bytrollet Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 (endret) For min del er det helt uaktuelt å kjøpe en bil uten dobbelkløtsj. Manuellgear er håpløst gammeldags og snart kun for romantikere og rally-wannabe. det er ikke en ting som manuellkassen kan gjøre bedre en dobbelkløtsjkassen så bare kjøp en bil med DSG-kassen, du. Din personlige mening og preferanse er helt kurant å dele med oss, men når du så opplagt mangler grunnleggende forståelse for hvordan systemer fungerer bør du avstå fra å å gi råd som framstår som kvalifiserte. INGEN automatisk girkasse kan per dags dato erstatte kontrollen en manuell clutch gir. Under vanskelige forhold med veldig lav friksjon vil ingen av dagens automatiske girkasser kunne måle seg med en følsom venstrefot. Dette spesielt når det er snakk om framhjulstrekkere. På en bakhjulstrekker kan man til en viss grad kompensere med en gammeldags manuell parkeringsbrems, det måtte jeg selv gjøre for en stund siden. Det var så glatt at det begynte å spinne før bremsepedalen var sluppet helt. Dette var med en rolig og bedagelig gammeldags planetgirskasse med en V6er med bedagelig lavt tomgangsturtall. Jeg måtte bruke parkbremsen for å begrense momentet på tomgang for å unngå hjulspinn. Her ville en manuellkasse vært bedre, mens en DSG som bare legger på en clutch når bremsen slippes ville vært helt ubrukelig. tja, kan sikkert stemme det om man ratter rundt i biler som ble laget før antispinn og slike saker ble standard på bilene. de fleste biler med DSG-kasse har slike hjelpemiddel og da faller argumentasjonen din litt bort. og uansett er det litt tullete og velge bort en DSG-kasse for noe som kansje skjer hvert tredje skuddår (om det skjer oftere bør du vurdere en 4 hjulstrekker) Endret 21. januar 2015 av bytrollet Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 (endret) For min del er det helt uaktuelt å kjøpe en bil uten dobbelkløtsj. Manuellgear er håpløst gammeldags og snart kun for romantikere og rally-wannabe. det er ikke en ting som manuellkassen kan gjøre bedre en dobbelkløtsjkassen så bare kjøp en bil med DSG-kassen, du. Din personlige mening og preferanse er helt kurant å dele med oss, men når du så opplagt mangler grunnleggende forståelse for hvordan systemer fungerer bør du avstå fra å å gi råd som framstår som kvalifiserte. INGEN automatisk girkasse kan per dags dato erstatte kontrollen en manuell clutch gir. Under vanskelige forhold med veldig lav friksjon vil ingen av dagens automatiske girkasser kunne måle seg med en følsom venstrefot. Dette spesielt når det er snakk om framhjulstrekkere. På en bakhjulstrekker kan man til en viss grad kompensere med en gammeldags manuell parkeringsbrems, det måtte jeg selv gjøre for en stund siden. Det var så glatt at det begynte å spinne før bremsepedalen var sluppet helt. Dette var med en rolig og bedagelig gammeldags planetgirskasse med en V6er med bedagelig lavt tomgangsturtall. Jeg måtte bruke parkbremsen for å begrense momentet på tomgang for å unngå hjulspinn. Her ville en manuellkasse vært bedre, mens en DSG som bare legger på en clutch når bremsen slippes ville vært helt ubrukelig. tja, kan sikkert stemme det om man ratter rundt i biler som ble laget før antispinn og slike saker ble standard på bilene. de fleste biler med DSG-kasse har slike hjelpemiddel og da faller argumentasjonen din litt bort. og uansett er det litt tullete og velge bort en DSG-kasse for noe som kansje skjer hvert tredje skuddår (om det skjer oftere bør du vurdere en 4 hjulstrekker) For all del, jeg sier ikke at noen skal velge bort DSG fordi det ikke fungerer godt nok. Det jeg sier er at ingen automatiske clutchsystemer er så intuitivt og gir samme kontroll som en manuell clutch. Hvilke personlige preferanser folk har legger ikke jeg meg borti. Edit: Grunnen til at JEG ikke ville hatt DSG er fordi jeg ikke tror det holder over tid. Utsiktene til såpass store kostnader har en viss preventiv effekt på meg. Endret 21. januar 2015 av Leo_ 2 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 tja, kan sikkert stemme det om man ratter rundt i biler som ble laget før antispinn og slike saker ble standard på bilene. de fleste biler med DSG-kasse har slike hjelpemiddel og da faller argumentasjonen din litt bort. og uansett er det litt tullete og velge bort en DSG-kasse for noe som kansje skjer hvert tredje skuddår (om det skjer oftere bør du vurdere en 4 hjulstrekker) Argumentasjonen faller da ikke bort når man med manuell kan gjøre en ting man per i dag ikke får gjort med automat. Det som både Leo og jeg har nevnt ved flere anledninger til nå vil fortsatt være et godt hjelpemiddel i mang en situasjon om man i det daglige kjører på noe mer utfordrende enn snødekte hovedveier. Om du innbiller deg at slike ting ikke bør skje mer enn hvert tredje år så vil jeg gå dithen å si at du neppe har noe annen erfaring fra vei enn tilsvarende de som er innenfor ring 3,for da skjønner jeg at du stiller deg meget uforstående til disse argumentene. Her hvor jeg bor må man til stadighet ut på krevende sidevegger på holkeføre og komme frem plasser andre ikke har greid å komme frem med biler som er av en slik teknologisk sort at enhver datanerd ville fått en liten orgasmer av å sette seg inn i. 2 Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Nå synes jeg at du misforstår med vilje. Hvor ofte sitter du og slurer med kløtsjen for og komme deg frem? Med det i tankene at dette er det ikke noe som en DSG kasse ville ha klart. Jeg tror ikke det er så ofte at jeg ville valgt bort en slik girkasse av den grunn. Og i dagnes biler er antispinn systemet såpass godt at jeg ikke tror det ville ha hjulpet mye på å slure seg frem kontra ESP. Og DSG-kassene har jo en manuell funksjon om man absolutt vil at den skal stå i et bestemt gir. Det kan godt være at enkelte synes det er et hjelpemiddel, men for de aller, aller fleste vil det å kunne slure seg frem med kløtsjen være noe man tar frem når man sitter og mimrer om gamle dager. En av få ganger jeg ser en viss fordel med manuell kasse er om man vil leke seg med venstrebremsing, tå-hæl kjøring og slikt. Men selv det er snart borte med dobbelkløtsjkassene. Og jeg, som nok er en gjennomsnittlig sjåfør, vil nok klare og kjøre fortere når jeg ikke trenger å tenke på giring når jeg for en gangs skyld drar på litt. Og enten vi liker det eller ikke så er de fleste av oss ganske så gjennomsnittlig når det kommer til bilkjøring. 3 Lenke til kommentar
geiryt Skrevet 21. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2015 Takk for alle svar. Dette med motor og drivverksforsikring kjente jeg ikke til, men det hørtes definitivt smart ut å skaffe seg. For de som lurte på hvor lenge jeg hadde planer om å ha bilen så har jeg i utgangspunktet tenkt å ha den så lenge den er god å kjøre og ikke altfor store utgifter. 10-12 år kanskje. Derfor er jeg litt usikker/bekymret for levetiden til DSG kassa. Vi kjøpte ny bil for 9 år siden (Opel) som har hatt veldig få feil og over så mange år så er ikke nybil-tapet så ille. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 (endret) Her hvor jeg bor må man til stadighet ut på krevende sidevegger på holkeføre og komme frem plasser andre ikke har greid å komme frem med biler som er av en slik teknologisk sort at enhver datanerd ville fått en liten orgasmer av å sette seg inn i. At det er krevende å kjøre på "sideveggene" kan jeg jo forstå Her jeg bor er det også utfordrende kjøreforhold, men jeg har til dags dato ikke hatt et problem med bilen jeg har nå (med DSG-kasse) sine egenskaper til å ta seg frem på. Den er ikke mer utfordrende eller vanskeligere å kjøre med på krevende underlag, enn noen av de andre bilene jeg har hatt med manuellt gir før denne her. Og nå begynner en etterhvert å ha hatt litt forskjellige biler, med forhjulstrekk, bahjulstrekk, med/uten all verdens elektroniske "krykker" og hjelpemiddler..... Er som sagt meget fornøyd med DSG kassa jeg har i Golfen nå, men om jeg kommer til å velge DSG/automat på neste bil vet jeg ikke. Har ingen negative erfaringer som tilsier at jeg ikke vil ha det, men med tanke på at jeg har en datter som ønsker å begynne med øvelseskjøring etter hvert, så vurderer jeg nok heller manuell girkasse pga det. Så hva som er best på vinterføre (eller til "vanlig bruk"), er det ikke mulig å sette en fasit på, for enhver har forskjellig kunnskap, behov, interesse og ferdighet når det gjelder kjøring av bil. Så det som passer "best" for meg, kan være "ubrukelig" for deg, og motsatt selvfølgelig. Endret 21. januar 2015 av fotonisse Lenke til kommentar
toth Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Her hvor jeg bor må man til stadighet ut på krevende sidevegger på holkeføre og komme frem plasser andre ikke har greid å komme frem med biler som er av en slik teknologisk sort at enhver datanerd ville fått en liten orgasmer av å sette seg inn i. At det er krevende å kjøre på "sideveggene" kan jeg jo forstå Krevende, men ikke umulig 3 Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Krevende, men ikke umulig Hehe, Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Her hvor jeg bor må man til stadighet ut på krevende sidevegger på holkeføre og komme frem plasser andre ikke har greid å komme frem med biler som er av en slik teknologisk sort at enhver datanerd ville fått en liten orgasmer av å sette seg inn i. At det er krevende å kjøre på "sideveggene" kan jeg jo forstå Her jeg bor er det også utfordrende kjøreforhold, men jeg har til dags dato ikke hatt et problem med bilen jeg har nå (med DSG-kasse) sine egenskaper til å ta seg frem på. Den er ikke mer utfordrende eller vanskeligere å kjøre med på krevende underlag, enn noen av de andre bilene jeg har hatt med manuellt gir før denne her. Og nå begynner en etterhvert å ha hatt litt forskjellige biler, med forhjulstrekk, bahjulstrekk, med/uten all verdens elektroniske "krykker" og hjelpemiddler..... Er som sagt meget fornøyd med DSG kassa jeg har i Golfen nå, men om jeg kommer til å velge DSG/automat på neste bil vet jeg ikke. Har ingen negative erfaringer som tilsier at jeg ikke vil ha det, men med tanke på at jeg har en datter som ønsker å begynne med øvelseskjøring etter hvert, så vurderer jeg nok heller manuell girkasse pga det. Så hva som er best på vinterføre (eller til "vanlig bruk"), er det ikke mulig å sette en fasit på, for enhver har forskjellig kunnskap, behov, interesse og ferdighet når det gjelder kjøring av bil. Så det som passer "best" for meg, kan være "ubrukelig" for deg, og motsatt selvfølgelig. Om du trives med DSG, tør å sjanse på ev. påkost og elers klarer deg uten manuell er det vel strengt tatt ingen grunn til ikke å velge DSG. Det koster ikke såå mye å kjøpe en gammel Golf eller tilsvarende som jenta kan få øvd seg i. Da får hun samtidig erfare å kjøre bil uten alle verdens elektroniske krykker og skulle hun raspe borti autoværnet så koster det en lakkboks fra Biltema, ikke 35'000kr eller bonustap. Når det gjelder dette med krykker som ABS, ASR/TC og ESP så er det ingen av disse systemene som gir bedre framkommelighet. Ved dyp snø og ellers lav friksjon er disse rett og slett en ulempe med tanke på framkommeligheten, vel alle unntatt ett system i alle fall. Den eneste elektroniske krykka som hjelper på framkommelighet er TC. Det vil si det vi kaller "antispinn" men uten ASR. ASR demper motorkrafta og TC bremser hjulet som spinner med mål om at drivhjulene skal ha lik hastighet, hjulspinn eller ikke. Ikke mange biler har dette, de jeg kommer på å ha sett dette på er Golf (der kalles det elektronisk differensialbrems) og 90-talls Escort, der det ble kalt TC (Traction Control). Jeg har biologisk automatikk på dette fra garasjen, slå på dashcam - starte motor - slå av antispinn - av med parkbrems - låse kassa i 1.gir... Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Her hvor jeg bor må man til stadighet ut på krevende sidevegger på holkeføre og komme frem plasser andre ikke har greid å komme frem med biler som er av en slik teknologisk sort at enhver datanerd ville fått en liten orgasmer av å sette seg inn i. At det er krevende å kjøre på "sideveggene" kan jeg jo forstå Her jeg bor er det også utfordrende kjøreforhold, men jeg har til dags dato ikke hatt et problem med bilen jeg har nå (med DSG-kasse) sine egenskaper til å ta seg frem på. Den er ikke mer utfordrende eller vanskeligere å kjøre med på krevende underlag, enn noen av de andre bilene jeg har hatt med manuellt gir før denne her. Og nå begynner en etterhvert å ha hatt litt forskjellige biler, med forhjulstrekk, bahjulstrekk, med/uten all verdens elektroniske "krykker" og hjelpemiddler..... Er som sagt meget fornøyd med DSG kassa jeg har i Golfen nå, men om jeg kommer til å velge DSG/automat på neste bil vet jeg ikke. Har ingen negative erfaringer som tilsier at jeg ikke vil ha det, men med tanke på at jeg har en datter som ønsker å begynne med øvelseskjøring etter hvert, så vurderer jeg nok heller manuell girkasse pga det. Så hva som er best på vinterføre (eller til "vanlig bruk"), er det ikke mulig å sette en fasit på, for enhver har forskjellig kunnskap, behov, interesse og ferdighet når det gjelder kjøring av bil. Så det som passer "best" for meg, kan være "ubrukelig" for deg, og motsatt selvfølgelig. Om du trives med DSG, tør å sjanse på ev. påkost og elers klarer deg uten manuell er det vel strengt tatt ingen grunn til ikke å velge DSG. Det koster ikke såå mye å kjøpe en gammel Golf eller tilsvarende som jenta kan få øvd seg i. Da får hun samtidig erfare å kjøre bil uten alle verdens elektroniske krykker og skulle hun raspe borti autoværnet så koster det en lakkboks fra Biltema, ikke 35'000kr eller bonustap. Når det gjelder dette med krykker som ABS, ASR/TC og ESP så er det ingen av disse systemene som gir bedre framkommelighet. Ved dyp snø og ellers lav friksjon er disse rett og slett en ulempe med tanke på framkommeligheten, vel alle unntatt ett system i alle fall. Den eneste elektroniske krykka som hjelper på framkommelighet er TC. Det vil si det vi kaller "antispinn" men uten ASR. ASR demper motorkrafta og TC bremser hjulet som spinner med mål om at drivhjulene skal ha lik hastighet, hjulspinn eller ikke. Ikke mange biler har dette, de jeg kommer på å ha sett dette på er Golf (der kalles det elektronisk differensialbrems) og 90-talls Escort, der det ble kalt TC (Traction Control). Jeg har biologisk automatikk på dette fra garasjen, slå på dashcam - starte motor - slå av antispinn - av med parkbrems - låse kassa i 1.gir... Er som sagt fornøyd så langt med DSG, men jeg stortrives også og føler meg mer aktiv/"deltagende" som sjåfør med manuell giring, men det er jo også veldig behagelig med automat. Nå er det jo måter å være litt aktiv med den DSG-kassa jeg har, men det er ikke det samme som å ha den tredje pedalen i bilen. Så det er ikke avgjort for mitt neste bilbytte sin del...... Jeg bytter bil lenge før garantien går ut uansett, så det er i grunnen ikke et tema for min del, men at det kan være det for andre (med tanke på hva som har skjedd med DSG-kasser tidligere) forstår jeg veldig godt. Når det gjelder det med min datters øvelseskjøring, så har jeg vært på tanken med å heller kjøpe en brukt bil til henne, slik at hun også kanskje får litt "eie-følelse" og lærer seg fra starten av hva det vil si å ha og ta seg av bilen og kostnadene som kommer med å ha en bil. Selv om jeg har en liten følelse av at "han far" sikkert får noen av disse "gledene" her også 2 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Nå synes jeg at du misforstår med vilje.Om jeg misforstår