Gå til innhold

[Løst] Muslimsk navn i Norge? Fordommer?

Visum

Anbefalte innlegg

Kjære nordmenn.

Først og fremst, beklager jeg hvis jeg krenker noen synspunkt eller meninger.

Jeg har opplevd at det finnes to grupper innenfor ikke-vestlig innvandrerne i Norge:

- Muslimer

- Ikke muslimer

Er det slik at etnisk nordmenn skiller mellom disse to gruppene?

For å svare på spørmålet, vil jeg dere skal ta utgangspunkt i disse eksemplene nedenfor:

- En innvandrer som ikke har ett muslimsk navn, vil vedkommende få lettere jobb i forhold til en med muslimsk navn?

- La oss tenke oss at barnet ditt vil gifte seg med en med innvandrer bakgrunn. I hvilken grad er religionen til innvandreren avgjørende?

Min oppfattning er at ikke muslimske innvandrere er velkommen til Norge i forhold til muslimske innvandrere (takket være terroristene som media har full fokus på). Er du enig?

Jeg har svært sjelden hørt noe negativt om innvandrerreligionene, buddhisme og hinduisme når kommer til ekstremisme. Jeg antar etniske norske godtar en buddhist og hindu framfor en muslim. Noe som ønsker å fortelle sannheten?

Endret av Bakgrunn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg er enig.

- La oss tenke oss at barnet ditt vil gifte seg med en med innvandrer bakgrunn. I hvilken grad er religionen til innvandreren avgjørende?

Absolutt ikke avgjørende i det hele tatt. Så lenge personen er en god person som støtter og elsker mitt barn og behandler h*n bra så spiller vel religion like liten rolle som hårfarge.

Lenke til kommentar

De fleste nordmenn stigmatiserer mennesker som er opprinnelig fra islamske land. Jeg har personlig mange gode venner fra Iran, Pakistan osv. som tar sterk avstand til islam og muslimer. Men de har navn som nordmenn forbinder med islam. Derfor bør man være varsom med og kalle folk muslimer, eller kristne for den saks skyld. Det er diskriminerende og bli satt i bås som gale.

Lenke til kommentar

Min oppfattning er at ikke muslimske innvandrere er velkommen til Norge i forhold til muslimske innvandrere (takket være terroristene som media har full fokus på). Er du enig?

Din oppfatning er nok mer riktig en de fleste vil innrømme. Spør du meg så sier det seg selv. Ingen ønsker å dra inn en gjeng religiøse friks som ønsker og få et tilpasset samfunn, til deres ideologi. For det er hva disse religiøse egentlig vil og det eksisterer lite ydmykhet blant disse. De går ikke av veien for og stille krav til det samfunn de egentlig er gjester hos. Så selvsagt ønsker man ikke muslimer hit til landet om man kan unngå det. Ingen andre religiøse for min del.

Lenke til kommentar

Må vel kunne innrømme at om datteren min kom hjem med en praktiserende Islamist så hadde jeg blitt mer skeptisk enn om det var en narkoman vanekriminell. Mest fordi at jeg forstår den kriminelle narkomane mens Islamisten er for meg helt irrasjonell.

En moderat "vanlig" muslim derimot som vi alle omgår daglig (ihvertfall om du bor i en by), hadde vel bare vært hyggelig så lenge man har tilpasset seg norsk kultur nok til å tillate henne (og andre) alkohol og ikke minst ribbe på julaften og bacon søndagsmorgen, om hun skulle ønske slikt.

I arbeidsmarkedet derimot skal ikke religion ha noenting å si uansett.

Endret av Thoto79
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vel. Du hadde vel ikke ansatt en som måtte be flere ganger om dagen, med lønn. Eget tilpasset rom for dette. Mulig personen, om det var kvinne skulle sitte med hijab på hode for og virkelig vise sitt ståsted. Om du heller kunne valgt et nøytralt menneske, så tror jeg de fleste ville gjort det. Ikke noe galt og mene det.

Lenke til kommentar

Kjære nordmenn.

Hei, nordmann :)

Først og fremst, beklager jeg hvis jeg krenker noen synspunkt eller meninger.

Jeg har opplevd at det finnes to grupper innenfor ikke-vestlig innvandrerne i Norge:

- Muslimer

- Ikke muslimer

Er det slik at etnisk nordmenn skiller mellom disse to gruppene?

Man kan sikkert velge å kategorisere innvandrere på den måten. Men du kan også velge å bruke de to kategoriene "svart hår" og "ikke svart hår", eller et utall andre kategorier.

Personlig benytter jeg meg sjeldent eller aldri av den måten som du nevner for å kategorisere innvandrere, noe jeg uansett sjeldent tenker over. Hvis jeg skulle valgt, så ville det antakeligvis valgt å kategorisere etter den kulturen de kommer fra.

Men det er uansett verdt å påpeke at når man har innvandret til Norge så er man per definisjon en nordmann. Å splitte opp nordmenn etter "innvandrere" og "ikke-innvandrere" slår meg som lite konstruktivt.

For å svare på spørmålet, vil jeg dere skal ta utgangspunkt i disse eksemplene nedenfor:

- En innvandrer som ikke har ett muslimsk navn, vil vedkommende få lettere jobb i forhold til en med muslimsk navn?

Det dukker stadig vekk opp saker hvor de med navn som ikke anses som typisk nordiske har vanskeligere for å få jobb enn de med typiske nordiske navn. Jeg kan ikke se for meg at det alltid er så lett å si hva som er muslimske navn (kanskje med unntak av varianter av 'mohammed').

Nå har jeg ikke barn (som jeg må betale for, heh, heh, heh!), men jeg ville helst sett at et eventuelt barn ikke giftet seg med en person som var spesielt religiøs, uavhengig av religion.

Jeg er enig i at det er en vesentlig motvilje mot muslimsk innvandring i Norge. Men jeg er tror ikke all skylden kan legges på muslimske terrorister. En del av forklaringen er nok også holdninger som er veldig utbredt blant verdens muslimer, som for eksempel om forholdet mellom menn og kvinner. Disse holdningene er ikke ønskelig av majoriteten av befolkningen i Norge. Da er det lett å gå fra det til å være motvillig mot å ta inn folk som har slike holdninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har delt inn i kategoriene: Muslim og ikke muslim fordi det er svært sjeldent at du hører noe negativt om:

- en buddhistisk person fra Thailand

- en hinduistisk person fra India

- eller en annen religion fra et ikke vestlig-land.

Slik er det også i Oslo, der jeg oppvokste.

Lenke til kommentar

Vel. Du hadde vel ikke ansatt en som måtte be flere ganger om dagen, med lønn. Eget tilpasset rom for dette. Mulig personen, om det var kvinne skulle sitte med hijab på hode for og virkelig vise sitt ståsted. Om du heller kunne valgt et nøytralt menneske, så tror jeg de fleste ville gjort det. Ikke noe galt og mene det.

Når du sier det så er det vel noen ting som kanskje ikke lar seg forene med alle jobber i Norge, fulldekkende Niqab kan by på problemer i veldig mange jobber. Vanlig Hijab derimot så er det vel kun politi/forsvar som blir vanskelig rett og slett på grunn av uniformsplikten. Men vedkommende skal kunne tilbys jobben uansett men med da forbehold om at vedkommende er villig til å tilpasse seg evnt uniformskravene.

En arbeidsgiver som forkaster en søknad med den begrunnelse at vedkommende het Mohammed eller Fatima er vel verken lov eller greit på noen måte.

Må si jeg har jobbet sammen med veldig mange muslimer etterhvert og aldri har jeg noengang møtt på noen særkrav om ekstra pauser for bønn eller denslags, tror dette er forbeholdt de mer radikale troende muslimene.

Lenke til kommentar

I

Når du sier det så er det vel noen ting som kanskje ikke lar seg forene med alle jobber i Norge, fulldekkende Niqab kan by på problemer i veldig mange jobber. Vanlig Hijab derimot så er det vel kun politi/forsvar som blir vanskelig rett og slett på grunn av uniformsplikten. Men vedkommende skal kunne tilbys jobben uansett men med da forbehold om at vedkommende er villig til å tilpasse seg evnt uniformskravene.

