Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Koffein angstdempende? Mulig å bli avhengig av te?

KnutValentino

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere hatt Sosial Angst. En Angstlidelse som jeg nå så og si ser meg frisk fra.

Men det har seg dessverre sånn at om jeg ikke får i meg min daglige dose med koffein, så har jeg plutselig Sosial Angst så snart jeg forlater leiligheten. Får jeg derimot i meg min daglige dose koffein før jeg går ut av leiligheten, så går jeg ofte rundt med "happy-feets", har ikke et eneste tegn på nervøsitet/angst, og det å snakke med folk, fremmede eller ei går lett som bare det.

Idag hadde jeg fått i meg min daglige dose koffein før jeg gikk ut, men allikevel var jeg en del skjelven og nervøs.

Den beste forklaringen jeg har på dette er at jeg ikke hadde fått i meg min daglige dose med te før jeg gikk ut.

Jeg pleier nemlig å drikke 2-3 kopper med te (hovedsakelig Kamille-te, evt. Grønn-te) om morgenen etter at jeg har stått opp. Idag hadde jeg det derimot veldig travelt, og fikk derfor bare tid til 1 kopp før jeg dro på butikken.

Det skal også nevnes at jeg hovedsakelig inntar koffein via noen koffeinpiller som i tillegg til å inneholde koffein også inneholder grønn-te ekstrakter.

Det som altså frustrerer meg er at jeg er svært usikker på om det faktisk er Sosial Angst jeg ofte opplever i sosiale situasjoner, eller om det bare er koffein-abstinensen som gir meg "sosial angst" nå.

Hva tror dere?

Er det en mulighet for at jeg også kanskje er avhengig av visse stoffer som finnes i te, og at jeg derfor opplever abstinens om jeg ikke får i meg den daglige dosen med te?

Eller har jeg kanskje fortsatt noe Sosial Angst, men at noen kopper med te hver dag er nok til å midlertidig "drepe" disse symptomene?

Virker koffein i seg selv angstdempende og beroligende?

Alle innspill relatert til tråden vil bli satt pris på :)

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koffein i seg selv er sentralstimulerende og virker heller forsterkende på angst.

Når det er sagt så, ja, man kan bli fysisk avhengig av koffein. Og hva skjer om du da ikke får din daglige dose? Jo, det slår fort ut i angstsymptomer.

Lenke til kommentar

Idag hadde jeg fått i meg min daglige dose koffein før jeg gikk ut, men allikevel var jeg en del skjelven

Sikker på at ordet allikevel passer inn der? Det å bli skjelven er standard reaksjon på for mye koffein.

Det som altså frustrerer meg er at jeg er svært usikker på om det faktisk er Sosial Angst jeg ofte opplever i sosiale situasjoner, eller om det bare er koffein-abstinensen som gir meg "sosial angst" nå.

Du har tatt koffein som vanlig, men har droppet kamille-teen, og så tror du at du lider av koffein-abstinenser??? Det er jo total tankefeil. Er det kamille-teen du har droppet er den den du har abstinenser av.

Kamille-te virker angstdempende. Koffein virker angstfremkallende. Du droppet kamille-teen og fikk angst. Helt naturlig.

Virker koffein i seg selv angstdempende og beroligende?

Nei, koffein virker angstfremkallende og stimulerende.

Har du angst må du slutte på koffein og begynne med kamille-teen igjen.

Grønn te inneholder koffein og angstfremkallende. Dropp den til fordel for kamille-te.

Lenke til kommentar

Sikker på at ordet allikevel passer inn der? Det å bli skjelven er standard reaksjon på for mye koffein.

Du har tatt koffein som vanlig, men har droppet kamille-teen, og så tror du at du lider av koffein-abstinenser??? Det er jo total tankefeil. Er det kamille-teen du har droppet er den den du har abstinenser av.

Kamille-te virker angstdempende. Koffein virker angstfremkallende. Du droppet kamille-teen og fikk angst. Helt naturlig.

Nei, koffein virker angstfremkallende og stimulerende.

Har du angst må du slutte på koffein og begynne med kamille-teen igjen.

Grønn te inneholder koffein og angstfremkallende. Dropp den til fordel for kamille-te.

