Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gir mye karbohydrater deg diabetes?

MrCusNT

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har hørt at karbohydrater blir kalt "sukkersyke". Det har engstet meg en stund nå. Jeg er 15 år og har fått mye å engste meg over for tiden. Jeg er ikke noe særlig tykk og er veldig sukkerglad. Jeg har lyst til å stoppe, men det er ikke veldig lett. Jeg spiser godteri for det meste i helgene (fredag til søndag) og noen ganger i ukedagene. Jeg går ca 1 time hver dag og har 3 timer gym på skolen i uka. Jeg driver mye med alpint, men siden det ikke har vært så mye snø så har jeg bare stått 2 ganger. Jeg sitter mesteparten av dagen inne med PC. Jeg har lyst til å ut, men PCen forstyrrer det. De tingene jeg har vært engstelig for er karbohydrater, spill for mye, stillesitting og hvor mye penger jeg bruker på spill. Denne tråden skal for det meste handle om karbohydrater. Jeg har tenkt å trene når jeg har blitt litt mindre spillavhengig.

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den klart største risikofaktoren for diabetes 2 er overvektighet, så så lenge du holder en noenlunde normal kroppsform er det mindre sannsynlig. Dårlig kosthold i seg selv kan også gi det, men såvidt jeg forstår er det en mindre risiko. Det er likevel lurt å prøve å styre mot å spise sunnere; om ikke annet vil du tåle et godteri-tungt kosthold dårligere med årene, og det blir også vanskeligere å legge om.

En lett ting du kan gjøre er å ha noe enkel mat tilgjengelig - selv en brødskive med noe ikke-veldig-sunt pålegg er antageligvis bedre enn godteri, om du først vil ha noe å tygge på.

Diabetes kalles sukkersyke fordi du ikke lengre kan kontrollere blodsukkeret. Diabetes 1 er vanligvis en autoimmun sykdom hvor du mister evnen til å produsere insulin - det gir høyt blodsukker, men skyldes på ingen måte at du har spist sukker. Diabetes 2 skyldes at kroppen ikke reagerer ordentlig på insulin, og kan bl.a. skyldes overvekt og dårlig kosthold ... men igjen, det er ikke nødvendigvis en reaksjon på sukker i seg selv.

(Insulin er nødvendig for at cellene skal ta opp sukker fra blodet.)

Endret av Djn
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Det stemmer at unødig høyt sukkerinntak øker risikoen for å utvikle diabetes type 2 også kjent som sukkersyke. (http://nhi.no/seminarer/type-2-diabetes/pasientinformasjoner/diabetes-risiko-1151.html?page=2). Selvfølgelig er det mange som tåler den dårlige livsstilen, men uansett hvordan du vrir og vender på det er du mer utsatt for å utvikle sykdommen. Det at mosjonerer 1 time om dagen veier dog svært positivt.

Uansett kjenner meg jeg godt igjen i situasjonen din, spesielt det siste halvåret. I vinterferien gikk det opp for meg at jeg må opparbeide meg den sunne livsstilen jeg hadde før, dette er noe du må finne ut av selv. For meg var det slik at spillingen krevde så mye tid for at jeg skulle bli god nok til å ha det gøy, så jeg fant ut at jeg bare skulle droppe spillingen all-together siden jeg ikke ville få noe moro med det hvis det ble bare av og til. Nå får jeg mer tid til sunne interesser som for eks. sunn matlaging, å besøke venner, invitere venner på middag, gjøre lekser jeg ikke trodde jeg trengte å gjøre, m.mer.

Anbefales! Best å ta vare på kroppen man har, du får ikke en ny en! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...