EiSvIn Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Hei. Er det noen av dere som kan hjelpe en stakkars nykommer til å få igang Linux'en? Etter å ha sett meg litt lei på M$ tilnærmede monopol tenkte jeg at jeg skulle prøve meg på Linux, så jeg løp ut å kjøpte meg et lite hefte som heter "Bli kjent med Linux" hvor Red Hat 7.2 fulgte med. Jeg har 2 harddisker på maskinen min, og jeg har lagt inn Linux på den ene av dem, D: eller /dev/hdc1 På C: har jeg Windows 2000. Slik jeg skjønner heftet liker ikke W2K og Limux hverandre spesielt godt, så jeg fulte oppskriften i heftet som sier at man ikke skal legge Linux i MBR men på /dev/hdc1 Så skulle man starte opp linux via oppstartsdisketten, kjøre kommandoen dd if=/dev/hdc1 of=/bootsect.lnx bs=512 count=1 som lager filen bootsect.lnx, kopiere denne til c:\ og legge til linjen c:\bootsect.lnx="Linux" i Windows boot.ini fil. Alt dette er gjort, og jeg jeg får spørsmål om jeg skal starte Windows eller Linux når jeg booter. Men; når jeg velger Linux sier maskinen "GRUB" på skjermen, og det er det. Ikke noe Linux starter opp. :grine: Hva har jeg gjort feil? Hvordan kan jeg rette opp dette? Maskinen har ikke noe problemer med å starte Linux fra oppstartsdisken. Hjelp, hjelp... EiSvIn Lenke til kommentar
Klette Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Dette er grunnet at du ikke har en grub.conf fil.. Men, hvis du har bredbånd vl jeg anbefale at du laster ned en nyere versjon, RedHat 10 er jo snart ute Lenke til kommentar
EiSvIn Skrevet 2. november 2003 Forfatter Del Skrevet 2. november 2003 Dette er grunnet at du ikke har en grub.conf fil.. Ehh... hvor kjøper man det?? :-) EiSvIn Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Klette, det er ikke grunnen til at han ikke har en configfil, men problemets kjerne er at han ikke _har_ en configfil... grub.conf har en av de letteste syntaxene som er.. Google deg litt rundt, og se på tldp.org, så tror jeg nok du finner noe. Lenke til kommentar
Klette Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Klette, det er ikke grunnen til at han ikke har en configfil, men problemets kjerne er at han ikke _har_ en configfil... grub.conf har en av de letteste syntaxene som er.. Google deg litt rundt, og se på tldp.org, så tror jeg nok du finner noe. Du skjønte hva jeg mente EiSvin: Last ned en nyere versjon. så slipper du det tullet der.. Da er det bare å sette inn en cd, og vipps Lenke til kommentar
gspr Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Stakkaren vil jo ikke laste ned - kan ikke noen gi ham en GRUB-config da? Lenke til kommentar
Klette Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 default 0 timeout 30 splashimage=(hd1,0)/boot/grub/splash.xpm.gz title=Gentoo Vanilla root (hd1,0) kernel (hd1,0)/boot/bzImage root=/dev/hdb3 vga=794 title=Gentoo Beta root (hd1,0) kernel (hd1,0)/boot/bzImageb root=/dev/hdb3 vga=794 hdc=ide-scsi video=vesa:ywrap,mtrr initrd=/boot/initrd-1280x1024 title=Windows XP root (hd0,0) chainloader (hd0,0)+1 Det er min Lenke til kommentar
xeon Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Var jeg deg så ville jeg seriøst lagt inn bootloaderen på MBR, dette er fullstendig ufarlig og kan fort "fikses" tilbake med en win98 bootdiskett. For å gjøre det enkelt for deg; installer RH (RedHat) på nytt og smekk bootloaderen inn på MBR, eller last ned en nyere RH og smekk inn den Lykke til Lenke til kommentar
EiSvIn Skrevet 2. november 2003 Forfatter Del Skrevet 2. november 2003 Tror jeg følger rådet og laster ned en nyere versjon. Det virker jo som om det er ganske mye som er endret fra versjon 7.2 til 9.2 som er nå. Vel, vel, vi får tømme nedlast grensen for ADSL'en da. :-) Takker for råd, kommer sikkert tilbake med flere spørsmål. EiSvIn Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Nå er det Red Hat 9 som er nyeste, ikke 9.2. Og neste versjon, som grunnet ganske store omlegginger heter Fedora Core 1, kommer onsdag eller torsdag, så det er en fordel om du klarer å vente Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå