Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ngt vs firstmile

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt klart NGT hvis du kan få studenttilbud (hvis det ikke er slutt på det nå). Jeg får 1400/420 (charlie) for 449/mnd, dvs. bravo pris.

Hastighetene jeg har skrevet er det jeg får in real life, charlie skal vel være 1350/512 e.l. egentlig.

Hvis du ikke kan få studenttilbud ville jeg gått for firstmile uten å tenke meg om... Men vet ikke noe om nedetiden til FM.

Lenke til kommentar
Grunnen til at du får litt høyere inn- enn ut-hastigheter, tror jeg er fordi ngt ikke er full duplex. Full duplex er at man kan laste ned og opp samtidg, med full hastighet på begge.

Jeg kjøpte ikke pc på elkjøp i går, men ellers takk for informasjonen :lol:

Lenke til kommentar
Grunnen til at du får litt høyere inn- enn ut-hastigheter, tror jeg er fordi ngt ikke er full duplex. Full duplex er at man kan laste ned og opp samtidg, med full hastighet på begge.

AAARRRRRGGGGHHHH!!!!!

*begynner å hamre og denge løs på Gr3mlin* :mad:

Uff, nei, beklager, men slike poster trodde jeg da vi ble kvitt for over et år siden?

For å få oppklart det enda en gang: ADSL ER FULL DUPLEX! Grunnen til at du ikke får full hastighet er på grunn av måten TCP/IP fungerer på, som er standarden ADSL bruker.

Med TCP/IP laster man ned filer i "pakker". En fil kan foreksempel være tonnevis av pakker som lastes ned, og hver gang en slik pakke er lastet ned så sendes det en "confirmation-package" tilbake til den du lastet ned fra. Denne hovedsakelig beskjed om ting som hvor stor pakken var, integriteten og slikt. Hvis det ikke stemmer med pakken som akkurat ble sendt ut, så sendes pakken på nytt. Det skjer relativt ofte mener jeg å huske, og uten denne funksjonen hadde det vært *svært* vanskelig å laste ned programvare fra noe steds. Hvis det bare oppstod en enkel feil i en pakke, ville hele nedlastningen være korrupt og ikke leselig.

Denne konfirmasjonspakken som blir sendt tilbake krever også litt bandwidth. Jeg vet iallefall at ved 180kB/s er dette ca 4kB/s upload i slike pakker. På grunn av disse pakkene og sikkert et par andre faktorer vil du ikke få full hastighet begge veier.

Så finnes det dette med prioritering. ISPer kan bestemme om de vil at upload eller download skal være prioritert. Hvis det er uplaod som er prioritert, vil downloaden synke *meget* heftig når du uploader på max, fordi det ikke er nok bandwidth for konfirmasjonspakkene. Er det derimot download, så vil uploaden være veldig lav.

Bruker man UDP (tror jeg det var) så har man ikke disse pakkene, men det egner seg ikke spesielt bra til programvare, som nevnt. Film mener jeg å hsuke skal gå bra her, fordi man ikke ser feilen hvis det bare er 1 pixel som er feil i 1/60. delen av et sekund.

Dette her er forresten ikke noe jeg *kan*, men har lest av andre som kan det. Så ikke ta alt helt 100%, det er det jeg mener å huske. Grunnprinsippet er iallefall korrekt, ADSL er full duplex :)

Lenke til kommentar

Huff da, dere ble så sinte :p. Jeg spurte faktisk noen på irc om ngt var full duplex for noen dager siden, de sa nei. *aldri stole mer på irc*. Jeg tror det fungerte slik at tcp ikke trenger noen "confirmation-package". For i den siste delen av pakken, så tar den med summen av '1s' som SKAL være i body delen, hvis dette tallet ikke stemmer med det som ER i body delen, ber klienten om å få pakken på nytt. Nesten som du sa.

http://computer.howstuffworks.com/question525.htm

Lenke til kommentar

Du sier noe, men blib har nok helt rett...

SITAT

But if the values do not match, the receiving device sends a request to the originating device to resend the packet.

Altså, hvis tallene ikke skulle stemme, blir det sendt en forespørsel til det/den som pakken ble sendt fra om å sende den på nytt. Denne forespørselen er en acknowlendge packet (ACK) altså regnes den som en pakke.

Tror Chief har skrevet noe veldig bra om disse såkalte ACK pakkene her på forumet en gang...

Lenke til kommentar

Jeg _tror_ ACK har med starting av session å gjøre:

1) The sender wants to initial a session. It does so by sending a TCP packet with the SYN flag set.

2) The receiver gets the SYN packet and acknowledges the sender by replying with the SYN,ACK flags set.

3) The sender receives the acknowledgement and proceeds to finalize the connection by sending another packet with the ACK flag set. The data is then transmitted.

Poenget mitt var at det ikke blir sendt konfirmasjonspakker, den biten er med i den siste delen av hver pakke.

Jeg er langt ifra noen ekspert på dette, men sånn har jeg oppfattet det.

Lenke til kommentar

tilbake til det fyren spørr om:

stabilitet.

ja, eg vett ikkje kossen de e me firstmile, men mitt ngt abonemang (bravo) har ikkje hatt neretid siden eg fekk det i april, einaste e at avogte på lørdagane (nesten ein gong i månen) så kan linjå ver litt treige.

Lenke til kommentar
Poenget mitt var at det ikke blir sendt konfirmasjonspakker, den biten er med i den siste delen av hver pakke.

En usannhet med noe sant i samme setning det der.

Det blir sendt pakker som kun er ACK. ACK er et felt i header - ikke i siste del av pakken. ACK blir sendt regelmessig. Her er litt som jeg saksa fra en powerpoint-presentasjon jeg fant på internett om når en ACK sendes:

* When ACK timer expires (200 milliseconds for hosts with clock-based ACK timers)

* When a segment is missing or out of order (detected with sequence number)

* After every second segment

* After a delayed ACK timeout

Forklaring på "After every second segment": Et segment er en viss mengde pakker. Maksimumstørrelsen på et segment styres av en verdi som i diverse TCP/IP optimiseringsprogrammer kalles for MSS (Maximum Segment Size). Dokumnetet jeg fant sier altså at det for annethvert segment normalt sendes en ACK. Nå vet jeg ikke hvor troverdig dokumentet er, men fakta er i alle fall at det sendes ACK'er etter et visst antall segmenter. Dokumentet jeg fant sier 2. Jeg trodde det var etter hvert segment.

Uansett... konfirmasjonspakker sendes. De er gjerne tomme for data, men har ACK-bit'et i headeren satt.

Lenke til kommentar

Uten å kritisere hverken Firstmile eller NGT må jeg bare si at jeg har oftere sett firstmile falle av irc enn ngt, uten at det betyr at Firstmile er dårlig. De er jo i innkjøringsfasen sammenlignet med flere andre ISP'er. Men det kommer jo litt ann på hvor du bor også.

Etter hva jeg har forstått er faktisk Telenor ADSL en av de som er mest stabile på nett...

Lenke til kommentar

Priser, Internett privat

ADSL

1024/640 Pr. måned 495.-

2048/640 Pr. måned 695.-

4096/640 Pr. måned 995.-

SHDSL

1024/1024 Pr. måned 695.-

2304/2304 Pr. måned 895.-

VDSL

5000/5000 Pr. måned 1295.-

12500/6250 Pr. måned 1595.-

I tilegg kommer en installasjonsavgift på kr. 1500.- Denne inkluderer en 'Gjør det selv' pakke.

Dette er prisene til Firstmile... Så velg dem hvis du skal ha RASK linje.

Ved spilling vil jeg nesten tro at NGT er raskere, uten å faktisk ha bevis for dette :shrug: Har NGT hjemme og skulle gjerne hatt en VDSL linje fra Firstmile :D men de leverer nesten ingen steder...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...