du kobler videre til viftene? vil du ikke det ville jeg bare funnet en forlenger til viftekontakt/moleks kontakt og tatt den ut ved pci slottene bak Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Har du ikke noen vifter allerede du kan koble deg på? Fjern en liten flik av isolasjonen å bruk helst lodde tinn for å feste det, så bruker du bare isolasjonsteip. Lenke til kommentar
coffeeh Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Det er mulig å drive en 120mm vifte med USB-strøm, har gjort det selv tidligere (hjemmelaget laptopkjøler), men vifta vil ikke ha spesielt høy effekt, ettersom det er ganske lite strøm å hente i en USB-port..Ville nok heller anbefalt å koble vifta til fanheader på hovedkort (eventuelt via en splitter hvis du allerede bruker alle), eller å hente strøm fra 12V molex/sata som foreslått tidligere i tråden PS. 12V er den gule ledninga i både sata-strøm og molex. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 19. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2015 Har bare en HTPC stående i mediabenken, og 12V-railen er kun operativ mens pc står på.. Gjør det litt vanskelig.. Skal bare ha litt sirkulasjon i skapet, så en 600 rpm på en 120mm skal være mer enn nok tror jeg. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Jeg kjøpte en slik. 70kr. og jeg kan stille spenninga mellom 3 og 12V. http://biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Batteri-og-Stromforsyning/Nettaggregat-og-ladere/Nettadapter-312-V-38204/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå