dreamyslife Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Hei! Jeg har da et stort problem med å utsette skolearbeid, som gjør at jeg får mye dårligere karakterer enn det jeg selv vet jeg kunne ha fått. Siden dette da er fordi jeg utsetter skolearbeid hele tiden (til det ender opp med "all nighters" hele tiden), lurte jeg på hva dere eventuelt gjør for å jobbe effektivt med skolearbeid f.eks flere dager i forveien før innleveringsfristen? Problemet for meg, er vel at jeg tenker at jeg har "god" tid, og dermed er veldig lite effektiv, selv om jeg faktisk har satt av nok tid til å jobbe med skolearbeidet på en måte.... Håper dette var forståelig da, hehe.... Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 (endret) Gjør det nå, i steden for å skrive her. Endret 17. januar 2015 av Emancipate 2 Lenke til kommentar
papegøya Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Kjenner meg igjen i det du skriver. Jeg har bestandig utsatt skolearbeid og det å øve til prøver til dagen før. Men nå den siste tiden har jeg skjerpet meg veldig. Hvis vi får vite en uke i forveien at vi skal ha en prøve, setter jeg opp en plan hvor jeg leser x antall sider hver dag helt fram til prøvedagen, slik at jeg får forstått det jeg har lest før jeg går videre til neste del. For hver gang jeg har utsatt alt til dagen før, har det alltid vært et stort hastverk å få lest ut hele kapittelet uten da å forstå hva jeg virkelig har lest. 1 Lenke til kommentar
Hvitetennposer Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Du MÅ bare sitte deg ned, og legge vekk alt som kan forstyrre og distrahere deg i å jobbe. Bare minn deg selv på at om du virkelig ønsker gode/bedre karakterer, kommer de ikke av seg selv. Hvis du følger godt med i timene, og spør læreren når det er noe du lurer på- vil du se at det er mye lettere å lese igjennom pensum før prøven. Sett deg mål om at i ca. 3 dager før prøven, skal du lese x antall sider hver dag. Kvelden før leser du intenst og gjør oppgaver relatert til det. Lag spørsmål til pensum og svar på dem, få noe til å spørre deg i dem. Hvis konsentrasjon er ditt problem, må du som sagt bare tenke over hva som gjør at du ikke klarer å fokusere. Bare legg litt sjel i hva du gjør, og du vil forhåpentligvis merke at det blir lettere. 2 Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Jeg tror det er enda et problem med å ta slike skippertak. Det handler om at du ikke får festet lærestoffet til langtidsminnet. Dårlige karakterer er jo leit, men resultatet kan også bli at en ikke lærer fundamentale ting når en ikke har tid til å reflektere over stoffet fordi det må innprentes for raskt. Det finnes en løsning på dette, men den er så upopulær at få tar den i bruk. Det er rett og slett å arbeide så mye med skolearbeidet at du blir flink. Da vil skolearbeidet bli noe en rett og slett gleder seg til, mens en må utsette ting som å spille fotball eller ha sex med kjæresten og hennes to nye venninner. Integralregning, framveksten av husmannsvesenet i Norge, basiske løsninger, setningsanalyse, u- og v-daler, engelske gloser og spanske verb vil bli ingredienser i fornøyelige studieaktiviteter som fortrenger det som før virket så interessant og gøy. Jeg tror årsaken til at få prøver dette, er at de ikke har tro på at skolearbeidet vil oppleves annerledes dersom en jobber så mye med lærestoffet at en virkelig kan det. Men dette er jo ikke annerledes enn ved andre aktiviteter. Det er ikke gøy å spille fotball dersom en er blant de dårligste på banen. Da virker det som en dårlig ide å spille enda mer fotball. Men dersom en spiller enda mer fotball, vil en (antageligvis) ikke lenger være blant de dårligste på banen. Da forandres hele opplevelsen av å spille fotball, og det blir noe en gleder seg til. Når aktiviteten er blitt lystbetont, vil en automatisk bruke mer tid på den. Da blir en enda bedre, noe som gjør det enda morsommere osv. En må komme over kneika for å starte den gode sirkelen. 1 Lenke til kommentar
dreamyslife Skrevet 18. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2015 Takk for gode svar alle sammen Jeg tror det er enda et problem med å ta slike skippertak. Det handler om at du ikke får festet lærestoffet til langtidsminnet. Dårlige karakterer er jo leit, men resultatet kan også bli at en ikke lærer fundamentale ting når en ikke har tid til å reflektere over stoffet fordi det må innprentes for raskt. Det finnes en løsning på dette, men den er så upopulær at få tar den i bruk. Det er rett og slett å arbeide så mye med skolearbeidet at du blir flink. Da vil skolearbeidet bli noe en rett og slett gleder seg til, mens en må utsette ting som å spille fotball eller ha sex med kjæresten og hennes to nye venninner. Integralregning, framveksten av husmannsvesenet i Norge, basiske løsninger, setningsanalyse, u- og v-daler, engelske gloser og spanske verb vil bli ingredienser i fornøyelige studieaktiviteter som fortrenger det som før virket så interessant og gøy. Jeg tror årsaken til at få prøver dette, er at de ikke har tro på at skolearbeidet vil oppleves annerledes dersom en jobber så mye med lærestoffet at en virkelig kan det. Men dette er jo ikke annerledes enn ved andre aktiviteter. Det er ikke gøy å spille fotball dersom en er blant de dårligste på banen. Da virker det som en dårlig ide å spille enda mer fotball. Men dersom en spiller enda mer fotball, vil en (antageligvis) ikke lenger være blant de dårligste på banen. Da forandres hele opplevelsen av å spille fotball, og det blir noe en gleder seg til. Når aktiviteten er blitt lystbetont, vil en automatisk bruke mer tid på den. Da blir en enda bedre, noe som gjør det enda morsommere osv. En må komme over kneika for å starte den gode sirkelen. Dette har jeg faktisk ikke tenkt på, haha. Utrolig bra tips, tror jeg spesielt blir å prøve dette ut Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 (endret) http://www.forbes.com/sites/jennifercohen/2014/06/18/5-proven-methods-for-gaining-self-discipline/ Jeg har for min del ikke hatt dette problemet siden barneskolen, men hva som hjalp for meg var å gjøre skolearbeid rett etter skolen, eventuelt sette av et fast klokkeslett til å ha fullt fokus på skolearbeid. Endret 18. januar 2015 av Relio 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå