Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse som langtidsvikar

tuppence

Anbefalte innlegg

Hei!

Har vært ansatt i kommunal sektor i over 4 år som vikar. Har hatt midlertidige kontraket og skrevet timelister, stor sett i 100%.

Nå har vi en omorganisering og nedbemanning i vår sektor, og jeg vil ikke lengre bli brukt som vikar. Etter å ha haltet meg litt gjennom arbeidsmiljøloven, samt hovedtariffavtalen, har jeg forstått det slik at jeg skal ha like rettigheter som faste ansatte i henhold til oppsigelsesrett. Jeg har IKKE mottatt skriftlig oppsigelse fra arbeidsgiver, kun muntlig.

Skal jeg ha skriftlig oppsigelse? I såfall - hva skal jeg sies opp som, og fra hva? Har jo som sagt bare hatt kontrakt på kontrakt i over fire år som vikar. Det har jo aldri vært noe fast, bare midlertidige kontrakter og timelister. Nå har jeg ikke jobb f.o.m februar. Kommunen kan forøvrig ikke tilby noen jobb etter 4 års regelen, fordi jeg ikke har kompetanse for å jobbe i de andre sektorene hvor det kan være ledig jobb.

Skal søke dagpenger inntil jeg får annen fast jobb, og forstår det slik at det må foreligge dato for oppsigelse, og selve oppsigelsen.Men hvordan skal jeg gå frem for dette med oppsigelse?

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er organisert, men dessverre har det ikke vært noen særlig hjelp å få.

Har jobbet vikariater med tidsbegrensninger, og ellers har det vært månedskontrakter uten forlenging. Men at det har blitt skrevet måned for måned med utløpsdato.

Spøsmålet er å tolke arbeidsmiljøloven og hovedtariffavtalen, hvor det står at når prøvetid er overstått, og når man har vært midlertidig ansatt i fire år. Skal man ha samme oppsigelsesvern som faste ansatte. Men det jeg ikke forstår med oppsigelse, er at jeg har jo ingen stilling jeg skal bli oppsagt fra...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...