Koffein kan gi slike angstutslag, dette er et eksempel på en slags avhengighet hvor tolleranse bygges opp. Men det virker jo også oppkvikkende på ulike måter og det er nok derfor TS føler det hjelper mot sosialangst.

Det at man dropper kamille-te gir ikke slike utslag. Har selv opplevd det TS forklarer, dog har jeg også erfart at koffein bare forsterker angsten. Så det er litt pussig at det hjelper slik TS beskriver det (mulig det er en andel placebo).

Kamille-te er egentlig ikke veldig effektiv mot dette, men det virker litt beroligende. Jeg ville droppet koffeinen til fordel for andre urter, f.eks. johannesurt (John's Wort).

Lenke til kommentar

Koffein i seg selv er sentralstimulerende og virker heller forsterkende på angst.

Når det er sagt så, ja, man kan bli fysisk avhengig av koffein. Og hva skjer om du da ikke får din daglige dose? Jo, det slår fort ut i angstsymptomer.

Ja, dette er jeg klar over.

Det var egentlig om visse stoffer man finner i Kamille-te kan være avhengighetsskapende jeg stilte spørsmål ved.

Lenke til kommentar

Idag hadde jeg fått i meg min daglige dose koffein før jeg gikk ut, men allikevel var jeg en del skjelven

Veldig sikker.

Ja, dette er jeg veldig klar over. Men når jeg får skjelvinger av for mye koffein så merker jeg dette ved at jeg skjelver og har hjertebank, men uten at jeg blir noe mer nervøs/angstfull av dette. Faktisk heller omvendt.

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar

NeiNei, tror du missforstod det der litt. IDAG vet jeg at det ikke er koffeinabstinens som har skylden, det var mer i det "vanlige" jeg tenkte på der.

Lenke til kommentar

Kamille-te er egentlig ikke veldig effektiv mot dette, men det virker litt beroligende. Jeg ville droppet koffeinen til fordel for andre urter, f.eks. johannesurt (John's Wort).

Dessverre så har jeg ikke mulighet til dette, da jeg pga. bivirkninger av medisinene som jeg går på blir utrolig trøtt, og vil nærmest sove 24/7 om jeg ikke får i meg koffein. Dette var egentlig hovedgrunnen til at jeg begynte med å fast innta koffein for ca. 1 år siden.

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar

Dessverre så har jeg ikke mulighet til dette, da jeg pga. bivirkninger av medisinene som jeg går på blir utrolig trøtt, og vil nærmest sove 24/7 om jeg ikke får i meg koffein. Dette var egentlig hovedgrunnen til at jeg begynte med å fast innta koffein for ca. 1 år siden.

Men du vet at det tar tid før tolleransen senkes, og at et opphold av inntak fører til negative effekter?

Altså, når du bruker koffein fast så vil du etter hvert få mindre og mindre effekt av det til det er på et minimum (tolleranse = du trenger mer virkemiddel for å få samme effekt). Det blir sammenlignet til nivået du skulle vært på uten koffein og uten tolleransen. Dvs., om du ikke får i deg dosen med koffein så vil du få negative effekter (det vil iforhold til utgangspunktet uten koffein gå i minus), og slik vil det være en stund til tolleransen er borte.

Så, har du prøvd å vende deg av koffein, og vært uten koffein en stund? Og kan det være andre faktorer som spiller inn, som gjør at du føler deg trøtt? Mangel på lys (dette har direkte påvirkning på den interne klokka), aktivitet, næring? Uregelmessig eller dårlig søvnvaner?

Jeg kan f.eks. ikke sitte foran PC-skjermen om kvelden, da blir jeg våken og får ikke sove. Slik har jeg ødelagt døgnrytmen mange ganger. Kamille-te hjelpe for min del bra for å få sove, men setter jeg meg foran skjermen vil det ikke klare å motvirke våkenheten.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Men du vet at det tar tid før tolleransen senkes, og at et opphold av inntak fører til negative effekter?

Altså, når du bruker koffein fast så vil du etter hvert få mindre og mindre effekt av det til det er på et minimum (tolleranse = du trenger mer virkemiddel for å få samme effekt). Det blir sammenlignet til nivået du skulle vært på uten koffein og uten tolleransen. Dvs., om du ikke får i deg dosen med koffein så vil du få negative effekter (det vil iforhold til utgangspunktet uten koffein gå i minus), og slik vil det være en stund til tolleransen er borte.

Så, har du prøvd å vende deg av koffein, og vært uten koffein en stund? Og kan det være andre faktorer som spiller inn, som gjør at du føler deg trøtt? Mangel på lys (dette har direkte påvirkning på den interne klokka), aktivitet, næring? Uregelmessig eller dårlig søvnvaner?

Jeg kan f.eks. ikke sitte foran PC-skjermen om kvelden, da blir jeg våken og får ikke sove. Slik har jeg ødelagt døgnrytmen mange ganger. Kamille-te hjelpe for min del bra for å få sove, men setter jeg meg foran skjermen vil det ikke klare å motvirke våkenheten.

Dette med koffein og toleranse/avhengighet vet jeg veldig mye om. Det har seg derfor slik at når 2-3 kapsler med koffeinpillene jeg bruker ikke lenger gir god nok effekt, så kutter jeg disse ut og går over på energidrikker som RedBull og Battery, og benytter dette frem til toleransen har gått en del ned.

Har ikke prøvd dette med å gå 100% uten koffein enda, da dette tar altfor lang tid om jeg skal slutte ved å trappe ned. Jeg velger derfor å gå på koffein så lenge jeg går på venlafaxin x 225 mg, da jeg er veldig sikker på at det er denne medisinen som gjør meg trøtt.

Alle de grunnene som du nevnte har jeg så og si utelukket. Å være i aktivitet, dette er jeg mye av.

Sørger også for å få i meg nok næring, da jeg ellers blir veldig slapp og energiløs.

Det med å sitte med pc'en har svært liten innvirkning på om jeg får sove eller ikke. Også er det jo det med å være for mye trøtt som er problemet om jeg ikke går på koffein, og ikke det med å ikke få sove om kvelden.

Lyset er nok heller ikke grunnen til at jeg hele tiden blir trøtt, da dette problemet også vil oppstå midt på sommeren.

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar

Kanskje du har en eller annen form for sær nevrokjemi som gjør til at effekten kommer ekstra godt i din favør, denne kjemien igjen kan tilrettelegges av mye forskjellig, slik som medisiner f.eks. Hvordan du selv oppfatter situasjonen har mye å si, slik som placebo.

Idag hadde jeg fått i meg min daglige dose koffein før jeg gikk ut, men allikevel var jeg en del skjelven og nervøs.Den beste forklaringen jeg har på dette er at jeg ikke hadde fått i meg min daglige dose med te før jeg gikk ut. Jeg pleier nemlig å drikke 2-3 kopper med te (hovedsakelig Kamille-te, evt. Grønn-te) om morgenen etter at jeg har stått opp. Idag hadde jeg det derimot veldig travelt, og fikk derfor bare tid til 1 kopp før jeg dro på butikken.

Du tror ikke at noe av skjelvingen og nervøsiteten kunne komme av at du hadde det veldig travelt? I tillegg, så var du jo sikkert klar over at du glemte dosen, noe som i seg selv kan gi angst.

Det skal også nevnes at jeg hovedsakelig inntar koffein via noen koffeinpiller som i tillegg til å inneholde koffein også inneholder grønn-te ekstrakter.

Grønn-te ekstrakter kan være negativt for leveren, samt at du bruker medisiner.

Vil linke denne, selv om du kanskje tok pillene når du begynte å bli trøtt. Det står listet uvanlig trøtthet som et varseltegn.

http://www.legemiddelverket.no/Bruk_og_raad/raadtilforbruker/Kosttilskudd/Sider/Ekstrakter-fra-grønn-te-og-leverbivirkninger.aspx

Hvis slik usikkerhet frustrerer deg veldig mye så er kanskje denne frustrasjonen i seg selv mye av problemet? Kan være greit å gi kroppen litt rom til å slappe av. Overdreven fiksering kan skape mye problemer.

Ta det opp med legen din, synes jeg. Jeg er ikke helsepersonell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...