Gå til innhold

[Løst] Muslimsk navn i Norge? Fordommer?

Visum

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si jeg har jobbet sammen med veldig mange muslimer etterhvert og aldri har jeg noengang møtt på noen særkrav om ekstra pauser for bønn eller denslags, tror dette er forbeholdt de mer radikale troende muslimene.

Før noen andre påpeker det, så ønsker vi oss Halal mat. Er det noe galt?

Som gjester flest med sosial kompetanse, så stiller man ikke krav til mat. Man spiser det man får.

Har du noen gang hørt at en hindu eller buddhist skal ha tilpasset mat på grunn av sin religiøse tilhørighet?

Lenke til kommentar

Serverer du meg bæsj så føler jeg meg ikke så slem hvis jeg takker nei og forlater bordet.

Forsøk og vær litt seriøs da, selv om det er vanskelig.

Ja du kan jo starte selv.

Hvis du gir meg noe jeg ikke vil spise og sitter å mener at jeg har lite sosial kompetanse på grunn av at jeg ikke vil spise det (hvilken grunn spiller egentlig ikke noen rolle, jeg vil ikke og det skal rekke lenge som grunn) så kan det jo diskuteres hvem av oss det er som prøver å være lite seriøse.

Lenke til kommentar

Vel. Du hadde vel ikke ansatt en som måtte be flere ganger om dagen, med lønn. Eget tilpasset rom for dette.

Det gale er vel at man antar at muslimer krever bønnerom på jobben. Det er vel ikke vanlig.

Jeg håper ikke du sikter til denne påstanden om at en professor ikke rakk flyet på grunn av at taxisjåfør måtte be. Du kan ikke dømme en folkegruppe basert på ett enkelt individ - det er dårlig gjort!

Lenke til kommentar

Vel. Du hadde vel ikke ansatt en som måtte be flere ganger om dagen, med lønn. Eget tilpasset rom for dette.

Det gale er vel at man antar at muslimer krever bønnerom på jobben. Det er vel ikke vanlig.

Mulig personen, om det var kvinne skulle sitte med hijab på hode for og virkelig vise sitt ståsted.

Jeg hadde ikke hatt noe imot å ansette en kvinne som brukte hijab i mitt firma. (Den gangen jeg hadde et firma.) Det hadde nok ikke min kollega heller. Så lenge du kan se ansiktet, er det greit.

Om du heller kunne valgt et nøytralt menneske, så tror jeg de fleste ville gjort det. Ikke noe galt og mene det.

Jeg tror du skal være forsiktig med å uttale deg på vegne av "de fleste". Men nei, det er ikke noe galt i å mene det.

Som gjester flest med sosial kompetanse, så stiller man ikke krav til mat. Man spiser det man får.

Vel, det forutsetter at de er "gjester"...

Geir :)

Det er forskjell på folk Geir. Enkelte krever det ja.

Ellers må jeg si du overrasker meg Geir. Trodde du var like mye i mot religiøsitet som meg. Men når det handler om det nye herrefolket, muslimene. Da kryper vi. Jeg er konsekvent og vil ikke ha kors, hijab, tilpasset mat, kun pga. galskapen som vi kaller religion.

Lenke til kommentar

Hey, kanskje vi skal tvangsfore alle som kommer inn i landet, så vi VET at de har BACON i årene, for tydeligvis er du ikke nordmann hvis du ikke spiser svin, eller ku, eller smalehove, eller whatever.

Kom igjen nå. Ikke være så smålig at vi må kritisere hva folk spiser og ikke spiser..

PS: Jeg ELSKER bacon. Jeg ELSKER biff. Jeg ELSKER norsk mat. Jeg er tydeligvis ikke muslim, så ikke innsinuer at jeg er det heller og at det er derfor jeg holder med dem. Det du påstår er bare dumt.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Serverer du meg bæsj så føler jeg meg ikke så slem hvis jeg takker nei og forlater bordet.

I denne tråden er jeg seriøs. Religiøsitet er galskap og bør være under psykiatrien. Vi skal ikke tilrettelegge for slikt. Reint faglig er det feil.

Lenke til kommentar

I denne tråden er jeg seriøs. Religiøsitet er galskap og bør være under psykiatrien. Vi skal ikke tilrettelegge for slikt. Reint faglig er det feil.

Hvordan er det forenelig med å påstå at folk er ditten og datten bare fordi de ikke vil spise det DU liker å spise? Du ser da selv at din påstand er bastant og arrogant som faen, og lite seriøs. Det er ikke snakk om å halshugge folk foran stortinget, men hva DE SPISER. Hva bryr det DEG om de spiser svin eller biff?? Det bryr deg like mye som hvilket kjønn jeg velger å dra inn på soverommet!

Lenke til kommentar

Jeg mener at en hindu og en buddhist (ikke minst på grunn av alle thai kvinner som kommer med 50-åringer til Norge) er mye mer akseptert i Norge enn muslimer i Norge.

De kommer hit for og tilfredsstille halvfeite tullinger som ingen Norske kvinner vil ha. Vi må unne disse noen goder da.

Det er greit svar for buddhister som folk fra Thailand er. Hvilket svar har du til at hinduene er mer akseptert i Norge enn muslimer?

Lenke til kommentar

Kjære nordmenn.

Hei og velkommen til forumet. Hvem er du? (Det er frivillig å svare.)

Først og fremst, beklager jeg hvis jeg krenker noen synspunkt eller meninger.

Ingen grunn til å beklage, spesielt ikke i disse tider hvor ytringsfriheten er truet av folk som føler seg (eller sin religion/profet/xyz "krenket".

Er det slik at etnisk nordmenn skiller mellom disse to gruppene?

Noen nordmenn gjør det.

- En innvandrer som ikke har ett muslimsk navn, vil vedkommende få lettere jobb i forhold til en med muslimsk navn?

Det vil han/hun nok, det viser undersøkelser. Jeg liker å tro at jeg ville vurdert det anderledes. De muslimer jeg har jobbet med i årenes løp har vært faglig dyktige og gode kolleger.

- La oss tenke oss at barnet ditt vil gifte seg med en med innvandrer bakgrunn. I hvilken grad er religionen til innvandreren avgjørende?

Overhode ikke, for min del. Men det ville det kanskje for innvandrerens foreldre? Derimot hadde det nok blitt et gedigent kulturkræsj om den antatte ektefellen eller dens foreldre forventet at mine barn (vi har en datter og to sønner, alle er over 25 og ateister) skulle bli religiøse...

Min oppfattning er at ikke muslimske innvandrere er velkommen til Norge i forhold til muslimske innvandrere (takket være terroristene som media har full fokus på). Er du enig?

Ja, desverre. Det er derfor jeg så sterkt ønsker at muslimer flest gjør som Abid Raja og klart og tydelig tar avstand fra ekstreme islamister. Ikke primært fordi de har noe ansvar for terroren (det er en annen diskusjon), men fordi de så åpenbart sitter igjen med svarteper når Ola Dunk ikke ser forskjellen på muslim og islamist.

Lenke til kommentar

I det store og hele skal jeg si meg enig i det, når vi endelig har kjempet oss fram til ett sekulært og rasjonelt samfunn så er det vel lite matnyttig for oss å gå baklengs inn i framtiden på de religiøses premisser.

På en annen side så handler det vel litt om å gi og ta, choose your battles og la de små filletingene som gir noen glede men som ikke ødelegger noe for oss andre ligge så vi hller kan ha fokus på de virkelige problemene med religiøsitet, for dem er det mer enn nok av...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forskjell på folk Geir. Enkelte krever det ja.

Unntakene som ikke bekrefter regelen?

Ellers må jeg si du overrasker meg Geir. Trodde du var like mye i mot religiøsitet som meg.

Neida, det er ikke overraskende. Jeg er like mye i mot religioner som deg. Men jeg er som kjent liberalist og mener at folk skal få lov å tro hva de vil, så lenge de ikke prakker det på andre. Og en hijab er et helt streit symbol på religiøsitet.

Men når det handler om det nye herrefolket, muslimene. Da kryper vi.

Tull. Jeg ville sagt det samme om alle religioner. Hva du tror er en privatsak, og så lenge den ikke går ut over jobben på noen måte så er det ikke min sak som arbeidsgiver å diktere de ansattes tro.

Jeg er konsekvent og vil ikke ha kors, hijab, tilpasset mat, kun pga. galskapen som vi kaller religion.

Jeg er konsekvent jeg også, og vil tillate både kors og hijab som religiøse symboler, og at folk skal få spise det de foretrekker. Om jeg skulle servert det på min arbeidsplass (igjen, den gangen jeg hadde et firma) er vel avhengig av hvor mye jeg ønsket meg vedkommende i jobben. Om den neste Bill Gates eller Steve Jobs var muslim og kom og søkte jobb hos meg og ba om halal lunch, eller hindu og ønsket vegetarmat, så hadde jeg vært passe dum om jeg lot mitt private syn på islam/hinduisme stå i veien for å ansette ham.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er det forenelig med å påstå at folk er ditten og datten bare fordi de ikke vil spise det DU liker å spise? Du ser da selv at din påstand er bastant og arrogant som faen, og lite seriøs. Det er ikke snakk om å halshugge folk foran stortinget, men hva DE SPISER. Hva bryr det DEG om de spiser svin eller biff?? Det bryr deg like mye som hvilket kjønn jeg velger å dra inn på soverommet!

Prøv og få med deg det jeg skriver. Gjester spiser det de får, de krever ikke. Hva man lager hjemme, er privat. Forstår?

Lenke til kommentar

Jeg mener at en hindu og en buddhist (ikke minst på grunn av alle thai kvinner som kommer med 50-åringer til Norge) er mye mer akseptert i Norge enn muslimer i Norge.

De kommer hit for og tilfredsstille halvfeite tullinger som ingen Norske kvinner vil ha. Vi må unne disse noen goder da.

Det er greit svar for buddhister som folk fra Thailand er. Hvilket svar har du til at hinduene er mer akseptert i Norge enn muslimer?

Kjenner ikke til dem.

Lenke til kommentar

Prøv og få med deg det jeg skriver. Gjester spiser det de får, de krever ikke. Hva man lager hjemme, er privat. Forstår?

Vi ser hva du skriver. Spørsmålet er hvorfor du snakker om gjester. Nå mennesker kommer til Norge og bosetter seg og blir statsborgere, og endog i neste generasjon er født her i landet, så er de ikke gjester lenger.

Lenke til kommentar

Jeg har delt inn i kategoriene: Muslim og ikke muslim fordi det er svært sjeldent at du hører noe negativt om:

- en buddhistisk person fra Thailand

- en hinduistisk person fra India

- eller en annen religion fra et ikke vestlig-land.

Slik er det også i Oslo, der jeg oppvokste.

Jeg skjønner hvorfor du valgte den kategoriseringen. Jeg syns bare at det ofte er en del konstruktiv måte å tenke på.

Som jeg nevnte i mitt forrige innlegg så tror jeg det har mye med holdninger å gjøre. Holdninger hos nordmenn, ja, men også i stor grad holdninger blant muslimer. Ta meg, for eksempel. Kunne jeg velge, så ville jeg helst ikke hatt folk inn i Norge som mener at sex utenfor ekteskapet og homoseksualitet er synd (vi har nok sånne fjols fra før av). Når vi så vet at dette er utbredt blant muslimer så gjør det meg skeptisk til muslimer som en gruppe.

Jeg får inntrykk av at du fokuserer på at nordmenn sine holdninger til muslimer er dårlige. Og ja, i mange tilfeller så er de det, men i mange tilfeller så det også gode grunner til å være skeptisk.

Før noen andre påpeker det, så ønsker vi oss Halal mat. Er det noe galt?

Ikke hvis man bruker de reglene som Islamsk Råd Norge har satt for hva som regnes for halal, som ikke inkluderer tortur av dyrene. Nå til dags så er halal-maten i Norge av dyr som har blitt bedøvet eller drept før de tømmes for blod ved f.eks. å kutte strupen på dem.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til dem.

De finnes flere av dem i Norge, De fleste er fra Sri Lanka eller India, men det er også noen nordmenn som har konvertert til hinduisme sier Wikipedia

Lenke til kommentar

I

I det store og hele skal jeg si meg enig i det, når vi endelig har kjempet oss fram til ett sekulært og rasjonelt samfunn så er det vel lite matnyttig for oss å gå baklengs inn i framtiden på de religiøses premisser.

På en annen side så handler det vel litt om å gi og ta, choose your battles og la de små filletingene som gir noen glede men som ikke ødelegger noe for oss andre ligge så vi hller kan ha fokus på de virkelige problemene med religiøsitet, for dem er det mer enn nok av...

Men det er akkurat det vi gjør. Vi innfører en religion, politisk ideologi som på ingen måte er forenelig med vår måte og leve på. Samtidig som vi syter og klager over noen voldtekter og at det vil smelle litt. Er vi utviklingshemmede hele gjengen? Vi vet muslimens syn på kvinner, vi vet at deres religion fremkaller ekstreme sorter, selv om de fleste er helt ok mennesker. Så hva er galt med det Norske folk, og spesielt jentene her i landet. For mannfolk som meg og Geir, spiller islam liten rolle. Bortsett fra at vi i langt større grad kan forsyne oss fra fatet oftere og når vi vil. For kvinner i islam, de lyder sin mann. Dette gjelder like mye de moderate som radikale.

Lenke til kommentar

Neida, det er ikke overraskende. Jeg er like mye i mot religioner som deg. Men jeg er som kjent liberalist og mener at folk skal få lov å tro hva de vil, så lenge de ikke prakker det på andre. Og en hijab er et helt streit symbol på religiøsitet.

Tull. Jeg ville sagt det samme om alle religioner. Hva du tror er en privatsak, og så lenge den ikke går ut over jobben på noen måte så er det ikke min sak som arbeidsgiver å diktere de ansattes tro.

Jeg er konsekvent jeg også, og vil tillate både kors og hijab som religiøse symboler, og at folk skal få spise det de foretrekker. Om jeg skulle servert det på min arbeidsplass (igjen, den gangen jeg hadde et firma) er vel avhengig av hvor mye jeg ønsket meg vedkommende i jobben. Om den neste Bill Gates eller Steve Jobs var muslim og kom og søkte jobb hos meg og ba om halal lunch, eller hindu og ønsket vegetarmat, så hadde jeg vært passe dum om jeg lot mitt private syn på islam/hinduisme stå i veien for å ansette ham.

Vi er begge liberalister Geir. Forskjellen er at jeg mener religiøsitet hører hjemme i det private. Det samme med det politiske. Jeg tror deg ikke når du påstår at det er et fett for deg hvem du møter som saksbehandler på NAV. Tenk deg at du kommer inn og der sitter det en person med FrP genser, eller AP eller hva med et hakekors? Er man konsekvent, eller ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...