Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Båndtvang

rsun

Anbefalte innlegg

Jeg traff, for n'te gang, på naboens båndløse valp da jeg skulle parkere bilen. Den hoppet inn i bilen og bagasjerommet og var en sann plage. Jeg konfronterte naboen med dette, og han bare bryskt avfeide meg med at han kunne jo ikke ha en valp i bånd! Det måtte jeg bare skjønne! Så lukket han døren.....

Dette er jo egentlig en fillesak, men jeg ble så provosert av oppførselen at jeg har lyst å undersøke muligheten til å vise til en eller annen paragraf. Jeg har jo hørt om båndtvang på hunder, men det gjelder vel kun i utmark og i nærheten av kyr og sauer? Eller?

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hundeloven

§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

Kommunen kan gi forskrift om at hunder skal holdes i bånd eller forsvarlig innestengt eller inngjerdet

a) i og i tilknytning til boligområder og handleområder, b) i parker, på gravplasser, på og ved skoler, barnehager og anlegg for lek, idrett, sport eller rekreasjon, c) på og ved bestemt/angitte turstier, turveier, merkede skiløyper, leir- og rasteplasser, d) i bestemt angitte andre områder på land, i vann eller sjø som er allment benyttet som tur- og rekreasjonsområder, e) i hele eller deler av kommunen i bestemt angitt tidsrom når storfe, sau, geit eller hest normalt går ute, eller f) under ekstraordinære forhold som gjør båndtvang påkrevd for å beskytte viltet.

Båndtvang etter bokstav c og d kan ikke fastsettes i større grad enn nødvendig og slik at hensynet til de som ønsker å ferdes med løs hund også ivaretas i tilstrekkelig grad, både hva angår omfang og geografisk spredning. Ved fastsettelse av båndtvang etter bokstav e og f kan båndtvang bare innføres i de områder av kommunen hvor husdyr har rett til å beite og faktisk beiter, eller hvor vilt man ønsker å beskytte har sitt leveområde. Båndtvang fastsatt i medhold av bokstav f må opphøre straks forholdene tilsier det. Der beite, natur- og rekreasjonsområder berører flere kommuner, bør disse samordne sine forskrifter. Kommunens innføring av båndtvang etter bokstav f kan påklages til fylkesmannen.

Kommunen kan gi forskrift om at hunder ikke har adgang til barnehager, skolegårder eller gravplasser.

Det er ikke alle kommuner som har ekstra forskrift om båndtvang, men spesielt i kommuner med byer er det ofte en slik forskrift som pålegger båndtvang hele året i tettbygde strøk.

Hund er hund, også når den er valp.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedregelen er i hundeloven § 4 - en eier skal alltid ha kontroll på sin hund. Hundeloven oppstiller tre alternativer for å sørge for denne kontrollen:

1) "Fulgt og kontrollert", noe som forutsetter at hunden lyder eieren (§ 4 første ledd bokstav a)

2) "Forsvarlig inngjerdet på sted ikke åpent for alminnelig ferdsel" (§ 4 første ledd bokstav b)

3) I bånd (§ 4 første ledd innledningen og annet ledd annet punktum)

I noen situasjoner er bare alternativ 3 lovlig. Det vil blant annet gjelde i båndtvangperioden eller i områder/situasjoner dekket av en båndtvangforskrift.

"Kontroll" er et gjennomgående begrep i hundeloven. I denne sammenhengen betyr det at eieren blanta nnet skal sørge for at "hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette", se § 4 annet ledd første punktum.

Gjør hunden dette må eieren iverksette tyngre kontrolltiltak, se alternativene eieren har over. Kan hunden ikke gå løs må den være inngjerdet eller gå i bånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...