Grøntgress Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 Jeg klarer ikke å forstå hva "Sprinteren" av Lars Saabye Christensen handler om. Har lest det opp og ned og bak og fram i ei uke og googla og spørt de jeg kan. Har en oppgave som handler om hvilke trekk fra den litterære perioden jeg finner i diktet, og det er greit nok. Problemet er at jeg må fortelle kort om diktet, men jeg skjønner det ikke.. Er det noen som kan hjelpe? Sprinteren han har hundre meter å løpe han har hundre år å leve han ser målstreken han vet at mannen med pistolen står bak ham han ser de svartkledde funksjonærene på indre bane han ser konkurrentene på hver side de ligner ham fra eksplosjonen til klokken stanser er han blitt ti sekunder eldre han blir aldri den samme han samler på fotografier han har rekorden ofte lengter han til sekundet før Lenke til kommentar
Djn Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 Som jeg forstår det: Han sammenligner sprinten med livet. Konkurrentene som ligner på han er de andre rundt han i livet, og de ti sekundene fra start til slutt er som de hundre(+-) årene fra fødsel til død. Sprintere løper bare en vei, og tiden går bare en vei; på slutten tenker sprinteren på at han skulle ønske det ikke var sånn (han lengter tilbake til ting som har vært). Noe sånt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå