Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Anbefalte innlegg

Heisann, vet ikke helt om jeg har valgt riktig sted å poste dette, men satser på det.

Vi i familien har ett bredbånd på hastighet som tilsvarer opp til 10 Mbit/1Mbit. Jeg ser at vi har mulighet til å oppgradere. Jeg lurer dermed på. Hvor stor forskjell vil det si å ha ett nett på 10 Mbit/1Mbit eller ett på 25 Mbit/5Mbit?

Og om vi skal oppgradere så vil det bli ett VDSL bredbånd(om det sier deg noe), når vi har ett ADSL. Hva er det for noe, sånn at jeg kan begynne å sette meg litt inn å sånt.

Grunnen jeg vurderer å oppgradere er at vi har noen gamere i familien, og tenkte jeg skulle oppgradere som en fin gave ettersom folk gjør som de skal i heimen.

Men igjen så er jeg ikke noe god på slike data greier.

De har som regel når de spiller en ping på 60-70.

Hvordan vil pingen bli dersom vi oppgraderer. hvor mye forskjell vi det utgjøre?

Takker for svar.

MVH

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. VDSL er en teknologi som forsøker å utnytte DSL-nettet bedre for å kunne gi høyere bitrate (populært kalt båndbredde). Du vil altså fortsatt benytte telenettet, men hvilken bitrate som i praksis kan utnyttes vil avhenge av lengden og kvaliteten på linjen til sentralen. Jeg anbefaler deg å høre med leverandøren slik at de kan ta en vurdering av ditt konkrete tilfelle. Du kan også sjekke Kapaks.

Hvis du faktisk får 25 Mbps etter en oppgradering, så vil nok ikke RTT (pingtiden) gå ned ved lav belastning, men ved høyere belastning kan du oppleve en forbedring. Grunnen er at RTT har en tendens til å stige til himmels når man passerer ca. 50 % av maksimum bitrate, og sånn sett vil gamerne i huset kunne få en bedre opplevelse om det er andre i huset som f.eks. liker å se på Netflix eller tilsvarende.

Lenke til kommentar

Hvor stor forskjell vil det si å ha ett nett på 10 Mbit/1Mbit eller ett på 25 Mbit/5Mbit?

2,5x nedlastningshastighet og 5x opplastningshastighet... Enkelt matematikk............

Og om vi skal oppgradere så vil det bli ett VDSL bredbånd(om det sier deg noe), når vi har ett ADSL. Hva er det for noe, sånn at jeg kan begynne å sette meg litt inn å sånt.

2 forskjellige xDSL tekonologier. ADSL gir ikke mer enn 20Mbit ned. VDSL (pr.i dag) gir opptil 50Mbit

De har som regel når de spiller en ping på 60-70.

Hvordan vil pingen bli dersom vi oppgraderer. hvor mye forskjell vi det utgjøre?

Ingenting*

*Med mindre grunnen til pingen er grunnet makset linje

Lenke til kommentar

I og med det er flere nettbrukere i heimen, så vil mer nedhastighet og opphastighet være veldig nyttig. I dag er det ikke uvanlig at flere surfer/spiller samtidig, og da vil du få en langt bedre opplevelse med en VDSL linje :)

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

På min VDSL har jeg vanligvis ping på 4-6. Jeg har nå Telenor 30/10, og får ca 35/12. Tidligere hadde jeg Telenor 50/15, og fikk ca 63/21. Har ikke hatt ADSL på noen år, husker ikke hva ping var der. For å spille er det stabilt lav ping som er viktig, ikke hastighet.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Et firma kallt Noraxess skal begynne å grave i vårt område snart, for å så legge fiber! Kan ikke vente med å få 200/200 mbps og lav ping. Kan nesten ikke spille noe med ADSL nettet vi har nå. 400 ping på Norske DayZ servere... Alltfor ille. Gleder meg!

Endret av Sigaruto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...