Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Selvmords problematikk

TordMjøvik

Anbefalte innlegg

Forsøk på selvmord er ikke straffbart, så det kan du umulig ha blitt dømt for. Det du derimot kan bli dømt for er skader som er kommet pga din handling.

Selvmord er brudd på straffeloven § 233, og forsøk på selvmord er brudd på straffeloven §49.

Jeg kjenner ikke til noen saker hvor selvmordsforsøk er sendt til retten, og synes det blir helt feil, sucidale personer behøver helsehjelp ikke dømt for drapsforsøk på seg selv.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_1-6#KAPITTEL_1-6

Du burde lære deg å tolke lovtekster før du skal lære meg juss.

Der sa du det det magiske ordet, TOLKE tolkning medfører at meningen kan bli ulik. min TOLKNING tilsa at forsøk på drap er straffbart. ellers er jeg IKKE advokat eller jurist. og har ingen juss utdannelse, og forøvrig forsøker jeg ikke å lære deg juss.

Men ser nå i ettertid at loven sier "annens død" og jeg trekker derfor tilbake min påstand om at selvmord ikke er straffbart etter straffeloven om mord.

Men jeg vil fortsatt påstå at de mange av handlingene som medfører selvmord er ulovlig/ikke tilatt.

Som f.eks?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man f.eks. kan bli kjeftet på og straffet for å ikke bruke sykkelhjelm, sier det seg selv at å ødelegge seg selv med hensikt burde føre til kjeft og bot.

Men det ville jo gjøre det enda vanskeligere å våkne opp igjen etter et selvmordsforsøk.

Personer som våkner opp igjen etter selvmordsforsøk, er på en måte så "langt ute" at alle forstår at det ikke er bra å kjefte på dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...