jangi Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 Asus Rampage V Extreme Boot Error: 79 Hei! Jeg sliter med en ny bygget pc. Etter en del fustrasjon har jeg kommet meg til pungtet der alt funker uten om boot-up der jeg for Code Error: 79 Den føreste gangen restartet jeg bare pc'n og etter ca 30sek på 79 så kom den seg over og jeg trodde alt var bra. installere windows og drive osv. Men da jeg skulle restarte etter driver update så kom Error 79 igjen, og det har det stoppet! Jeg prøv å feilsøke med: 1. Sette boot drive til RAID fra AHCI 2. Bare starte med Boot HDD 3. Flytte RAM til forkjellige sockets 4. Sette motherboard boot til "Slow Boot" 5. Oppdatere Bios Vis noen har en løsning ville det vært supert for google har ikke gitt meg noe Siden jeg bare kan sette resten av Sata Settings 2 til ACHI eller IDE så er de også på ACHI, Fast boot av og forsatt fryst på Error: 79 (Overlocket CPU til 4.5Ghz med 1,362v hvis det skulle ha noe å si) Her er mine pc Specs: Sapphire Radeon R9 295X2 8GB GDDR5Asus Rampage V Extreme, Socket-2011-3Intel Core i7-5930K,Crucial DDR4 Ballistix 2400MHz 16GB (8GBx2) (PC4-19200) CL16 DCorsair AX 1600W PSULD PC-V10 Phase Change OCZ SSD 120GB Agility 3 (BOOT DRIVE)Samsung SSD 850 Evo 250GBWD HDD 3TBWD HDD 3TBWD HDD 2TBWD HDD 2TBWD HDD 1TB Takk for alle svar og hjelp, jeg vil oppdatere vis jeg finner ut noe nytt! Lenke til kommentar
maxijoker Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 Hvilken BIOS ver. har ditt HK.? Har du skekket ditt UPS (Power) ? Leser på forum overclock.net om brukere med e:79 og PSI feil. Har du sjekket med Asus DDR-RAM module qualified og de moduler du bruker? For øvrig en boot error 79 med ref. til ditt HK. er det svært få tråder av på nettet, har du selv prøvd en google? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 Hva med å droppe OCZ Agility SSDen og prøve å sette opp boot og windows 7/8 med kun Samsung 850'n. OCZ suger. https://www.google.no/search?redir_esc=&client=tablet-android-samsung&hl=nb-NO&safe=images&oe=utf-8&q=ocz+agility+3&source=android-browser-suggest&qsubts=1421547173748&devloc=0#hl=nb-NO&q=ocz+agility+3+boot+problem Lenke til kommentar
helsten2 Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 (endret) Bruker du siste BIOS versjon (0901)? Har du samme problem uten OC? (Clear CMOS, gå inn i BIOS, Press F5 for å laste "Optimized defaults", Lagre og restart.) EDIT: Du kan evt. prøve hos ASUS:: FORUM: Rampage V Extreme (X99) Endret 18. januar 2015 av helsten2 Lenke til kommentar
jangi Skrevet 18. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2015 (endret) Bruker du siste BIOS versjon (0901)? Har du samme problem uten OC? (Clear CMOS, gå inn i BIOS, Press F5 for å laste "Optimized defaults", Lagre og restart.) EDIT: Du kan evt. prøve hos ASUS:: FORUM: Rampage V Extreme (X99) ja oppdaterte til 0901, har ikke testet Clear CMOS skal teste det først Edit: Prøvde Optimized Defaults uten lykke, prøve også å ta ut batteriet til MB. prøver flashe med bios 0802, men funket heller ikke. Ser nok ut som jeg må prøve å switche boot drive.. Endret 18. januar 2015 av jangi Lenke til kommentar
jangi Skrevet 18. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2015 Hvilken BIOS ver. har ditt HK.? Har du skekket ditt UPS (Power) ? Leser på forum overclock.net om brukere med e:79 og PSI feil. Har du sjekket med Asus DDR-RAM module qualified og de moduler du bruker? For øvrig en boot error 79 med ref. til ditt HK. er det svært få tråder av på nettet, har du selv prøvd en google? Bios 0901 UPS Power mener du min PSU? Min DDr-RAM skal funke fint med det HK. Som sakt har jeg googlet på problement men har ikke funnet løsning ennå.. Lenke til kommentar
