Gå til innhold

NTFS vs FAT32

GunnarK

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruk søkefunksjonen, dette har vi diskutert før :)

Kort sagt så har FAT en fordel, det er bakoverkompatibelt med f.eks win9x/dos (om du kaller det er fordel). Er dette ikke viktig for deg bør du kjøre NTFS, dette gir bedre sikkerhet (mindre filsystem kaos/korrupsjon) og mer funksjonalitet.

Lenke til kommentar

NTFS er et robust filsystem som svært sjelden eller aldri gir deg problemer selv med kræsj og strømbrudd. FAT har høyere ytelse enn ntfs, men ikke særlig robust noe som kan føre til korrupte og mistede data. Ntfs fører til mye mer diskaktivitet slik at PCen kan/vil oppleves som mer støyende i bruk pga. økt diskaktivitet (hvis støyen fra PCen/disken er noe du legger merke til).

Lenke til kommentar

Nok en link, forklarer mye om HD og filsystem, ender opp i en FAT32 vs NTFS diskusjon.

NTFS vs. FAT32.PDF

Linken viser til en fil i PDF format, så jeg har lagt til oppsumeringen fra dokumentet:

FAT32:

Advantages

• Excellent performance on partitions under 200MB.

• Able to use undelete utilities.

• Compatible with many different operating systems, and is often used as

the primary partition on multiboot systems.

Disadvantages

• Performance continues to decrease on partitions over 200MB.

• Unsecured

• Prone to fragmentation.

• Directory structure has no formal organization.

NTFS:

Advantages

• Very secure.

• Excellent performance on partitions over 400MB.

• File and directory structure enhances performance.

• Reliable, less prone to corruption.

• Less prone to fragmentation.

Disadvantages

• Poor performance on partitions under 400MB.

• Not supported by most operating systems.

Så med fandre ord: hvis du har en disk som er større en 400MB, noe de aller fleste av oss har :D så lønner det seg med NTFS. :woot:

Lenke til kommentar
Burde vel kanskje nevne at FAT32 egentlig ikke er laget for harddisker/partisjoner over 32GB

Feil, er microsoft som har lagt den stoppen inn i winxp/2k, de vil du skal bruke NTFS.

Men eg har c 160GB fat32/32K. D er NTFS, det samme er F. C partisjonen er mye raskere en de to NTFS partisjonene. Men eg måtte bare teste ut NTFS som er så sikker og mye bedre som noen sier, jaja er ikke enig.

Lenke til kommentar
Burde vel kanskje nevne at FAT32 egentlig ikke er laget for harddisker/partisjoner over 32GB

Feil, er microsoft som har lagt den stoppen inn i winxp/2k, de vil du skal bruke NTFS.

Men eg har c 160GB fat32/32K. D er NTFS, det samme er F. C partisjonen er mye raskere en de to NTFS partisjonene. Men eg måtte bare teste ut NTFS som er så sikker og mye bedre som noen sier, jaja er ikke enig.

Det at C: partisjonen din er mye raskere kan komme av flere ting, som størrelsen i forhold til de andre partisjonene, hvor fysisk på disken den ligger( har med hvor dan disken din jobber, går ikke noe nærmere inn på det) etc. Vil anbefale deg å gå over til NTFS, se tidligere innlegg fra meg. Det er ingen ting som tilsier at du skal NTFS er tregere enn FAT, snarere tvært i mot. Vel om du ikke har partisjoner på under 400MB da... :shrug:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...