Gå til innhold

Søke utdanning flere steder i landet

Lolcrap

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har et par spørsmål angående høyere utdanning. Jeg og samboeren min skal søke til våren. Hun skal søke på et av studiene med høyest poenggrense i de fire største universitetsbyene. Jeg tenkte å søke på barnehagelærer, som er åpent eller har en veldig lav grense i hele landet.

Vi har lyst til å fortsette å bo sammen men problemet er at vi må flytte hvis hun kommer inn i en annen by. Jeg kommer til å putte byen vi bor i nå som førstevalg. Om jeg har forstått det riktig kan man bare velge førstevalget om det er der man kommer inn, man mister studieplassene på andre, tredje og fjerdevalg osv.

Er det noen andre muligheter eller veier rundt dette? Har lyst til å begynne til høsten men vet ikke i hvilken by det blir. Det er snakk om barnehagelærer, som er åpent stort sett overalt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Be samboeren din ha den byen med lavest poengsum først. Så søker du også på samme studiested. Da er sjansen høyest for at dere kommer inn samme studiested :)

Litt for usikkert for min del. Det er mest naturlig å ha byen man bor i som førstevalg.

Er det ingen andre måter å gjøre dette på? Vet at på videregående kan man spørre om studieplass etter skolestart (hvis det er plass.) Fungerer ikke høyere utdanning på samme måte? :)

Lenke til kommentar

Be samboeren din ha den byen med lavest poengsum først. Så søker du også på samme studiested. Da er sjansen høyest for at dere kommer inn samme studiested :)

Litt for usikkert for min del. Det er mest naturlig å ha byen man bor i som førstevalg.

Er det ingen andre måter å gjøre dette på? Vet at på videregående kan man spørre om studieplass etter skolestart (hvis det er plass.) Fungerer ikke høyere utdanning på samme måte? :)

Nei, da man tar imot søkere etter poengsum.

Lenke til kommentar

Nei, da man tar imot søkere etter poengsum.

Ikke engang om studiet er åpent? Altså ingen poenggrense for å komme inn.

Så eneste muligheten min er å vente med studiene til året etter om jeg vil flytte med?

Det er snakk om høyskolene/universitetene i Oslo, Trondheim, Bergen og Tromsø.

Lenke til kommentar

19. juli kl. 09.00 legges oversikten over ledige studieplasser ut (tidligere kalt "Restetorget"), og nye søkere kan forhåndsregistrere seg med personalia. Du kan først søke ledige studieplasser 20. juli kl. 09.00.

Dere får også svar på søknadene deres 20. juli (senest).

Du kan søke på ledige studieplasser selv om du har fått tilbud i hovedopptaket, og du kan velge opptil 10 ulike studier. Du kan også få tilbud om alle disse, men kun velge ja på én av dem.

Som tidligere skrevet, er det førstemann til mølla-prinsippet som gjelder, og her gjelder det å være tidlig ute. Barnehagelærer blir ofte lagt ut, og den er veldig populær. De første som har lagt inn søknaden sin, gjør det på under ett minutt.

Har du takket ja på tilbud om studieplass i hovedopptaket, bortfaller dette dersom du takker ja til tilbud om studieplass ved ledige studieplasser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...