jangi Skrevet 18. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2015 (endret) Hva med å droppe OCZ Agility SSDen og prøve å sette opp boot og windows 7/8 med kun Samsung 850'n. OCZ suger. https://www.google.no/search?redir_esc=&client=tablet-android-samsung&hl=nb-NO&safe=images&oe=utf-8&q=ocz+agility+3&source=android-browser-suggest&qsubts=1421547173748&devloc=0#hl=nb-NO&q=ocz+agility+3+boot+problem Prøve å bare ha Samsung ocz som boot, men før jeg kommer til bios error 79 fryser boot så jeg kommer ingen vei vis ikke jeg trykker på safe boot. Må jeg ha instalert windwos først vis jeg skal komme over error79? Endret 18. januar 2015 av jangi Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 Du må installere Windows på nytt med nytt hovedkort/nybygd pc. Ikke bare sette i en disk med en Windows på fra et annet system. Hvis det var det du mente ... Jeg forsto det slik at du hadde gjort en ny Windows 7/8 installasjon på ocz driven som feilet etter første restart ? Ocz har alltid hatt masse krøll med sine SSD så jeg foreslo at du kopler til kun den andre SSD (Samsung) til intel sata port og gjør en ny installasjon av Windows kun med den tilkoplet. I bios må du sette modus til raid om de andre diskene har raid volum. Hvis ikke setter du til AHCI . Det gjørs altså føres du starter Windows 7/8 installasjon fra installasjons dvs. Husk å bare ha det som skal være OS drive tilkoplet hovedkort et slik at du har kontroll på at installasjonen lager system/boot filer på Samsung SSD. Lenke til kommentar
jangi Skrevet 18. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2015 Du må installere Windows på nytt med nytt hovedkort/nybygd pc. Ikke bare sette i en disk med en Windows på fra et annet system. Hvis det var det du mente ... Jeg forsto det slik at du hadde gjort en ny Windows 7/8 installasjon på ocz driven som feilet etter første restart ? Ocz har alltid hatt masse krøll med sine SSD så jeg foreslo at du kopler til kun den andre SSD (Samsung) til intel sata port og gjør en ny installasjon av Windows kun med den tilkoplet. I bios må du sette modus til raid om de andre diskene har raid volum. Hvis ikke setter du til AHCI . Det gjørs altså føres du starter Windows 7/8 installasjon fra installasjons dvs. Husk å bare ha det som skal være OS drive tilkoplet hovedkort et slik at du har kontroll på at installasjonen lager system/boot filer på Samsung SSD. Beklager hvis jeg var uklar på det, men ja jeg installerte på det nye HK og på en helt ren SSD. det ser ut som jeg har løst problemet akk nå. Jeg brukte ditt forslag med å bare ha Samsung SSD som boot Satt opp UEFI Boot og resatte bios til Bios 1, husker ikke hvilken versjon det var akk nå, men tror det er BIOS 0706 eller BIOS 0603. Så ut som alt funket etter det har nå hat 6 gode reboots. uten tull. men har ikke kobblet opp alle HDD ennå. Skal gi en oppdate på det. Takk for nå Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 (endret) Så bra. CSM means Compatibility Support Mode. <= Brukte du det ? Q Code 79 could be <= connected some device, that UEFI cannot handle Endret 18. januar 2015 av syar2003 Lenke til kommentar
jangi Skrevet 18. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2015 Så bra. CSM means Compatibility Support Mode. <= Brukte du det ? Q Code 79 could be <= connected some device, that UEFI cannot handle Så nå har jeg koblet alt opp og alt funker, nå er det bare overclocking som er igjen CSM var på og gjorde ingen forkjell da jeg tok den av. Tror problemet var at jeg ikke hadde UEFI på den OCZ SSD og at den nyeste BIOS ikke ville sette dette sammen. Takk for all hjelp Vis noen lurer på overclock settings jeg har nå som er stabil på min er det (Bare CPU): Intel Core i7-5930K: 1.365V - x46 4.6Ghz Høyeste Temp: 15c Laveste Temp: -5c Gjennomsnitt Temp: -2c til -4c OCCT Passed 25min CINEBENCH: score 1333 Lenke til kommentar
maxijoker Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Bruker du siste BIOS versjon (0901)? Har du samme problem uten OC? (Clear CMOS, gå inn i BIOS, Press F5 for å laste "Optimized defaults", Lagre og restart.) EDIT: Du kan evt. prøve hos ASUS:: FORUM: Rampage V Extreme (X99) Selvfølgelig, PSU (Power Supplies Unit), det andre er et transportfirma Da har du bare en løsning igjen, logg deg på Asus support, (registrer deg ?), opprett sak, så får du kjapt svar fra ekspertene hos Asus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå