toth Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Spørsmålet er bare hvorvidt du er bedre til å gire riktig enn en sofistikert kasse er. Hvis du ikke er bedre, så har du "mer kontroll" med automatkasse. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 (endret) Er ikke bare selve giringen, men også bruk av clutch som har noe å si. For ren ytelse og kontroll er minst mulig automatikk ønskelig. Selv slår jeg ofte av TC/ESP, og for Autoslalom eller banekjøring tar jeg sikringa for ABS også. Endret 24. mars 2017 av Leo_ Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Det blir helt feil å si, enn vil alltid ha mer kontroll med manuell (på godt og vondt). Jeg er på min andre bil med DSG nå, begge gangene har manuelt vært et alternativ, men jeg har gått for det komfortable da jeg står blant annet mye i kø. For å si det slik så klarer nok elektronikken i 90% av tilfellene å gire bedre enn det man kan som menneske, dessuten er det mer trafikksikkert å ha to hender på rattet når man kjører. Det kan tenkes at manuell har noen fordeler, men mye tror jeg også er psykologisk. Lenke til kommentar
CYA Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Jeg må innrømme - å lese innleggene fra side 1 til og med innlegget ovenfor er nærmest ren komikk, men jeg antar det er dette som skjer når en diskusjon går lenge nok. Jeg har selv en Golf TSI 1,4 med manuellkasse fra 2014, og kjøpte den brukt for 1,5 år siden. Jeg hadde ambivalente følelser til DSG vs manuell, jeg kunne ikke bestemme meg for det ene eller andre. Jeg landet på en bil som "tilfeldigvis" hadde manuellgir ("tilfeldigvis" = drivverk var ikke prioritet). Men manuell-kassen som sitter i VAG-biler bygd de senere år er, etter min mening, god. Veldig god, faktisk. Selvsagt hadde det vært bedagelig å ha automatgir, men nå girer man uansett manuell vha muskel-minne uansett. Manuellkassen er smooth og fin, og gjør det den skal gjøre veldig bra. Hadde jeg hatt bedre tid til bilkjøpet mitt, evt. bestilt fabrikk-ny bil, ville det nok blitt DSG, men bottom line er at jeg blåst av gårde når jeg sammenlignet DSG mot manuell-kasse under prøvekjøring for 1,5 år siden. Jeg blir helt sikkert ikke våt i munnen av DSG-kassen i dag heller. Når det er sagt skal neste bil ha automatkasse, men det mynter mer på at jeg antar at restverdier for "nye" bruktbiler i framtiden vil nok favorisere automatkasse som følge av større andel av tenåringer den dag i dag kjører opp med automatkasse. Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Eneste gangen jeg savner manuell er når jeg skal parkere. Med andre ord er jeg ikke spesielt glad i manuell lengre. Kunne ikke tenke meg å ha manuell i sportsbil heller. Automatkassene er jo såpass bra nå at man kan herje uten problemer. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Det er ingen betydelige fordeler med en manuell kasse, bortsett fra personlige preferanser. Men det er ingenting i veien med å velge ut fra dine personlige preferanser. Lenke til kommentar
toth Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Er ikke bare selve giringen, men også bruk av clutch som har noe å si. For ren ytelse og kontroll er minst mulig automatikk ønskelig. Selv slår jeg ofte av TC/ESP, og for Autoslalom eller banekjøring tar jeg sikringa for ABS også.For banekjøring er manuell fortsatt tingen, men når verdens beste førere ikke klarer å slå de automatiske kassene på akselerasjon, og til bykjøring og motorvei er automat klart overlegen. Mao er det kun hvis man kjører mye på bane, eller råkjører på gate at manuell har noe for seg. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Hva mener du med banekjøring? DCT/SMG slår manuell på både circuit laps, drag og rally. Den eneste sportsgrenen der automat muligens blir problematisk må være drifting. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Det eneste stedet manuell er tingen er vel egentlig når man presser godt i en sving og et girskift rett og slett vil kunne få bilen ut av kontroll.. Men det er vel derfor man har muligheten til manuell styring av giring på mange moderne biler med ulike former for automatisk giring. Lenke til kommentar
toth Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Hva mener du med banekjøring? DCT/SMG slår manuell på både circuit laps, drag og rally. Den eneste sportsgrenen der automat muligens blir problematisk må være drifting.Track-day/gatebil tenkte jeg på, altså herjing spinning og råning.Har de begynt med automatkasser i WRC og F1? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 (endret) Det går jeg med på, men det grupperer jeg lett under "personlige preferanser". Nei de har ikke begynt med automatkasser. Jeg skrev DCT/SMG, der SMG blir brukt til bla. WRC og F1. Men det er ikke noe overlapp mellom SMG og de personlige preferansene folk har til manuell giring. Endret 25. mars 2017 av Gavekort Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå