Gå til innhold

[Løst] Feil på Sapphire HD7850, vurdering av nytt skjermkort.


Straits

Anbefalte innlegg

Satt å spilte i går kveld, og la merke til at tekst og konturer i WoW ble utydelig. Jeg tenkte ikke mer over det, men når jeg skulle starte pc'en i dag tidlig ville den ikke skru seg på. Helt død.

Jeg tenkte med engang at det måtte være psu og byttet denne med en psu fra en annen pc som jeg hadde stående. Feilen var der fortsatt.

Etterhvert prøvde jeg med et annet skjermkort, og alt var bra. Byttet tilbake og pc'en ville ikke skru seg på. Byttet tilbake til reserveskjermkortet og alt gikk som smurt igjen.

 

Skjermkortet kjøpte jeg på komplett 30/10-2012. Hva kan jeg forvente meg? Nytt skjermkort? Penger tilbake? Rabatt på annet skjermkort? Et skjermkort med tilsvarende ytelse? Et hvilken som helst Sapphire kort?

 

Skjermkort: https://www.komplett.no/product/757653

PSU: https://www.dustinhome.no/product/5010747131/sea-sonic-platinum-series-660?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637146174

Endret av Straits
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer vel det.

 

Men virker som om prisen er også en liten faktor her (altså hva man selv har betalt i utgangspunktet) - og hvor mye man må betale for gitt ytelse ift tiden (årstall, utvikling o.l..)

 

Jeg har f.eks fått GTX 580 i bytte mot Radeon 5870, som må sies å være et fint bytte.

Mange eksempler på hvor man "bytter opp" i slike tilfeller.

 

Siden dette kortet finnes ennå (stort sett) som rebrand så er det ikke sikkert man kommer så godt ut av det.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Du kan egentlig ikke velge så lenge de kan finne ett tilsvarende kort, men om du ber meget pent, som jeg gjorde så fikk jeg penger tilbake, men du får strengt tatt ikke velge enten eller, men som sagt om du spør så kanskje.

Funka for meg, men det kunne jo også være fordi at han som svarte på min mail hadde samme fornavn, who knows.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har fått beskjed fra Komplett at dem har testet kortet og ikke funnet noen feil. Den er altså sendt tilbake til meg i dag. Hva gjør jeg nå?

 

Før jeg sendte kortet til RMA så prøvde jeg: 2 Forskjellige PSU'er ( Seasonic 660 Platinum og Corsair HX1000, prøvde å fjerne en og en rambrikke, prøvd å koble fra lagringsdisk, byttet til annet skjermkort hvorpå maskinen startet uten å mukke (det er den jeg skriver på nå). Hva mer kan jeg gjøre? Hva kan være feil?

Lenke til kommentar

Skal jeg tolke det dit hen at jeg har gjort alt jeg kan?

 

Blir nok nytt skjermkort bare jeg får tilbake det ødelagte.

Jeg skulle egentlig kjøpe GTX970 før jul. Men droppa det ettersom det jeg hadde gjorde jobben greit nok.

 

Jeg spiller i dag på en Dell Ultrasharp 2412M (1920x1200), stort sett lite krevende spill som FM, wow og Farming Simulator. Noen ganger BF4.

 

Er det GTX970 som er "sweet spot'en" her? Eller er det bare å gønne på med 980?

Har også vurdert 290X men er generelt skeptisk til varmeutvikling og strømforbruk. Jeg har hatt AMD kort de 5-6 siste årene og mitt siste Nvidia kort var et 8800GTS.

 

Komplett kjører tilbud på Sapphire Radeon R9 290X Tri-x og Asus 290X Matrix denne helgen, disse skal vel ha den stilleste kjøleløsningen?

Lenke til kommentar

980 gir deg lite for fryktelig mye mer penger, 970 er ett bra kort ja.

Hva angår de amd skjermkortene må du nesten lese deg opp om, lese tester osv.

 

Men hva mer du kan gjøre veit ikke jeg, forklarte du til komplett hva du hadde gjort med bytte av psu og prøve annet skjermkort i PCen din og prøve ditt døde skjermkort i andre maskiner etc?

Har du prøvd andre pci-e sloter?

Kanskje kortet ditt funker når du får det tilbake?

Men noe anna enn dette veit ikke jeg hva som kan gjøre så skjermkortet ditt ikke funker hos deg, men tydeligvis funker hos komplett.

Lenke til kommentar

Jeg skreiv hva jeg hadde gjort i beskrivelsen på RMA arket. Jeg fikk ingen beskjed om at kortet var feilfritt før jeg tok kontakt med dem selv, etter å ha fått melding av posten om at det var pakke på vei. :)

 

jeg testet det ikke i noen annen pc, ettersom jeg følte det var bevis nok det jeg allerede hadde prøvd. Jeg burde selvsagt gjort dette før jeg sendte det.

 

Jeg har mini-itx hovedkort og dermed bare en pci-e :)

 

Kortet har forøvrig sittet i en maskin som har blitt brukt i ca 2 år uten problemer. Og ca 1 år i en annen pc før det, uten problemer.

Lenke til kommentar

Fikk tilbake skjermkortet i dag. Satt det inn, null bilde på skjermen. Men pc'en startet opp nå da i det minste..

Grubla litt, og prøvde å koble til dvi kabelen, da fikk jeg bilde igjen.

Det virker som den ikke sender ut signal på DP utgangen nå. Er det virkelig mulig? :hrm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...