Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Truffet en fantastisk dame på Møteplassen, men hun er så stor :(


Gjest medlem-371291

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-371291

 

Det er ikke snik slanking ved mindre du ser på det som det, eller hun. Det er en aktivitet dere deler, ser ingenting galt ved det. Ved mindre du syns det er et jævla slit da og gjør det kun for å få hun slankere og ikke nyter det.

 

 

Vi er begge veldig opptatte av at en kjæreste ikke skal være det samme som en mamma/pappa/fengselsbetjent, så det er en viss fare for at hun kan komme til å se på det som det - og i så fall er jeg jo egentlig ganske enig. Dobbeltmoralismen i det hele er jo at jeg selv ikke akkurat er den som har en livsstil å hoppe i taket for heller (bortsett fra i vintersportsesongen), men om det kan være til hjelp for henne er jeg villig til å legge om selv. Kan sikkert gjøre oss begge mye godt. Men ihvertfall, det er ikke et dumt tips å gjøre det til noe "vi gjør sammen". Skal vurdere den muligheten seriøst. Det er veldig viktig at hun ikke føler det er noe som jeg prakker på henne.

 

 

hvis det blir seriøst og hu ikke endrer livsstil så vil du bli en hjelpepleier når du kommer hjem fra jobb. og du vil miste hu lenge før du går i graven selv. alle de andre tinga har blitt nevnt tidligere i tråden. lykke til =)

 

Ja, det med å miste henne for tidlig er også en ting som jeg etterhvert begynner å bekymre meg ettersom jeg blir mer og mer glad i henne.

 

Er vel ikke så kjekt om hun stryker med av hjerteinfarkt om 5-10 år eller slutter å puste i søvne ...

En ting er å være feit, men på et tidspunkt må man slutte å være et lat dyr og ta ansvar for eget liv.

 

Sett deg ned å forklar at du er glad i henne men du vil ikke sitte å se på at hun sakte men sikkert tar livet av seg selv .

 

Har ingenting med "latskap" å gjøre. Hun er en hardtarbeidende dame som har oppnådd veldig mye i livet sitt - mer enn hva jeg har. En ordentlig "kariere-kvinne" som er høyt ettertraktet innenfor sitt fagfelt, og som har jobbet hardt for å komme dit hun er. Så det er ikke så rart at det å leke hamster i hjul på treningsstudio ikke akkurat har vært noe som har kommet høyt opp på prioriteringslista. Vil tippe at usunn hurtig-spising mellom slagene også er en del av bildet. Det er tross alt bare så mye man kan få tid til i løpet av et døgn dersom man har lyst til å leve litt også.

 

 

Og det er 10 ganger så utrolig hva å kutte en ting fra hvert måltid kan gjøre for vekta :D Se vektklubben o.l, det er ekstremt mulig, og når du har fått til en god og sunn endring så blir alle ekstremt fine iløpet av få år.

 

 

Har aldri hatt behov for å slanke meg selv, så jeg er nok en dårlig coach når det gjelder akkurat det der. Men skal forsøke å sette meg litt inn i hva som kan fungere - dersom det i det hele tatt kommer til det.

 

 

Jeg synes du skal trekke deg tilbake. Hun fortjener ikke å bli sittende med en som deg!

 

 

Ja, det er jo også en mulighet. Skal ta det til etteretning.

 

Ikke noe nazi. Kuttet kraftig ned på godteri og brus/sukkerholdige drikker. Endret spisevaner, mindre porsjoner og sunnere mat, med andre ord ikke bare pizza og pølser ;)

 

Trener styrke 3 ganger i uka(30-60min), og prøver å være aktiv hver dag. Før pleide jeg å bruke ergometer sykkel et par ganger i uken, men måtte kutte det ut grunnet prostata problemer, så nå holder jeg aktivitetsnivået oppe ved å gå til og fra jobb hver dag, 30min en vei. Og ellers gå så ofte det lar seg gjøre.

