Gå til innhold

Betale ned forbrukslån med et billån?

Muppet88

Anbefalte innlegg

Sitter med et forbrukslån på 45000,- som er 22% rente på. Men jeg lurer på om jeg kan ta et billån på 45000,- for å betale ned forbrukslånet? Må man kjøpe bil hvis man tar billån?

Forbrukslånet har jeg kjøpt bil for når jeg tok det + at jeg betalte ned et annet lån på ca 20000,- lånet var på 60000,- når jeg tok det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må jo ha pant i bilen så det blir vel litt vanskelig.

Hvorfor? Dersom du tar opp billån med pant i bilen og bruker pengene til å betale tilbake forbrukslånet (som står med pant i bilen) så bør det gå fint. Har du kausjonist som kan stille sikkerhet istedenfor å stille sikkerhet i bare bilen burde det i alle fall la seg gjøre. Kontakt banken.

Lenke til kommentar

Det er ikke pant i bilen nå. Har kausjonist på forbrukslånet.

Ok. Betal det ned da, evt refinansier om du kan få bedre vilkår et annet sted. Men billån fordrer at du bruker hele lånesummen på bil, den delen av lånesummen som ikke brukes på bil kan ikke sikres ved pant i bilen, med mindre du lar bilen stå hos kreditor.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Årsaken til at billån (og boliglån) er rimeligere enn forbrukslån er fordi bilen er en form for sikkerhet. Et forbrukslån er vanligvis usikret. Men billån forutsetter betryggende sikkerhet for kredittgiver, og slik pantereglene er i dag kan ikke kredittgiver få den sikkerheten uten gjennom at du kjøper ny bil. Og ingen kredittgiver vil yte lån på mer enn bilens verdi (i et fritt marked er verdien alltid lik kjøpesummen, så å kjøpe bilen billig hjelper ikke).

Utlånsrente er en funksjon av hvor høy risiko kredittyter løper ved å låne ut til deg sammenlignet med å låne ut til noen andre. Det finnes en del tiltak man kan gjøre for å få redusert renta på forbrukslånet. Se for eksempel om du kan finne en lånetilbyder som tilbyr deg et engangsbeløp og ikke en kredittramme. Det kan fort senke renta ned mot 15-16 % fordi kreditor løper en lavere risiko når du ikke kan gjenopplåne beløpet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...