En arbeidsgiver som forkaster en søknad med den begrunnelse at vedkommende het Mohammed eller Fatima er vel verken lov eller greit på noen måte.

Må si jeg har jobbet sammen med veldig mange muslimer etterhvert og aldri har jeg noengang møtt på noen særkrav om ekstra pauser for bønn eller denslags, tror dette er forbeholdt de mer radikale troende muslimene.

Jeg mener sterkt at religiøse, politiske symboler ikke hører hjemme på en arbeidsplass, eller i det offentlige rom. Det være seg kors, FrP /AP genser eller hijab. Hva slags ståsted i livet man har, tilhører det private.

Jeg er for at en arbeidsgiver er suveren på hvem han ønsker og ansette. Om det går på navn eller utsende er hans valg og ingen andre. Det er hans bedrift og levebrød. Ingen har noe med ansettelser. Selv om staten ønsker og stikke nesa si inn også der. Takk for vår frihet.

Jeg har og jeg jobber sammen med muslimer i dag. Menn og dem bærer selvsagt ikke noe symboler eller kan stille noen krav. Men disse er dem vi kaller moderate muslimer. Det er litt annet en dem som er sterk religiøse. Man må skille på dette.

Lenke til kommentar

Før noen andre påpeker det, så ønsker vi oss Halal mat. Er det noe galt?

Lenke til kommentar

Overhodet ikke, tror vi andre daglig spiser Halal kjøtt også uten å egentlig være klar over det. Tror det kun er de særeste av nasjonalromantikerne som ser på det som noe problem.

Lenke til kommentar

Som gjester flest med sosial kompetanse, så stiller man ikke krav til mat. Man spiser det man får.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener at en hindu og en buddhist (ikke minst på grunn av alle thai kvinner som kommer med 50-åringer til Norge) er mye mer akseptert i Norge enn muslimer i Norge.

Jeg tror holdninger og media spiller stor rolle her. Hinduer og buddhist er mer tilpasset det norske samfunnet. Hinduene som i utgangspunktet var vegetarianere, har også begynt å spise kjøtt når de først kom til Norge for et par tiår siden.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det som er galt med halal er vel at man skal egentlig bare kutte over strupen på dyret. Tror ikke du finner EKTE halal kjøtt i norge da de er pålagt å bruke sånn strømting for å gjøre dem bevisstløs først, og da forsvinner vitsen med halalkjøtt....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som gjester flest med sosial kompetanse, så stiller man ikke krav til mat. Man spiser det man får.

Serverer du meg bæsj så føler jeg meg ikke så slem hvis jeg takker nei og forlater bordet.

Lenke til kommentar

Serverer du meg bæsj så føler jeg meg ikke så slem hvis jeg takker nei og forlater bordet.

Enig, man får ha fokus på de viktige tingene som faktisk betyr noe også får man være romslig når det kommer til alle disse andre små detaljene i hverdagen om det så avviker litt ifra det ur-norske.

Lenke til kommentar

Vel. Du hadde vel ikke ansatt en som måtte be flere ganger om dagen, med lønn. Eget tilpasset rom for dette.

Det gale er vel at man antar at muslimer krever bønnerom på jobben. Det er vel ikke vanlig.

Mulig personen, om det var kvinne skulle sitte med hijab på hode for og virkelig vise sitt ståsted.

Jeg hadde ikke hatt noe imot å ansette en kvinne som brukte hijab i mitt firma. (Den gangen jeg hadde et firma.) Det hadde nok ikke min kollega heller. Så lenge du kan se ansiktet, er det greit.

Om du heller kunne valgt et nøytralt menneske, så tror jeg de fleste ville gjort det. Ikke noe galt og mene det.

Jeg tror du skal være forsiktig med å uttale deg på vegne av "de fleste". Men nei, det er ikke noe galt i å mene det.

Vel, det forutsetter at de er "gjester"...

Geir :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...