Tvøga Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Hei, førstkommende torsdag skal jeg fremføre mitt særemne, som for øvrig ikke skal leveres inn skritflig. Jeg har lest oppvekstromanene Beatles, Vidunderbarn og Ut å stjæle hester. Problemstillingen min var i utgangspunktet: - På hvilken måte kommer samfunnsforholdene fra datiden frem i romanene, og hvordan påvirker dette de nevnte oppvekstromanene? Følte i utgangspunktet at dette var en oppgave med bra tyngde, men norsklæreren min mener jeg burde legge inn flere moment - kanskje noe som omhandler barnepsykologi, da jeg aspirerer til karakteren 6. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan vinkle denne problemstillingen, eventuelt hvilken problemstilling som vil gi meg mer faglig tyngde? Det haster litt.. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 (endret) Du kunne kanskje bruke et skille fra sosiologien mellom ytre og indre struktur. Poenget med dette skillet er å få fram at samfunnsforhold ikke bare er noe som befinner seg utenfor aktøren/hovedpersonen, men også noe som finnes inne i personens psyke. Ofte er det samfunnsstrukturen i psykologisk form som først og fremst setter grenser for en aktørs muligheter. Den kan også dytte en aktør i bestemte retninger. Du rekker i det minste å få tak i grunntanken: Samfunnet finnes også i oss, ikke bare utenfor oss. Mennesket er ikke psykologisk frie og stanger mot samfunnets ytre strukturer som begrenser oss. Mennesker har indre samfunnspåførte begrensninger som fungerer som usynlige murer for hva vi kan tenke (og dermed gjøre). Typisk er det å se på verdier og mål som aktøren har. Noen kan ha samfunnsindoktrinerte mål som er skadelig for individet selv. I vår egen tid kan dyrkingen av kropp være en slik verdi som dyttes på individer av samfunnet mens individet selv opplever at dette er en verdi han/hun selv aktivt har valgt. Bourdieu opererer med begrepene "habitus" for den indre, psykologiske utgaven av samfunnsstrukturen og "felt" for den ytre strukturen (kjønnsroller, økonomisk fordeling, eiendomsforhold osv.) På denne måten kan psykologien læreren din etterlyser, bli et undermoment av samfunnsforholdene og ikke et tillegg. Men hvis dette en oppgave i norsk, så må du vel legge hovedvekten på hvilke grep forfatteren tar for å vise samspillet mellom individ og samfunn (habitus og felt)? Endret 19. januar 2015 av ærligøs Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå