Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolelei, hoppe på IKT etter studiespesialisering?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en ganske skolelei gutt som går på vg1 studiespesialisering. Motivasjonen til å fortsette på skole går rett nedover, og jeg har ikke spesielt lyst til å møte opp i alle timene lengre når jeg likevel ikke føler for å følge med lengre.

Jeg har dermed vurdert å gå IKT-linje etter dette første året, få fagbrev der, og eventuelt gå påbygg senere. 1 år med studiespesialisering den juksete måten kan umulig være værre enn å gå 3 år med noe man absolutt ikke interesserer seg for lengre.

Burde jeg gjøre dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes du skal være litt forsiktig med å ta yrkesfag dersom du ønsker å studere IT. Nå finnes det typiske drift-studier ved f.eks. HiST som «bare» krever R1 i tillegg til generell studiekompetanse, men det betyr ikke at det nødvendigvis er en god idé å droppe R2. Vil du gå f.eks. kommunikasjonsteknologi ved NTNU bør du absolutt holde deg der du er, og ta både R1, R2 og fysikk 1 (husk at du må ha minimum 4 i R2 for å være kvalifisert for NTNU).

Du kan alltids satse på å ta fagbrev etter VG2 IKT, men du skal være ganske heldig for å få fast jobb innen drift rett etter fagbrevet. Arbeidsmarkedet er forholdsvis tøft. Til tross for at jeg snart vil sitte med en mastergrad fra NTNU føler jeg meg ikke helt trygg på fremtiden. Fordelen med å gå ut i jobb rett etter videregående er at du begynner å tjene penger raskt og slipper studielån, men det forutsetter jo at du får jobb (og helst en du trives med).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Sikker på at elektro ikke er noe for deg da? Kan gå videre autmasjon/data elektroniker osv, med ufattelige mye flere jobb muligheter enn du får på IKT

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...