Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er kommunikasjon?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

God kommunikasjon er kommunikasjon hvor den ene parten klarer å innbille den andre at vedkommende betyr noe for ham/henne mens en febrilsk forsøker å finne noe bedre.

En mer objektiv "definisjon" synes jeg blir vanskelig. Er ikke "god kommunikasjon" avhengig av egenskapene til dem som skal kommunisere? I språkvitenskap handler god (dvs. effektiv kommunikasjon) om å formilde en tanke gjennom symbolbruk på en slik måte at tanken en vil formidle, blir felles for begge. Ordet "kommunikasjon" betyr jo "å gjøre felles". Men i forhold kan jo dette ødelegge selve forholdet. Gode forhold er vel avhengig av at mange tanker aldri blir felles? Kanskje det handler om å gjøre felles de tanker som er egnet til å bevare og styrke forholdet, mens de tanker som kan ha motsatt effekt, skjules? Men noen forhold bør jo også gå i stykker? Da blir jo god kommunikasjon ikke noen god ting.

Kanskje god kommunikasjon blir det motsatte av hva jeg startet med? Kanskje god kommunikasjon i forhold dreier seg om kommunikasjon som bidrar til at begge får en riktig forståelse av hvordan forholdet faktisk er?

Dette ble vanskelig. Andre med mer samlivskompetanse får overta.

Lenke til kommentar

kommunikasjon i forhold er evnen til å ta opp problemer og ærlig snakke ut om dem for å kunne løse dem isteden for å bare bite dem i seg og gå bitter i stillhet til forholdet eksploderer.

INGEN forhold varer livet ut uten god kommunikasjon, jeg driter i hvor bra du tror forholdet ditt er du som leser dette. Hvis dere ikke har god kommunikasjon går det garantert skeis en gang langs vegen, du kommer til å behøve å snakke om problemer før eller siden, might as well start now.

Endret av Henrik2k
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I all kommunikasjon, er det viktigste at motparten forstår hva en formidler! Uansett språk, eller mangl på språk. I et forhold må/bør en være ærlig, men på en respektfull måte. Og kommunikasjon mellom kvinner og menn, kan dette være et prolbem, da vi ofte utrykker oss på forskjellig måte. (Forutsetter nå at begge er ærlige og ønsker at den andre skal forstå)

Jeg og de fleste menn jeg kjenner, sier hva de mener, eller tror. Mens mitt intrykk er, at de fleste kvinner gir et svar de tror menn vil tolke, til det motsatte. Og de tolker menns ord, til noe annet enn det de sier. Kjent ordtak: "Hun sier nei, men mener ja". Personlig så "tolker" jeg ikke et svar fra ei dame, jeg forventer at hun sier hva hun mener! Og ikke hva hun tror jeg vil høre.

For menn som ikke har vokst opp med søstre, blir dette ofte frustrerende, kanskje også for andre. Men noen få unntak, kommuniserer jeg best med "guttejentene", de bruker å si hva de mener.

Selvfølgelig har måten en kommuniserer på også betydning. Som eks.; noen er taletregte, avbryter stadig, påstålig, sta, har alltid rett, gidder ikke å diskutere noe annet enn det som interesserer en selv, o.s.v.

Lenke til kommentar

Enig med Friluftskar rett over her, det er å klare å formidle det man ønsker slik at motparten forstår budskapet. Enkelt i teorien :p . Man kan jo jobbe med det i et forhold. Basert på egen erfaring er det enklere om man "naturlig" har ok eller god kommunikasjon fra starten av, istedet for å prøve å fikse masse på mye dårlig kommunikasjon.

Lenke til kommentar

I teorien skulle man jo tro at det er rimelig enkelt. Fortell vedkommende om hva du føler/tenker om det som har grunnleggende betydning for forholdet og ikke minst så er det jo en fordel at du lytter og oppriktig engasjerer deg i det som blir fortalt av motparten. Hvis en av partene holder tilbake og ikke forteller hva som er greia vil den andre parten bli usikker og dermed prøve å analysere ting som blir sagt.

I praksis derimot virker det som dette er umulig for en stor del av befolkningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...