deg her så er det ikke med vilje. Så om du mener jeg gjør dette så tror jeg du kan ta denne ballen selv og se hva du kunne ha gjort for å forhindret denne misforståelsen, for jeg sliter fortsatt med å se hva/hvor jeg har misforstått deg hen. Hvor ofte sitter du og slurer med kløtsjen for og komme deg frem? Med det i tankene at dette er det ikke noe som en DSG kasse ville ha klart. Jeg tror ikke det er så ofte at jeg ville valgt bort en slik girkasse av den grunn. Og i dagnes biler er antispinn systemet såpass godt at jeg ikke tror det ville ha hjulpet mye på å slure seg frem kontra ESP. Og DSG-kassene har jo en manuell funksjon om man absolutt vil at den skal stå i et bestemt gir. Det kan godt være at enkelte synes det er et hjelpemiddel, men for de aller, aller fleste vil det å kunne slure seg frem med kløtsjen være noe man tar frem når man sitter og mimrer om gamle dager. Når jeg har tilgang på bil med clutch bruker jeg denne oftere enn du nok tror og jeg selv tenker på da mange av disse teknikkene ligger inne i automatikken ved kjøring av bil med manuell. Leo_ Svarer vel egentlig greit bra på resten av dette i et innlegg rett over her. En av få ganger jeg ser en viss fordel med manuell kasse er om man vil leke seg med venstrebremsing, tå-hæl kjøring og slikt. Men selv det er snart borte med dobbelkløtsjkassene. Og jeg, som nok er en gjennomsnittlig sjåfør, vil nok klare og kjøre fortere når jeg ikke trenger å tenke på giring når jeg for en gangs skyld drar på litt. Og enten vi liker det eller ikke så er de fleste av oss ganske så gjennomsnittlig når det kommer til bilkjøring. Hverken leking med bil eller fart har vært temaet på hvorfor clutchpedal er et verktøy man faktisk kan ha mye nytte av bare man vet hvordan denne skal brukes her i tråden. Til leking og fart er det vel kun dragracing som drar nytte av automatkasse etter hva jeg kjenner til. At det er krevende å kjøre på "sideveggene" kan jeg jo forstå Og enda verre er det når det er skikkelig holkeføre på disse "sideveggen" (Dusteautokorrektur!) Da er det jo håpløst uansett antall pedaler du har til rådighet å trampe på. Er som sagt meget fornøyd med DSG kassa jeg har i Golfen nå, men om jeg kommer til å velge DSG/automat på neste bil vet jeg ikke. Har ingen negative erfaringer som tilsier at jeg ikke vil ha det, men med tanke på at jeg har en datter som ønsker å begynne med øvelseskjøring etter hvert, så vurderer jeg nok heller manuell girkasse pga det.Fornøyd med DSG'en i min egen bil, men har ved et par anledninger i dagligdags trafikk savnet clutchpedalen og hva den gjør. Men for ola dunk uten bilinteresse/erfaring fra litt grisekjøring ville han neppe skjønt poenget med å tråkke inn clutchen i disse situasjonene. Når det gjelder dette med krykker som ABS, ASR/TC og ESP så er det ingen av disse systemene som gir bedre framkommelighet. Ved dyp snø og ellers lav friksjon er disse rett og slett en ulempe med tanke på framkommeligheten, vel alle unntatt ett system i alle fall. Den eneste elektroniske krykka som hjelper på framkommelighet er TC. Det vil si det vi kaller "antispinn" men uten ASR. ASR demper motorkrafta og TC bremser hjulet som spinner med mål om at drivhjulene skal ha lik hastighet, hjulspinn eller ikke. Ikke mange biler har dette, de jeg kommer på å ha sett dette på er Golf (der kalles det elektronisk differensialbrems) og 90-talls Escort, der det ble kalt TC (Traction Control). Hadde disse hjelpemidlene kun bidratt til fremkommelighet og sikkerhet hadde det kun vært mulig å slå av disse på biler som tilhørte kjøreskolene. Har mang en anekdote hvor jeg har stått og stampet eller hatt problemer med å komme opp/frem hvor bare det å slå av slike finesser har gjort susen. 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 (endret) Om du innbiller deg at slike ting ikke bør skje mer enn hvert tredje år så vil jeg gå dithen å si at du neppe har noe annen erfaring fra vei enn tilsvarende de som er innenfor ring 3,for da skjønner jeg at du stiller deg meget uforstående til disse argumentene. Hvorfor skal alle som bor utenfor Ring3 ha det til at det er så jævlig fine forhold over alt innenfor samme ring? Faktum er at det er innenfor Ring3 jeg oftest ønsket meg 4wd den perioden jeg kjørte 2wd.. Det er rett og slett såpass dårlig standard her som følge av et stort antall parkerte biler og håpløse forhold for brøytebilene, kombinert med relativt mye trafikk til å være på såpass trange og dårlige veier.. Disse moderne SUV-greiene mener jeg har mest for seg innenfor Ring3, det er her det ligger 25-30cm høye iskanter mellom parkeringsplass og vei.. Endret 21. januar 2015 av Snylter Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 tja, kan sikkert stemme det om man ratter rundt i biler som ble laget før antispinn og slike saker ble standard på bilene. de fleste biler med DSG-kasse har slike hjelpemiddel og da faller argumentasjonen din litt bort. og uansett er det litt tullete og velge bort en DSG-kasse for noe som kansje skjer hvert tredje skuddår (om det skjer oftere bør du vurdere en 4 hjulstrekker) Argumentasjonen faller da ikke bort når man med manuell kan gjøre en ting man per i dag ikke får gjort med automat. Det som både Leo og jeg har nevnt ved flere anledninger til nå vil fortsatt være et godt hjelpemiddel i mang en situasjon om man i det daglige kjører på noe mer utfordrende enn snødekte hovedveier. Om du innbiller deg at slike ting ikke bør skje mer enn hvert tredje år så vil jeg gå dithen å si at du neppe har noe annen erfaring fra vei enn tilsvarende de som er innenfor ring 3,for da skjønner jeg at du stiller deg meget uforstående til disse argumentene. Her hvor jeg bor må man til stadighet ut på krevende sidevegger på holkeføre og komme frem plasser andre ikke har greid å komme frem med biler som er av en slik teknologisk sort at enhver datanerd ville fått en liten orgasmer av å sette seg inn i. Tjah.. Bor langs kysten nordpå, og er vant med alt fra vinterveier med alt fra god til så godt som ingen brøyting, mildvær og påfølgende speilis, etc. Og de eneste gangene jeg trenger å bruke litt alternative metoder for å komme meg fram er når jeg parkerer litt ugunstige plasser. Greit at tingene dere nevner har noe for seg, men det er på ingen måte noe som er nødvendig for å komme seg frem uproblematisk. Lenke til kommentar
Thlian Skrevet 18. februar 2017 Del Skrevet 18. februar 2017 Siden denne tråden sporet så av for 2 år siden så vil jeg bare legge til en ting. BMW sin 8 trinns automat gruser DSG! 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 Hva skal man med alle disse klutsjene? Jeg trives godt med multitronic, ingen kløtsj nødvendig. 1 Lenke til kommentar
Loppa75 Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 Vi har en 04 Touran med 6 trinns DSG, som har gått 320'km nå. Og ingen tull med kassa her. Bare vær nøye med oljeskift som skal taes hver 60tusen km. Vil anbefale 6 trinns, den er mer solid og holdbar i forhold til den nye 7 trinns... Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 Har selv en Touran 05 modell med 6 trinns DSG, fungerer som en drøm. Vil si at den gir bedre kontroll enn hva en ordinær 5- trinns manuell rørepinne gir (ja, jeg har også en bil med rørepinne). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Det blir helt feil å si, enn vil alltid ha mer kontroll med manuell (på godt og vondt). Jeg er på min andre bil med DSG nå, begge gangene har manuelt vært et alternativ, men jeg har gått for det komfortable da jeg står blant annet mye i kø. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Det er selvsagt mulig at KVTL har mer kontroll når han kjører automatgir, men DSG gor selvfølgelig ikke mer kontroll enn et konvensjonelt manuellgir med manuell clutch. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå