geiryt Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 Hei. Jeg planlegger å kjøpe (butikk-) ny bil og er midt i prøvingen av forskjellige biler. Jeg har veldig lyst på automat og prøvde den nye Golf stasjonsvognen her om dagen. Fantastisk å kjøre og jeg syntes DSG kassa var utrolig digg. Men har lest mye om trøbbelet VW har hatt med 7-trinns kassa og hvor sykt dyrt det er å evt. bytte den etter garantien. Så jeg lurer jo på om man heller bør velge manuell, som jeg er så lei av, for å unngå risikoen ved å måtte kassere bilen året etter at garantien har gått ut (Murphy's law). Noen som kjenner til om de har fått orden på dette nå eller? Jeg har også tittet på Focus'en og har googlet en del på Powershift og finner ikke så mye om trøbbel med den, men vet jo at den er nyere enn DSG. Noen med synspunkter på den? Biler jeg har i kikkerten sålangt er Focus, Golf, 308 SW, Octavia. Alle er jo knallgode å kjøre når de er butikknye. Jeg har planer om å ha bilen i mange år ,og ikke selge om 3-4, så holdbarhet er viktig for meg. Alle synspunkter om nevnte biler og råd om hva jeg bør sjekke tas i mot med takk Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 Uten å være noen ekspert, men har lest meg litt opp i forbindelse med at jeg vurderer en Octavia, så virker det som de har fått skikk på DSG7 kassene. Var noe med olja de brukte tidligere som lagde krøll. Og sikkert noe som er oppdatert i elektronikken også. Jeg kommer ihvertfall til å ende opp med en dsg6 om det blir kjøp. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 Hadde aldri kjøpt Golf nå uten DSG. 3 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 Gjensidige med flere har jo motor og drivverksforsikring som vil ta seg av et slikt problem utenfor garantien til en litt mer hyggelig penge, så dette er vel egentlig ikke et tema om man har råd til å ha en slik forsikring. Tror det var snakk om 500,- mer i året på min for dette kontra vanlig kasko. 1 Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 ^ Enig med de over, DSG uten tvil. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Kunne aldri tenkt meg manuell i min Polo BlueGT.Har samme motor og girkasse som er tilgjengelig i Golf (1.4 TSI ACT DSG7). Lenke til kommentar
toth Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Hadde aldri vært i tvil. Hvor lenge skal du ha bilen? Uansett, med garanti og superforsikring(motor+drivverk) er du sikret. 1 Lenke til kommentar
joka Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 DSG-7 har tørre clutcher, og tåler 250Nm DSG-6 har våte clutcher, og tåler 350Nm software oppgraderinga på 7 kassen er nok (tror jeg) bare en moment begrensing av motoren på lave turtall? https://www.volkswagen-media-services.com/documents/10541/107698/ENVIRONMENTALCOMMENDATION_THEDSGDUALCLUTCHGEARBOX.PDF Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Jeg hadde ikke turt å beholde en bil med DSG etter garantitiden i alle fall, har kjørt for mange dårlige og hørt for mange skrekkhistorier. 1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 (endret) Ser virkelig ikke problemet med å eie en bil med dsg etter garantien har gått ut. Som allerede nevnt velger flere og flere forsikringsselskap å tilby motor og drivverkforsikring som gjør det mulig å slippe relativt billig unna et havari av en dsg kasse. Forsåvidt føler jeg selv at man hører om forholdsvis lite om problemer med disse girkassen i nyere tid om man tenker på hvor mange som faktisk har dsg. Endret 19. januar 2015 av Hansien 1 Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 For min del er det helt uaktuelt å kjøpe en bil uten dobbelkløtsj. Manuellgear er håpløst gammeldags og snart kun for romantikere og rally-wannabe. det er ikke en ting som manuellkassen kan gjøre bedre en dobbelkløtsjkassen så bare kjøp en bil med DSG-kassen, du. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Bare på grunn av den ekstra kontrollen man får over en bil kunne jeg godt ha tatt min golf med manuell. En forhjulstrekk eller 4motion med liten motor hadde jeg nok valgt med dsg. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Jeg hadde ikke turt å beholde en bil med DSG etter garantitiden i alle fall, har kjørt for mange dårlige og hørt for mange skrekkhistorier. Ser virkelig ikke problemet med å eie en bil med dsg etter garantien har gått ut. Som allerede nevnt velger flere og flere forsikringsselskap å tilby motor og drivverkforsikring som gjør det mulig å slippe relativt billig unna et havari av en dsg kasse. Det stemmer - og kan informere om følgende personlige anekdote: Min A6 multitronic er fortsatt som smør etter 150.000km (2009 mod) Min A4 manuell (også 2009) måtte bytte alt av clutch-system og svinghjul nylig, på 120.000km - en regning på minst 45.000. Hadde heldigvis superforsikring. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 For min del er det helt uaktuelt å kjøpe en bil uten dobbelkløtsj. Manuellgear er håpløst gammeldags og snart kun for romantikere og rally-wannabe. det er ikke en ting som manuellkassen kan gjøre bedre en dobbelkløtsjkassen så bare kjøp en bil med DSG-kassen, du.Du har ikke noe clutchpedal. Veldig kjekt om ting skulle begynne å ga galt. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 For min del er det helt uaktuelt å kjøpe en bil uten dobbelkløtsj. Manuellgear er håpløst gammeldags og snart kun for romantikere og rally-wannabe. det er ikke en ting som manuellkassen kan gjøre bedre en dobbelkløtsjkassen så bare kjøp en bil med DSG-kassen, du. Din personlige mening og preferanse er helt kurant å dele med oss, men når du så opplagt mangler grunnleggende forståelse for hvordan systemer fungerer bør du avstå fra å å gi råd som framstår som kvalifiserte. INGEN automatisk girkasse kan per dags dato erstatte kontrollen en manuell clutch gir. Under vanskelige forhold med veldig lav friksjon vil ingen av dagens automatiske girkasser kunne måle seg med en følsom venstrefot. Dette spesielt når det er snakk om framhjulstrekkere. På en bakhjulstrekker kan man til en viss grad kompensere med en gammeldags manuell parkeringsbrems, det måtte jeg selv gjøre for en stund siden. Det var så glatt at det begynte å spinne før bremsepedalen var sluppet helt. Dette var med en rolig og bedagelig gammeldags planetgirskasse med en V6er med bedagelig lavt tomgangsturtall. Jeg måtte bruke parkbremsen for å begrense momentet på tomgang for å unngå hjulspinn. Her ville en manuellkasse vært bedre, mens en DSG som bare legger på en clutch når bremsen slippes ville vært helt ubrukelig. 1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Du må huske på at de fleste, om ikke alle, bilene som leveres med dsg gjerne har diverse trestavelses hjelpemidler som bidrar til å øke fremkommeligheten. De som sliter med å komme frem med en bil med dsg vil ofte ha like store, om ikke større, problemer med å komme frem med manuell. 3 Lenke til kommentar
toth Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 INGEN automatisk girkasse kan per dags dato erstatte kontrollen en manuell clutch gir. Under vanskelige forhold med veldig lav friksjon vil ingen av dagens automatiske girkasser kunne måle seg med en følsom venstrefot. Du vil selvsagt si deg uenig, men jeg vil påstå at hverken du eller 99% av befolkningen har mer følsomme bein og bedre manuell kontroll enn en toppmoderne automatkasse - profesjonelle bilsportutøvere kan kanskje måle seg, men du, tidligere jeg og alle andre som hevder dette om manuelt gir har rett og slett enten: - en pretensiøs overtro på egne evner eller - har aldri kjørt en god automatkasse, og uttaler seg om ting de ikke har kunnskap til. 4 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 INGEN automatisk girkasse kan per dags dato erstatte kontrollen en manuell clutch gir. Under vanskelige forhold med veldig lav friksjon vil ingen av dagens automatiske girkasser kunne måle seg med en følsom venstrefot. Du vil selvsagt si deg uenig, men jeg vil påstå at hverken du eller 99% av befolkningen har mer følsomme bein og bedre manuell kontroll enn en toppmoderne automatkasse - profesjonelle bilsportutøvere kan kanskje måle seg, men du, tidligere jeg og alle andre som hevder dette om manuelt gir har rett og slett enten: - en pretensiøs overtro på egne evner eller - har aldri kjørt en god automatkasse, og uttaler seg om ting de ikke har kunnskap til. Tja, nå har jeg kjørt rundt 20'000 biler, så en og annen "god" automatkasse har jeg nok kjørt. Jeg er på ingen måte uenig i at automat er behagelig, men jeg holder fast ved at det er hevet over en vær tvil at det reduserer kontrollen over bilen. Lenke til kommentar
toth Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 (endret) INGEN automatisk girkasse kan per dags dato erstatte kontrollen en manuell clutch gir. Under vanskelige forhold med veldig lav friksjon vil ingen av dagens automatiske girkasser kunne måle seg med en følsom venstrefot. Du vil selvsagt si deg uenig, men jeg vil påstå at hverken du eller 99% av befolkningen har mer følsomme bein og bedre manuell kontroll enn en toppmoderne automatkasse - profesjonelle bilsportutøvere kan kanskje måle seg, men du, tidligere jeg og alle andre som hevder dette om manuelt gir har rett og slett enten: - en pretensiøs overtro på egne evner eller - har aldri kjørt en god automatkasse, og uttaler seg om ting de ikke har kunnskap til. Tja, nå har jeg kjørt rundt 20'000 biler Så hvis vi antar du er 40 år(tilpass evt mattestykket selv, påstanden står fortsatt), så mener du på å ha kjørt 10 2,5 nye biler hver dag, inkludert alle ferier og helligdager, siden du var 18, og alle sammen har vært ulike? Tilgi meg om jeg roper bullshit. (PS: Om du nå skal fortelle at du kjører bilene tur<>retur verkstedet<>P-plassen utenfor kan du spare deg - det er ikke å kjøre en bil. Og det sier definitivt ingenting om dine sjåførevner.) Du kan vel heller da gi oss et faktisk relevant vurderingsgrunnlag: Hvor mange biler med forskjellig(unik) girkasse har du kjørt mer enn 5 mil? Endret 20. januar 2015 av toth 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Jeg, i motsetning til mange mannfolk vett at jeg ikke er supermann bak rattet, og da vil jeg ærlig talt tro at 2 hender på rattet til en hver tid gir meg mer kontroll enn hva en manuell gir vil noen gang gjort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå