Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

DSG or not to DSG (Golf)


geiryt

Anbefalte innlegg

Så hvis vi antar du er 40 år(tilpass evt mattestykket selv, påstanden står fortsatt), så mener du på å ha kjørt 10 nye biler hver dag, inkludert alle ferier og helligdager, siden du var 18, og alle sammen har vært ulike? Tilgi meg om jeg roper bullshit.

Nå vil det ikke være mer enn 2,49 biler om dagen i snitt da, det er vel ca 8030 dager (ikke medregnet skuddår) på 22 år.

 

Jeg er enig i at det er høyt tall, bare så det er poengtert.. Men 10 om dagen får jeg rett og slett ikke til å stemme.

Han nærmer seg 40 ser det ut til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Så hvis vi antar du er 40 år(tilpass evt mattestykket selv, påstanden står fortsatt), så mener du på å ha kjørt 10 nye biler hver dag, inkludert alle ferier og helligdager, siden du var 18, og alle sammen har vært ulike? Tilgi meg om jeg roper bullshit.

Nå vil det ikke være mer enn 2,49 biler om dagen i snitt da, det er vel ca 8030 dager (ikke medregnet skuddår) på 22 år.

 

Jeg er enig i at det er høyt tall, bare så det er poengtert.. Men 10 om dagen får jeg rett og slett ikke til å stemme.

Han nærmer seg 40 ser det ut til.

 

Stemmer, hadde en hoderegningsfeil der.

Lenke til kommentar

Hva som er best til de forskjellige kjørestiler, kjøreforhold etc. får enhver avgjøre for seg selv, for det finnes det rett og slett ingen fasitsvar på.

 

 

Når det gjelder Golf med DSG-kasse som TS vurderer, så må jeg bare si at jeg er veldig fornøyd med den jeg har. Kjøpte en ny VW Golf Highline st.vogn 1,4 TSi (140 hk) DSG (2014 modell), og jeg har i hvert fall bare positive erfaringer med den (både bilen og DSG-kassa) etter ca 21.000 km så langt.

Lenke til kommentar

At det er situasjoner hvor manuell gir bedre kontroll enn automatiske kasser(enten det er dobbeltklutsj eller tradisjonelle automater) bør ikke være kontroversielt. TBF'er er tidvis til hinder og ikke hjelp. Ikke uvanlig at du f.eks kommer lettere opp en bakke ved å skru av stabilitetskontrollen.

 

Vil hevde at man ikke trenger å være spesielt god sjåfør heller. Nå har alle DSG kasser manuell modus også så du kan hvertfall hindre uønskede girskift, men med mye vinterkjøring kommer man lett borti situasjoner hvor en clutchpedal hadde vært bedre.

 

Når det er sagt. Selvsagt kjøper man DSG på VW.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

At det er situasjoner hvor manuell gir bedre kontroll enn automatiske kasser(enten det er dobbeltklutsj eller tradisjonelle automater) bør ikke være kontroversielt. TBF'er er tidvis til hinder og ikke hjelp. Ikke uvanlig at du f.eks kommer lettere opp en bakke ved å skru av stabilitetskontrollen.

 

Vil hevde at man ikke trenger å være spesielt god sjåfør heller. Nå har alle DSG kasser manuell modus også så du kan hvertfall hindre uønskede girskift, men med mye vinterkjøring kommer man lett borti situasjoner hvor en clutchpedal hadde vært bedre.

Jeg tror ikke dette avhenger av kassa, manuell vs auto - jeg tror det handler om hvor god DU er til å samhandle med den kassa DU har.

Jeg tror en erfaren automat-sjåfør kommer like lett opp bakken med sin bil som en erfaren manuellsjåfør gjør med sin, eller en proff crossfører gjør med sykkelen sin - det handler om å kjenne kjøretøyet sitt og utnytte det best mulig.

 

Ser jo hver vinter nok av idioter som kjører flat pedal og hjulspinn når de prøver å kjøre seg løs fra en glatt grop. De ruser sågar gjerne opp og bråslipper clutchen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt klart en fordel å være god på den aktuelle girkassen (og ev. clutchen) du har, det er det ingen tvil om.

Når det gjelder hvor mange biler jeg har kjørt... Joda, jeg blir 40 i april og bil har vært både yrke og hobby siden 90-tallet og jeg har jobba på merkeverksted for ca. 10 forskjellige merker. Ei kort stund skrev jeg et par biltester for ei lita reklamefinansiert blekke. For noen år siden regna jeg litt på hvor mange biler jeg har kjørt og kom fram til ca. 15'000, så det nærmer seg nok 20'000 nå. Sammenlagt i jobb og privat nærmer det seg antageligvis rundt 500'000km nå. Vel vel, disse enkle faktum har ikke allverdens betydning for det faktum at en automatisk clutch aldri kan være like intuitiv som en middels god sjåfør med øyne, ører og føllighet i baken :)

Lenke til kommentar

Du sier 20.000 biler, men hvor mange forskjellige biler snakker vi om? Garantert et mye lavere tall.

Eller mer relevant, hvor mange forskjellige girkasser? Og hvor mange av dem igjen har du kjørt over 50km?

 

At en clutch aldri kan få menneskelig intuisjon er vi skjønt enige om. Men det betyr ikke at menneskelig intuisjon+manuell er bedre enn menneskelig intuisjon+automat (en god en). Det er fullt mulig å bruke intuisjon sammen med en automatkasse og. og som nevnt er det enorm forskjell på kasser.

 

Den forrige MB jeg hadde med automat satt fast for et vondt ord, mens den nyere Audien med Multitronic kommer seg ut av nær sagt hva som helst.

I forfjor måtte jeg til med mye salt, grus, hurtigkjetting og mye rart for å få mercedesen av gårdsplassen, mens i fjor med minst like ille forhold trillet Audien av den samme tomten hver bidige dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig har jeg ikke kjørt 20'000 unike biler, det er forholdsvis innlysende, jeg tror vi kan legge den saken død. Det er mulig jeg krediterer den gjennomsnittlige bilfører mer enn det som bør mtp. clutchferdigheter, og ja, man jobber som best man kan med det utstyret man har for hånd, men jeg er overbevist om at de fleste med litt skills bak rattet vil hente bedre framkommelighet under vanskelige forhold med en konvensjonell clutch. Er du totalt uenig tror jeg bare vi får konkludere med at vi ikke blir enige (det er vel strengt tatt heller ikke et mål her). At to biler med totalt forskjellige fysiske egenskaper har forskjellige egenskaper på snø må da være innlysende tydelig totalt irrelevant for denne saken.

Lenke til kommentar

Men de gangene at en manuellkasse har store fortrinn når det kommer til fremkommelighet må være langt imellom.

 

Er det egentlig andre situasjoner enn når man må vugge bilen løs manuell er en stor fordel?

Vugging ja, det er et klassisk eksempel, men også igangsetting. er det veldig glatt kan du ha bruk for å tilføre mindre moment enn kassa formidler på tomgang. Ellers er det jo en del kjøreteknikker som fordrer manuellgir, men det er kanskje mer for spesielt interesserte, som meg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Men de gangene at en manuellkasse har store fortrinn når det kommer til fremkommelighet må være langt imellom.

 

Er det egentlig andre situasjoner enn når man må vugge bilen løs manuell er en stor fordel?

Vugging ja, det er et klassisk eksempel, men også igangsetting. er det veldig glatt kan du ha bruk for å tilføre mindre moment enn kassa formidler på tomgang. Ellers er det jo en del kjøreteknikker som fordrer manuellgir, men det er kanskje mer for spesielt interesserte, som meg :)

Kjøreteknikker som i lekekjøring eller noe som faktisk har noe for seg i daglig bruk?

Lenke til kommentar

 

 

Men de gangene at en manuellkasse har store fortrinn når det kommer til fremkommelighet må være langt imellom.

 

Er det egentlig andre situasjoner enn når man må vugge bilen løs manuell er en stor fordel?

Vugging ja, det er et klassisk eksempel, men også igangsetting. er det veldig glatt kan du ha bruk for å tilføre mindre moment enn kassa formidler på tomgang. Ellers er det jo en del kjøreteknikker som fordrer manuellgir, men det er kanskje mer for spesielt interesserte, som meg :)

Kjøreteknikker som i lekekjøring eller noe som faktisk har noe for seg i daglig bruk?

 

 

For meg er det en naturlig del av kjøringen å bruke teknikker som venstrebremsing, lift-off, clutchvugging og shift lock og kanskje et snev av flick, men det vel ikke så mange som har et såpass avslappet forhold til sånt antar jeg.

Det å selv kunne justere hvor mye moment som overføres fra motoren til drivverket er jo en stor fordel i mange situasjoner, særlig i et land hvor isete og glatt føre ikke er unormalt.

Jepp, har prøvd å proklamere det en stund, men det hersker det delte meninger om :p

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke nødvendig, det er bare å ikke kjøre bil om forholdene tilsier behov eller hensikt.

Jeg bruker teknikker som er hensiktsmessige for meg. Teknikker som gjør at jeg kan kjøre raskere og tryggere enn om jeg ikke hadde brukt dem. Så får du vurdere selv om det kalles nødvendig eller ikke.

Jeg har i løpet av de siste mnd savnet clutch flere ganger. Til vugging, igangsetting med mindre moment enn overført på tomgang (måtte bruke parkbremsen). Shiftlock bruker jeg for å balansere bilen i brå svinger og kryss, det gjør at trygg hastighet er noe høyere og reduserer muligheten for uforutsett understyring. Shiftlock kan også rette opp i uforutsette situasjoner. Nedgiring er også en effektiv bremseteknikk på snø for bakhjulstrekkere med ABS, da kan du utnytte den økte bremseeffekten høyere grad av hjulslipp kan gi avhenging av underlag og du kan da samtidig ha to forskjellige grader av hjulslipp foran/bak og ev. vinkle opp bilen for å la dekkene grave seg ned.

Og før noen hyler halsen sår og rød, jeg kjører ikke idiot. Ingen kjører en halv million km på ren flaks uten å forårsake uhell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er glad jeg har en bil der jeg slipper å bruke slike teknikker i vanlig trafikk.

Vugging har jeg ikke vært nødt til å bruke så langt, derimot tar jeg gjerne bakkestart i heftige bakker på vinterføre også med campingvogna bak :)

 

I brå svinger og kryss gir jeg bare litt ekstra gass så bilen overstyrer så vidt, og det helt uten å gire ned hvis det er på glatt vei.

 

Jada, jeg kjører 4wd..

Men selv da jeg kjørte bakhjulstrekker hadde jeg svært sjelden behov for vugging..

Lenke til kommentar

Det stemmer - og kan informere om følgende personlige anekdote:

Min A6 multitronic er fortsatt som smør etter 150.000km (2009 mod)

Min A4 manuell (også 2009) måtte bytte alt av clutch-system og svinghjul nylig, på 120.000km - en regning på minst 45.000. Hadde heldigvis superforsikring.

 

 

 

Hvordan går det an? Jeg har passert 160.000 ( 2006 modell ) og merker ikke noe på dårlig girkasse til tross for at jeg ruller rundt i en "renault"-kassabil.

Lenke til kommentar

 

Det stemmer - og kan informere om følgende personlige anekdote:

Min A6 multitronic er fortsatt som smør etter 150.000km (2009 mod)

Min A4 manuell (også 2009) måtte bytte alt av clutch-system og svinghjul nylig, på 120.000km - en regning på minst 45.000. Hadde heldigvis superforsikring.

 

 

 

Hvordan går det an? Jeg har passert 160.000 ( 2006 modell ) og merker ikke noe på dårlig girkasse til tross for at jeg ruller rundt i en "renault"-kassabil.

 

Det var åpenbart en feil på svinghjulet, og de byttet også til en annen sterkere clutch så det tilsier at det er produksjons-/materialfeil i bildet.

De mukket ikke på en del ekstrakostnader som dukket opp for å si det sånn, så jeg tror nok dette var en kjent feil, ikke slitasje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...