Viktig å sette seg forsiktige mål, ikke gape over for mye så man blir skuffet og mister motivasjonen. Ta ting stille og rolig, og før man vet ordet av det så er livsstilsendringene blitt rutine og er en del av hverdagen.

Det er ikke noe rocket science, heldigvis :p

Det aller viktigste er å være i bevegelse, spiller ingen trille hva man gjør, så lenge man oppretholder et visst aktivitets nivå hver dag. Nå om dagen så finnes det mange fine apper som gir en viss indikasjon på aktivitetsnivå og som kan brukes til å øke motivasjonen.

 

 

Heh...det hørtes jo litt "nazi" ut da :) Men takk som deler dine erfaringer. Det gjør godt å se at det er mulig, selv om det helt sikkert er svinvanskelig.

Endret av medlem-371291
Lenke til kommentar
Gjest medlem-371291

Sjekk ut klokka Withings Activitié! Den har en ekstra viser som går fra 0-100% aktivitetsnivå hver dag, og ikke minst ser den sabla stilig ut :)

 

Takk for tips :)

Lenke til kommentar

Tull, har man ikke en sykdomså er overvektige late av natur.

 

Det er ingenting annet å gjøre en å få et sunnere liv. Jeg hadde mange år selv med usunn livsstil og det er bare en ting å gjøre, bevege på kroppen.

 

At du unnskylder henne slik som du gjør i svaret ditt til meg gjør bare problemet verre.

 

 

Det finnes ingen unnskyldning for folk flest å være overvektig

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ikke noe nazi. Kuttet kraftig ned på godteri og brus/sukkerholdige drikker. Endret spisevaner, mindre porsjoner og sunnere mat, med andre ord ikke bare pizza og pølser ;)

 

Trener styrke 3 ganger i uka(30-60min), og prøver å være aktiv hver dag. Før pleide jeg å bruke ergometer sykkel et par ganger i uken, men måtte kutte det ut grunnet prostata problemer, så nå holder jeg aktivitetsnivået oppe ved å gå til og fra jobb hver dag, 30min en vei. Og ellers gå så ofte det lar seg gjøre.

Viktig å sette seg forsiktige mål, ikke gape over for mye så man blir skuffet og mister motivasjonen. Ta ting stille og rolig, og før man vet ordet av det så er livsstilsendringene blitt rutine og er en del av hverdagen.

Det er ikke noe rocket science, heldigvis :p

Det aller viktigste er å være i bevegelse, spiller ingen trille hva man gjør, så lenge man oppretholder et visst aktivitets nivå hver dag. Nå om dagen så finnes det mange fine apper som gir en viss indikasjon på aktivitetsnivå og som kan brukes til å øke motivasjonen.

 

 

Heh...det hørtes jo litt "nazi" ut da :) Men takk som deler dine erfaringer. Det gjør godt å se at det er mulig, selv om det helt sikkert er svinvanskelig.

 

Det er faktisk ikke vanskelig. Sålenge det er en gradvis overgang og man ikke går fort hardt ut. Det er viktig å ha noen gleder i livet, men alt med måte ;)

Kutte ned på kaloriinntaket og heve aktivitetsnivået, ikke noe mer hokus pokus enn det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

[snip]

Jeg synes du skal trekke deg tilbake. Hun fortjener ikke å bli sittende med en som deg!

 

For noe pisspreik, skaff deg litt perspektiv.

Den eneste "feilen" TS gjør er å være 100% ærlig om hva han føler. 100% av denne damens potensielle partnere vil gjøre den samme vurderingen i sitt stille sinn, uten å nevne det til noen - det gjør dem ikke til dårlige mennesker.

Bytt ut "overvekt" med "røyk" eller "alkohol" eller "økonomisk uføre" - er du da like nedsablende? TS er jo åpenbart en flott person og et godt menneske som tenker på dette og samtidig føler sterk samvittighet og kvaler med egne tanker.

Det er ikke de "automatiske" tankene dine som definerer deg, det er hva du gjør videre med dem - og der er TS et prakteksempel i dette tilfellet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei.

Først og fremst vil jeg si at jeg ikke synes du som er TS her er noen fæl person. Derimot ser jeg så absolutt problemstillingen din og synes det er fantastisk at du tør å spørre.

Selv er jeg en av disse overvektige jentene som det snakkes mye om. Jeg er ikke helt på amerikanske stadier, har nok av kvinnelige former osv, men har allikevel 40+ kg som burde vært borte og føler derfor jeg "kvalifiserer" her..

Jeg vil si at jeg forstår utrolig godt at hun sliter med selvbilde og at folk glaner. Det er utrolig viktig at du ikke lar deg bukke under slikt, men at du viser at du er stolt av henne uansett om mennesker titter.

Snikslanking? Det har jeg vært borti før. Mitt tips er å ALDRI finne på det. Du kan gjerne endre egen livsstil eller kosthold, så kan hun følge etter, men ikke gi henne en salat og sitt der med lasagnen din selv. Det blir fort veldig tydelig og kjipt.
Derimot er jeg veldig for å ta henne med på aktive dater! Det kan være veldig moro! :)

En annen ting å tenke på.. Er at veldig mange mennesker blir andre personer så fort vektproblemer er borte. Veldig ofte har depresjon og vektproblemer mye med hverandre å gjøre, og om en av dem forsvinner vil også den andre ofte forsvinne. Dette kan endre et menneske veldig. Er du eventuelt klar for det?

Om du har noen spørsmål ang vekt, forhold eller slanking osv. Så hyl gjerne ut. Jeg tar meg overhodet ikke nær av det du eventuelt stiller spm om og vil gjerne stille meg selv til disposisjon :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hei.

Derimot er jeg veldig for å ta henne med på aktive dater! Det kan være veldig moro! :)

 

Risikerer han at hun vil finne en aktiv date sjenerende/flaut? Altså at hun ikke vil være med på sykkeltur/skitur fordi hun vet hun blir fort sliten og svett, og helst ikke vil vise ham det?

Lenke til kommentar

 

Hei.

Derimot er jeg veldig for å ta henne med på aktive dater! Det kan være veldig moro! :)

 

Risikerer han at hun vil finne en aktiv date sjenerende/flaut? Altså at hun ikke vil være med på sykkeltur/skitur fordi hun vet hun blir fort sliten og svett, og helst ikke vil vise ham det?

 

Det er en risiko som absolutt er der. Men i og med at hun er komfortabel nok til å ha sex med han vil jeg tro hun føler en viss trygghet allikevel. Og så kan det jo legges opp til hva hun kan klare. Jeg vil foreksempel tro at en tur i badeland ikke er noe for henne pga blikk, men at en sykkeltur/lang gåtur med en god samtale underveis vil være bedre fordi hun da vil kose seg mer og slippe unna langt flere folk :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-371291

Tull, har man ikke en sykdomså er overvektige late av natur.

 

Det er ingenting annet å gjøre en å få et sunnere liv. Jeg hadde mange år selv med usunn livsstil og det er bare en ting å gjøre, bevege på kroppen.

 

At du unnskylder henne slik som du gjør i svaret ditt til meg gjør bare problemet verre.

 

 

Det finnes ingen unnskyldning for folk flest å være overvektig

 

Du har åpenbart ingen erfaring med å ta høyere utdannelse og satse på en karriere dersom du tror det er "latskap" som er hovedårsaken her. Forøvrig har jeg tidligere nevnt at det er medisiner med i bildet, noe du kanskje ikke fikk med deg. Ja, jeg unnskylder henne - med god grunn. Ser heller ikke noe poeng i å være dømmende på toppen av det jeg allerede tenker om overvekten hennes.

 

Det er faktisk ikke vanskelig. Sålenge det er en gradvis overgang og man ikke går fort hardt ut. Det er viktig å ha noen gleder i livet, men alt med måte ;)

 

 

Kutte ned på kaloriinntaket og heve aktivitetsnivået, ikke noe mer hokus pokus enn det :)

 

Ah, gode greier. Det her gir meg håp. Forventer som sagt ikke noen kjapp forandring på noen som helst måte.

 

For noe pisspreik, skaff deg litt perspektiv.

Den eneste "feilen" TS gjør er å være 100% ærlig om hva han føler. 100% av denne damens potensielle partnere vil gjøre den samme vurderingen i sitt stille sinn, uten å nevne det til noen - det gjør dem ikke til dårlige mennesker.

Bytt ut "overvekt" med "røyk" eller "alkohol" eller "økonomisk uføre" - er du da like nedsablende? TS er jo åpenbart en flott person og et godt menneske som tenker på dette og samtidig føler sterk samvittighet og kvaler med egne tanker.

Det er ikke de "automatiske" tankene dine som definerer deg, det er hva du gjør videre med dem - og der er TS et prakteksempel i dette tilfellet.

 

 

Takk for støttende ord. Godt å høre når man går rundt og føler seg litt drittsekk.

 

Hei.

 

Først og fremst vil jeg si at jeg ikke synes du som er TS her er noen fæl person. Derimot ser jeg så absolutt problemstillingen din og synes det er fantastisk at du tør å spørre.

 

Selv er jeg en av disse overvektige jentene som det snakkes mye om. Jeg er ikke helt på amerikanske stadier, har nok av kvinnelige former osv, men har allikevel 40+ kg som burde vært borte og føler derfor jeg "kvalifiserer" her..

 

Jeg vil si at jeg forstår utrolig godt at hun sliter med selvbilde og at folk glaner. Det er utrolig viktig at du ikke lar deg bukke under slikt, men at du viser at du er stolt av henne uansett om mennesker titter.

 

Snikslanking? Det har jeg vært borti før. Mitt tips er å ALDRI finne på det. Du kan gjerne endre egen livsstil eller kosthold, så kan hun følge etter, men ikke gi henne en salat og sitt der med lasagnen din selv. Det blir fort veldig tydelig og kjipt.

Derimot er jeg veldig for å ta henne med på aktive dater! Det kan være veldig moro! :)

 

En annen ting å tenke på.. Er at veldig mange mennesker blir andre personer så fort vektproblemer er borte. Veldig ofte har depresjon og vektproblemer mye med hverandre å gjøre, og om en av dem forsvinner vil også den andre ofte forsvinne. Dette kan endre et menneske veldig. Er du eventuelt klar for det?

 

Om du har noen spørsmål ang vekt, forhold eller slanking osv. Så hyl gjerne ut. Jeg tar meg overhodet ikke nær av det du eventuelt stiller spm om og vil gjerne stille meg selv til disposisjon :)

 

Takk for innspill og litt perspektiver fra "den andre siden". Det med å bukke under for hva "alle andre" måtte mene skal jeg ihvertfall ikke gjøre. Det dreier seg uansett bare om folk som ikke kjenner henne. Folk som blir kjent med henne vil derimot skjønne veldig godt hvorfor jeg liker henne, så det er egentlig ikke noe for meg å henge meg opp i. Akkurat det er vel mest for hennes egen del - slippe å få idiot-kommentarer på byen og den type ting, for det er så klart noe som stikker. Syns egentlig hun er sterk som takler sånne ting såpass bra at hun kan si det til meg - vet ikke om jeg hadde vært like sterk.

 

Tenker også det samme som deg angående "snik-slanking". Det hadde blitt enerverende for hennes del dersom jeg stadig skulle "passe på henne" og blande meg opp i ting. Hadde ikke satt pris på det heller, dersom hun la seg opp i mine dårlige vaner. Da ville jeg heller at hun bare ga klar beskjed med en gang, og så visste jeg hva jeg skulle forholde meg til - fremfor små-hinting i tide og utide. Å i stedet gjøre det til en slags "team effort" bør jo gå greit, ihvertfall den dagen vi flytter sammen.

 

Og ja, jeg er absolutt klar for at hun får et bedre selvbilde. Det er jo ikke sånn at hun endrer personlighet av den grunn, og noen "nikkedukke" er hun ikke nå heller. Skjønner så klart at folks forventninger typisk forandrer seg i takt med "hva de kan få", men samtidig er jeg temmelig sikker på at forholdet vårt handler om en god del dypere ting enn det - også fra hennes side. Og så er det heller ikke sånn at hun ikke har andre muligheter - folk faller typisk for henne når de blir kjent med henne, det har jeg observert selv. På tross av dette har hun altså valgt meg, så da får jeg bare stole på at det forblir sånn - med mindre jeg skulle drite meg kraftig ut på et eller annet tidspunkt.

 

 

Uansett har jeg gode nyheter:

 

Hun fortalte meg stolt her om dagen at hun hadde fått seg medlemsskap på treningssenter, og at hun hadde vært på sin første spinning-time. Så da fikk vi liksom tatt "den praten" uten at det ble jeg som måtte ta det opp - og fremstå som negativ. Det at hun tok det opp gjorde det veldig lett for meg å ikke fremstå som noe annet enn positiv og støttende. Merket også at det gjorde underverker for hva jeg tenker om hele problematikken - bare det at hun i det hele tatt tok det opp og er innstilt på å gjøre en (tålmodig) forandring. Det ga meg veldig trua på fremtiden mellom oss to, og nå er jeg egentlig sikker i min sak på at jeg har lyst til å ta forholdet videre. Som sagt så forventer jeg ikke noen kjapp forandring på noen som helst måte. Det holder lenge å vite at hun nå har det som et slags langsiktig prosjekt - hennes eget prosjekt.

 

Så det kan jo få stå som et tips til de kvinner og menn som måtte finne seg på den andre siden av problematikken: Ta det opp på eget initiativ. Det gjør ting så mye, mye lettere for den andre personen som er dritredd for å såre noens følelser :)

Endret av medlem-371291
Lenke til kommentar

Uansett har jeg gode nyheter:

 

Hun fortalte meg stolt her om dagen at hun hadde fått seg medlemsskap på treningssenter, og at hun hadde vært på sin første spinning-time. Så da fikk vi liksom tatt "den praten" uten at det ble jeg som måtte ta det opp - og fremstå som negativ. Det at hun tok det opp gjorde det veldig lett for meg å ikke fremstå som noe annet enn positiv og støttende. Merket også at det gjorde underverker for hva jeg tenker om hele problematikken - bare det at hun i det hele tatt tok det opp og er innstilt på å gjøre en (tålmodig) forandring. Det ga meg veldig trua på fremtiden mellom oss to, og nå er jeg egentlig sikker i min sak på at jeg har lyst til å ta forholdet videre. Som sagt så forventer jeg ikke noen kjapp forandring på noen som helst måte. Det holder lenge å vite at hun nå har det som et slags langsiktig prosjekt - hennes eget prosjekt.

 

Så det kan jo få stå som et tips til de kvinner og menn som måtte finne seg på den andre siden av problematikken: Ta det opp på eget initiativ. Det gjør ting så mye, mye lettere for den andre personen som er dritredd for å såre noens følelser :)

 

 

:w00t: Håper dere får en flott tid sammen framover.

 

Forresten, jeg klarer ikke å la være å sammenligne deres historie med en viss film med Jack Black i hovedrollen :p

Heldigvis så er du langt dypere enn "Shallow Hal" :thumbup:

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Hun fortalte meg stolt her om dagen at hun hadde fått seg medlemsskap på treningssenter, og at hun hadde vært på sin første spinning-time. Så da fikk vi liksom tatt "den praten" uten at det ble jeg som måtte ta det opp - og fremstå som negativ. Det at hun tok det opp gjorde det veldig lett for meg å ikke fremstå som noe annet enn positiv og støttende. Merket også at det gjorde underverker for hva jeg tenker om hele problematikken - bare det at hun i det hele tatt tok det opp og er innstilt på å gjøre en (tålmodig) forandring. Det ga meg veldig trua på fremtiden mellom oss to, og nå er jeg egentlig sikker i min sak på at jeg har lyst til å ta forholdet videre. Som sagt så forventer jeg ikke noen kjapp forandring på noen som helst måte. Det holder lenge å vite at hun nå har det som et slags langsiktig prosjekt - hennes eget prosjekt.

 

Så det kan jo få stå som et tips til de kvinner og menn som måtte finne seg på den andre siden av problematikken: Ta det opp på eget initiativ. Det gjør ting så mye, mye lettere for den andre personen som er dritredd for å såre noens følelser :)

 

 

Flott at hun ordnet dette på eget initiativ, det viser både at hun setter pris på deg og at hun setter pris på seg selv og sin egen kropp. Jeg tror det er veldig viktig at hun trener for seg selv, og ikke trener for deg eller andre.

 

Uansett, så er det ekstremt viktig at hun forstår at det er maten hun spiser som står for mesteparten av overvekten. Hvis hun bare tar spinning-timer, løper og er aktiv, men fortsetter med samme kosthold, da kommer hun til å gå på en smell og bli demotivert. Det viktigste er først og fremst å kutte kalorier, først kan hun telle dem, så bør det gå på automatikk etterhvert, en varig livsstilsendring. Selvfølgelig er aktivitet svært viktig for helsa, og det vil også hjelpe på vekten, men til syvende og sist er det kosthold som bør være i fokus.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Kommentar fra sidenlinja angående det å "kutte kalorier" - det spiller også en rolle hva man spiser, ikke bare hvor mye man spiser. Jfr. denne artikkelen.

 

Spiller en rolle hvordan da? For vektap vil kcal-underskudd føre til det, uansett om man spiser prosessert mat eller ikke.

Etter min mening er raw-food for spesielt interesserte folk. //tull//

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

 

Kommentar fra sidenlinja angående det å "kutte kalorier" - det spiller også en rolle hva man spiser, ikke bare hvor mye man spiser. Jfr. denne artikkelen.

 

Spiller en rolle hvordan da? For vektap vil kcal-underskudd føre til det, uansett om man spiser prosessert mat eller ikke.

Etter min mening er raw-food for spesielt interesserte folk. //tull//

 

 

Det kan ha en effekt på metabolisme og slikt, forskjellen er der, men den er neglisjerbar.

Lenke til kommentar

Aksepter eller la henne gå. Ikke si til henne at overvekten er et problem for deg, det bare gjør henne lei seg. Jeg tenker at du heller må satse på å inspirere henne til å trene, spise sunt og leve et aktivt liv, men du kan ikke kreve det.

 

Var jeg deg, så ville jeg gitt forholdet en sjangse.

Lenke til kommentar

Jeg var i samme situasjon som deg for 10 år siden. Jeg traff en helt fantastisk jente, som dessverre også var veldig overvektig. Jeg valgte å satse på forholdet og har ikke angret ett sekund. Etter som årene har gått har hun jobbet seg gjennom de vanskelige tingene, og nå i senere tid har hun fattet interesse for trening og har som uttalt mål å gå ned i vekt - ikke for å tekkes noen andre, men fordi hun nå er på en plass mentalt hvor hun ser de helsemessige fordelene samtidig som hun klarer å forholde seg til det på en måte som ikke er destruktiv for henne.

 

Det er viktig at du støtter henne gjennom dette - bli med henne på trening og drikk algeshaken hun lager (selv om vi vet at det ikke fungerer slik det reklameres for). Er hun for alternativ og det blir "for ille", ta på deg jobben med å lese deg litt opp på området (og da mener jeg anerkjent faglitteratur rotfestet i fagvellevurdert forskning, ikke ting på internett som virker fornuftig) og prøv å dreie henne inn på et litt mer virkelighetsorientert spor. Er dere begge av den alternative sorten, lykke til og prøv å ikke blakke dere helt - les gjerne litt faglitteratur allikevel, når jeg tenker meg om.

 

Hovedsaken, som du også ser ut til å være klar over, er at dette må være noe hun gjør for seg selv (med deg som støtte) eller i det minste noe dere gjør sammen som par.



Anonymous poster hash: ae01f...eca
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...