Gå til innhold

[Løst] Hvilken religion er fredens religion?

Fredens religion  

43 stemmer

1. 1. Hvilken religion er fredens religion?

• Kristendommen
      7
    • Islam
      3
    • Hinduisme
      5
    • Buddhisme
      26
    • Jødedommen
      1

Anbefalte innlegg

Beklager at det ikke er et alternativ. Jeg tok de religionene jeg kjenner til, og som har blitt "verdensreligion" av min religionslærer da jeg gikk på videregående.

Ja, jeg regnet med at det var tilfellet.

Når man lager avstemninger så er det ofte smart å oppgi et alternativ for "Annet", for å kaste alle andre alternativ inn i en kategori. Bare et tips til neste gang.

Jeg tenkte det ha med "Andre" som et alternativ. "Andre" gir lite informasjon om hvilke religioner det er snakk om. I så ville lista bli ganske lang, hvis jeg skulle google og ha med alle reelle religioner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken religion er den fredeligste? Vanskelig å si, siden de alle bedriver vold, terror og lignende mot sin eller andres befolkning. Det er beste er nok å være uten religion, men det er dessverre ikke et valg i lista over.

Men uansett, så har du helt rett.

Det er en grunn til at jeg ikke alternativet "Ingen religioner". Slik jeg kjenner oss nordmenn, så er det flere og flere som tar avstand fra religioner. Dersom "Ingen religioner" alternativet hadde vært tilstede vil alle ateistene (som det vist nok finnes mange av her) som er på forumet brukt dette alternativet.

Fler og fler tar til fornuften og det er bra.

Det er ikke bra!

Lenke til kommentar

Jeg tenkte det ha med "Andre" som et alternativ. "Andre" gir lite informasjon om hvilke religioner det er snakk om. I så ville lista bli ganske lang, hvis jeg skulle google og ha med alle reelle religioner.

Ser den, men det ville gjort det tydelig at de som stemte det mente at ingen av de aktuelle religionene kan beskrives som "fredens religion". Det virker også som det er noe du legger opp til; at det være en religion som er fredens religion. Jeg ser ingen grunn til at det må være tilfellet.

Lenke til kommentar

Ser den, men det ville gjort det tydelig at de som stemte det mente at ingen av de aktuelle religionene kan beskrives som "fredens religion". Det virker også som det er noe du legger opp til; at det være en religion som er fredens religion. Jeg ser ingen grunn til at det må være tilfellet.

Riktig. Hele tankegangen var at jeg skulle legge opp til det må være en religion som er fredens religion.

Lenke til kommentar

Riktig. Hele tankegangen var at jeg skulle legge opp til det må være en religion som er fredens religion.

Hehe, da tror jeg at jeg kunne fortalt deg på forhånd at det ville bli diskusjoner rundt om det fantes en eksplisitt 'fredens religion'. Hvorfor la du det opp slik? Jeg antar du hadde et mål med det.

Lenke til kommentar

Hehe, da tror jeg at jeg kunne fortalt deg på forhånd at det ville bli diskusjoner rundt om det fantes en eksplisitt 'fredens religion'. Hvorfor la du det opp slik? Jeg antar du hadde et mål med det.

Målet er å finne hva nordmenn mener om de 5 religioner jeg har nevnt i diskusjonen. Jeg beklager på det sterkeste hvis jeg skulle krenke noen på noen som helst måte.

Jeg hadde en diskusjon med en kollega her om dagen. Vedkommende mente følge:

"Nordmenn verdsetter religioner etter hvilke grad de tyder til vold". Etter min oppfattning så skal avstemning gi følgende resultat:

1. Buddhismen - Filosofi og det elsker nordmenn.

2. Hinduismen - Svært lite vold i hverdagslivet, og kastesystemet fører til at den blir plassert på 2.plass. Bruk av kastesystemet blir mindre og mindre for dagene som går.

3. Kristendommen - Selvom Kristendommen har vært det mest voldsomme religionene gjennom tidene, så er det lite bruk av vold i de siste årene. Her er mer fokus på samhold og hvordan gjør et individ til å bli et godt menneske. Et eksempel på dette er inngåelse av homofilt ekteskap i kirken.

4.Jødedommen - Ser bort fra midtøsten, så forbindelses ikke denne religionen med vold, tvert imot. Men det skal sies at jeg litt usikker om oppfatningen av denne religionen i Norge.

5. Islam - Ingen overraskelse av at denne religionen er passert sist? med tanke på islamistene som utfører terror her og der. Normale muslimer anses som arrogante da de mener det ikke finnes bedre religioner enn Islam, og dermed i liten grad respekterer andre religioner.

Jeg mener jeg har plassert 1., 2. og 5. på rett sted, men usikker på 3. og 4. er på rett, kanskje bør de flyttes om.

Lenke til kommentar

Vet ikke om du har lagt merke til det... men det er ikke "fred på jorda" med religion heller.

Hæ? hva snakker du om? Eksempel takk.

Eksempler på att det ikke er "fred på jorda"?

Vel begynn her:

http://no.wikipedia.org/wiki/F%C3%B8rste_verdenskrig

http://en.wikipedia.org/wiki/Rwandan_Genocide

http://en.wikipedia.org/wiki/Srebrenica_massacre

er nok å ta av.

Det vil ikke være fred på jorda. Religion fører ikke til at det skaper konflikt!

Lenke til kommentar

Fornuft og kunnskap har vel alltid vært religioner og religiøse største mareritt. Hold folket nede ved skremsler om helvete og lidelser. På den måten kan man styre menneske.

Det er riktig, men dette kaller jeg fortid. Nå er jeg konservativ, som du kanskje legger merke til. Jeg mener forsatt f.eks. at sex før ekteskapet bør være forbudt. Men nå har jeg blitt litt mer moderne til at den forrige setningen skal omformuleres til: Sex før ekteskapet er tillatt dersom du har samleie med den du skal gifte deg med".

Hvorfor ser du ikke den positive delen av religioner? De fleste religioner har en eller annen måte, en form for samhold. Ett godt eksempel på verdier som de fleste religioner har, er KrF sine verdier.

Endret av Sommerstund
Lenke til kommentar

Målet er å finne hva nordmenn mener om de 5 religioner jeg har nevnt i diskusjonen. Jeg beklager på det sterkeste hvis jeg skulle krenke noen på noen som helst måte.

"Nordmenn verdsetter religioner etter hvilke grad de tyder til vold". Etter min oppfattning så skal avstemning gi følgende resultat:

2. Hinduismen - Svært lite vold i hverdagslivet, og kastesystemet fører til at den blir plassert på 2.plass. Bruk av kastesystemet blir mindre og mindre for dagene som går.

3. Kristendommen - Selvom Kristendommen har vært det mest voldsomme religionene gjennom tidene, så er det lite bruk av vold i de siste årene. Her er mer fokus på samhold og hvordan gjør et individ til å bli et godt menneske. Et eksempel på dette er inngåelse av homofilt ekteskap i kirken.

4.Jødedommen - Ser bort fra midtøsten, så forbindelses ikke denne religionen med vold, tvert imot. Men det skal sies at jeg litt usikker om oppfatningen av denne religionen i Norge.

5. Islam - Ingen overraskelse av at denne religionen er passert sist? med tanke på islamistene som utfører terror her og der. Normale muslimer anses som arrogante da de mener det ikke finnes bedre religioner enn Islam, og dermed i liten grad respekterer andre religioner.

Jeg mener jeg har plassert 1., 2. og 5. på rett sted, men usikker på 3. og 4. er på rett, kanskje bør de flyttes om.

Hmm, fascinerende. Jeg tror jeg er enig med deg i omtrent hva rekkefølgen vil bli. Det skal bli spennende å sjekke om et par dager hva resultatet blir.

Det er riktig, men dette kaller jeg fortid. Nå er jeg konservativ, som du kanskje legger merke til. Jeg mener forsatt f.eks. at sex før ekteskapet bør være forbudt. Men nå har jeg blitt litt mer moderne til at den forrige setningen skal omformuleres til: Sex før ekteskapet er tillatt dersom du har samleie med den du skal gifte deg med".

Hmm. Du er neppe alene om å ikke ønske å ha sex før ekteskapet (jeg kjenner et par sjøl), og det er selvfølgelig ditt valg om du ønsker det eller ikke for din del.

Men hvorfor ønsker du at andre, ta meg for eksempel, ikke skal få ha sex før jeg vet at det er jenta jeg skal gifte meg med?

Edit: Redigerte siste setningen så den ga litt mer mening.

Endret av Imlekk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ser du ikke den positive delen av religioner? De fleste religioner har en eller annen måte, en form for samhold. Ett godt eksempel på verdier som de fleste religioner har, er KrF sine verdier.

Jeg synes ikke det er positivt og kun ha sex med et menneske i livet. Sex er positivt og noe man skal nyte gjennom livet. Så der er jeg meget uenig med religiøse. Selv om mange religiøse i dag ikke lever slik. Til og med prester skiller seg og finner seg en ny partner. Men folk må få leve slik de vil. Ingen skal fortelle deg hvordan du vil leve ditt liv.

Ser ikke så mye positivt ved religioner, som man ikke kan ha utenom. Jeg liker høytider som jul. Men jul er egentlig ikke en religiøs høytid. Kristendommen har rappet den. Man feiret jul her i landet lenge før kristendommen. Nissen er jo ikke akkurat en religiøs skikkelse. Så hva er egentlig så positivt som skiller religioner fra andre ting?

Lenke til kommentar

[...]

Det vil ikke være fred på jorda. Religion fører ikke til at det skaper konflikt!

Vel, det er du som laget overskriften.... Om du heller ville diskutere "hvilke av de fem verdensreligioner min religionslærer på VGS underviste i er minst voldelige", vel da burde du spurt om det.

Som tråden står er mitt svar at vi har bøttevis med religion og ufred nok for alle, så påstanden "religion skaper fred på Jorda!" er løgn og/eller svært ukorrekt.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke "religionene" som bedriver terror, det er religiøse mennesker. Man kunne i prinsippet tenke seg en ikke-voldelig religion, men alle religioner er skapt av mennesker, og mennesker er voldelige.

Det er ikke våpen som dreper, det er menneske som bruker våpenet. Så hvorfor har vi så streng våpenkontroll?

Av akkurat samme grunn som du vil kontrollere religionene og ikke bare dens utøvelse. Men pistolen er en fysisk gjenstand, har man ingen pistol så får man ikke skutt. (Man får bruke kjøkkenkniven istedet...)

Religion er anderledes der, fordi den ikke kan rasjoneres på samme måte. Folk er religiøse i land der det er forbudt også. Man kan ikke konfiskere ulovlige tanker.

Våpenkontrollen sikrer at du og jeg ikke har våpen uten aktverdig grunn. Desverre sikret den ikke at William Nygaards attentatmann ikke hadde et, og den sikret ikke mot at ABB hadde flere.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Av akkurat samme grunn som du vil kontrollere religionene og ikke bare dens utøvelse. Men pistolen er en fysisk gjenstand, har man ingen pistol så får man ikke skutt. (Man får bruke kjøkkenkniven istedet...)

Religion er anderledes der, fordi den ikke kan rasjoneres på samme måte. Folk er religiøse i land der det er forbudt også. Man kan ikke konfiskere ulovlige tanker.

Våpenkontrollen sikrer at du og jeg ikke har våpen uten aktverdig grunn. Desverre sikret den ikke at William Nygaards attentatmann ikke hadde et, og den sikret ikke mot at ABB hadde flere.

Geir :)

Men Geir, jeg vil ikke kontrollere religioner. Jeg vil ha religiøsitet vekk fra det offentlige. Det betyr ikke og kontrollere.

At man ikke kan kontrollere tanker og meninger, er noe jeg har sagt i mange år. Til tross for at Eskil og AUF har et slikt ønske. De vil sammen med moderpartiet kontrollere hva du og jeg skal mene og skulle du mene feil, ja da vil man kunne anmelde deg. Dette er en politisk ungdomsorganisasjon som folk reagerer på når jeg kaller dem ekstreme.

Til slutt Geir. Jeg er selvsagt ikke for fri flyt av våpen. Men våpen dreper ikke folk, religioner dreper ikke folk. Det er mennesker selv som dreper.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

- Buddhisme

Med forutsetning om at buddhister følger reglene nøye, så kan de ikke annet enn å bli totalt fredelige vesener - men ikke dermed sagt at alle de andre religioner ikke har i seg det samme "fenomen" - det handler om egen seriøsitet og skikkelighet, etter min erfaring med praktisk trening

Lenke til kommentar

Hmm, fascinerende. Jeg tror jeg er enig med deg i omtrent hva rekkefølgen vil bli. Det skal bli spennende å sjekke om et par dager hva resultatet blir.

Hmm. Du er neppe alene om å ikke ønske å ha sex før ekteskapet (jeg kjenner et par sjøl), og det er selvfølgelig ditt valg om du ønsker det eller ikke for din del.

Men hvorfor ønsker du at andre, ta meg for eksempel, ikke skal få ha sex før jeg vet at det er jenta jeg skal gifte meg med?

Edit: Redigerte siste setningen så den ga litt mer mening.

Jeg vil ikke ha en brukt vare - "en som har hatt sex før". Noen vil ha en brukt vare, da de har mer erfaring, og kan gjøre opplevelsen bedre - jeg forstår synspunktet og respekterer det. Andre vil bruke flere varer før de finner den rette, og jeg tror denne tankemåten er vanlig i Norge, stemmer det?

Sett fra mitt syn; Jomfrudommen din er en gave til den du skal gifte seg med, eller skal tilbringe resten av livet ditt med.

Angående første innlegget; Det er flott at vi er enig, viser jeg at jeg har til god grad riktig syn på hvordan de ulike religionene oppfattes i Norge.

Endret av Sommerstund
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke ha en brukt vare - "en som har hatt sex før". Noen vil ha en brukt vare, da de har mer erfaring, og kan gjøre opplevelsen bedre - jeg forstår synspunktet og respekterer det. Andre vil bruke flere varer før de finner den rette, og jeg tror denne tankemåten er vanlig i Norge, stemmer det?

Sett fra mitt syn; Jomfrudommen din er en gave til den du skal gifte seg med, eller skal tilbringe resten av livet ditt med.

Angående første innlegget; Det er flott at vi er enig, viser jeg at jeg har til god grad riktig syn på hvordan de ulike religionene oppfattes i Norge.

For å ta det med avstemningen først: Ja, spennende saker. La oss håpe mange nok svarer til at vi kan si noe fornuftig om resultatet (en håndfull svar vil ikke gi et fornuftig inntrykk).

Når det gjelder dette med sex, så tror jeg de fleste er med på at man foretrekker forskjellige ting. Og det er selvfølgelig helt greit. Jeg skjønner hvor du vil hen med å kalle sex for en "vare", men det er ikke en helt rett beskrivelse - sex er potensielt en veldig intim greie, som man velger å dele med en (eller flere) personer. Det er ikke en "vare" som brukes opp. Men det du sier om at mange gjerne vil ha sex med flere personer stemmer selvfølgelig. Jeg har gjort det selv, og det er forskjellig hver gang, og noe jeg har satt pris på å dele med de personene det har vært med.

Det jeg syns var rart var inntrykket jeg har fått er at du ønsker at det skulle være forbudt å ha sex før ekteskapet/med forlovede-ish. Stemmer det? Og i så fall, hvorfor skal du tvinge det du selv foretrekker over på de som ikke deler ditt syn om dette?

Lenke til kommentar

Vet ikke om du har lagt merke til det... men det er ikke "fred på jorda" med religion heller.

Hæ? hva snakker du om? Eksempel takk.

Eksempler på att det ikke er "fred på jorda"?

Vel begynn her:

http://no.wikipedia.org/wiki/F%C3%B8rste_verdenskrig

http://en.wikipedia.org/wiki/Rwandan_Genocide

http://en.wikipedia.org/wiki/Srebrenica_massacre

er nok å ta av.

Jeg nekter å tro du mener dette seriøst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...