Muppet88 Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Sitter med et forbrukslån på 45000,- som er 22% rente på. Men jeg lurer på om jeg kan ta et billån på 45000,- for å betale ned forbrukslånet? Må man kjøpe bil hvis man tar billån? Forbrukslånet har jeg kjøpt bil for når jeg tok det + at jeg betalte ned et annet lån på ca 20000,- lånet var på 60000,- når jeg tok det. Lenke til kommentar
Muppet88 Skrevet 17. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2015 (endret) Jeg kan ordne kausjonist på billån hvis det trengs. Endret 17. januar 2015 av tormod1988 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Du må jo ha pant i bilen så det blir vel litt vanskelig. Lenke til kommentar
Compoundinterest Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Du må jo ha pant i bilen så det blir vel litt vanskelig. Hvorfor? Dersom du tar opp billån med pant i bilen og bruker pengene til å betale tilbake forbrukslånet (som står med pant i bilen) så bør det gå fint. Har du kausjonist som kan stille sikkerhet istedenfor å stille sikkerhet i bare bilen burde det i alle fall la seg gjøre. Kontakt banken. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Jepp kontakt banken og si du har forbrukslån, skal vedde at de vil låne deg penger med pant i bilen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 (endret) Avtalepant i privatpersons motorvogn får rettsvern etter håndpanteregelen, utenom ved salgspant, så nei. Det er det bare å glemme Endret 17. januar 2015 av Herr Brun 1 Lenke til kommentar
Muppet88 Skrevet 17. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2015 Men går det ikke med kausjonist. Bilen er ikke verd 45000,- Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Spør banken. Bilen er ubrukelig som sikkerhet (med mindre du finner en pantelåner i "gammeldags" forstand som kan ha bilen hos seg), men kausjonist er ikke det. 1 Lenke til kommentar
Muppet88 Skrevet 17. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2015 Det er ikke pant i bilen nå. Har kausjonist på forbrukslånet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Det er ikke pant i bilen nå. Har kausjonist på forbrukslånet. Ok. Betal det ned da, evt refinansier om du kan få bedre vilkår et annet sted. Men billån fordrer at du bruker hele lånesummen på bil, den delen av lånesummen som ikke brukes på bil kan ikke sikres ved pant i bilen, med mindre du lar bilen stå hos kreditor. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 Årsaken til at billån (og boliglån) er rimeligere enn forbrukslån er fordi bilen er en form for sikkerhet. Et forbrukslån er vanligvis usikret. Men billån forutsetter betryggende sikkerhet for kredittgiver, og slik pantereglene er i dag kan ikke kredittgiver få den sikkerheten uten gjennom at du kjøper ny bil. Og ingen kredittgiver vil yte lån på mer enn bilens verdi (i et fritt marked er verdien alltid lik kjøpesummen, så å kjøpe bilen billig hjelper ikke). Utlånsrente er en funksjon av hvor høy risiko kredittyter løper ved å låne ut til deg sammenlignet med å låne ut til noen andre. Det finnes en del tiltak man kan gjøre for å få redusert renta på forbrukslånet. Se for eksempel om du kan finne en lånetilbyder som tilbyr deg et engangsbeløp og ikke en kredittramme. Det kan fort senke renta ned mot 15-16 % fordi kreditor løper en lavere risiko når du ikke kan gjenopplåne beløpet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå