TobleroneDrone Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 (endret) Jeg er tilhenger av aktiv dødshjelp i ekstreme tilfeller der livet består av uutholdelige smerter og/eller uhelbredelige psykiske plager over lengre tid. (Flere år i strekk uten håp om bedring) Det er synd at ikke Norge er opplyst nok til å legalisere dette. I dette tilfellet mener jeg at det er rett at du skulle straffes for å ha risikert andres liv i forsøket på å ta ditt eget. Skal man først ta sitt eget liv så bør man gjøre det på en måte som påvirker andre i minst mulig grad. Impulsive selvmordsforsøk er generelt sett en dårlig idé. Endret 18. januar 2015 av Bastard Bobo Lenke til kommentar
TordMjøvik Skrevet 18. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2015 Jeg er tilhenger av aktiv dødshjelp i ekstreme tilfeller der livet består av uutholdelige smerter og/eller uhelbredelige psykiske plager over lengre tid. (Flere år i strekk uten håp om bedring) Det er synd at ikke Norge er opplyst nok til å legalisere dette. I dette tilfellet mener jeg at det er rett at du skulle straffes for å ha risikert andres liv i forsøket på å ta ditt eget. Skal man først ta sitt eget liv så bør man gjøre det på en måte som påvirker andre i minst mulig grad. Impulsive selvmordsforsøk er generelt sett en dårlig idé. jeg var 19 den gangen svært deppa hadde bil og lappen. Tenkte mye på hvor lett det egentlig var å bare svinge over og dø fort momentant uten smerte. En dag bare bestemte jeg meg for å svinge over. Våkna på sykehuset og ble fortalt hva som hadde skjedd. Ble drit forbanne når det gikk opp at jeg var i live. Var på mye medisiner og vokna fra koman litt om tåka tenk mye på det etter på. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 I de landene som tilbyr aktiv dødshjelp så holdes mennesker med psykisk sykdom utenfor da de ikke er istand til å ta rett avgjørelse, de trenger annen type behandling enn dødshjelp. Det virker som du er i denne kategorien. 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 så en god dokumentar om dette i dag: http://www.tv2.no/2015/01/18/nyheter/aktiv-dodshjelp/dignitas/toppsaker/6363006 Lenke til kommentar
TordMjøvik Skrevet 18. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2015 så en god dokumentar om dette i dag: http://www.tv2.no/2015/01/18/nyheter/aktiv-dodshjelp/dignitas/toppsaker/6363006 skal lese saken. Takk for tipse. Lenke til kommentar
TordMjøvik Skrevet 21. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2015 Å hjelpe folk ta sine egne liv er jo å gi opp dem helt. Det synes jeg ikke det norske helsevesenet kan gjøre. Alle over 18 som er skikket til å selv kunne ta godt gjenom tenkte/selvstendige valg med god grunn og bakgrunn burde få tilbud om aktiv dødshjelp. Handler ikke om å gi opp folk. Folk blir kaste ball i helsevesenet. Da blir man gitt opp når de "proffe" ikke klarer å gi deg hjelp og sender deg rundt. Å live blir for enkelte satt på vent. Hvoreldre du er jo mindre hjelp får du etter fylt 20. Da gir systemet opp folk. Hardt og brutalt 1 Lenke til kommentar
TordMjøvik Skrevet 21. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2015 I de landene som tilbyr aktiv dødshjelp så holdes mennesker med psykisk sykdom utenfor da de ikke er istand til å ta rett avgjørelse, de trenger annen type behandling enn dødshjelp. Det virker som du er i denne kategorien. men i enkelte tilfeller der En person er suicidal. Trenger man ikke å være verken gal syk eller lide av en psykisk sykdom. Folk tar live sitt av de ekleste og mest merkligste ting. Andre av gode grunner og en 3 part av psykisk sykdom 3 grupper. Lenke til kommentar
Suspendert Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 ... f.eks hopper foran toget... Det er litt spooky/creepy at du starter denne tråden og 5 dager senere beskriver at du er vitne til et selvmord der en person hopper foran toget. Skjedde denne hendelsen før eller etter du startet denne tråden? Uansett har du nok mer på hjertet som kanskje egner seg for en ekspert i helsevesenet? Lenke til kommentar
TordMjøvik Skrevet 23. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2015 ... f.eks hopper foran toget... Det er litt spooky/creepy at du starter denne tråden og 5 dager senere beskriver at du er vitne til et selvmord der en person hopper foran toget. Skjedde denne hendelsen før eller etter du startet denne tråden?Uansett har du nok mer på hjertet som kanskje egner seg for en ekspert i helsevesenet? det er din mening Lenke til kommentar
Chroma Skrevet 24. januar 2015 Del Skrevet 24. januar 2015 Jeg er for aktiv dødshjelp hvis et menneske er så sykt at det lider og det ikke er mulighet for bedring og mennesket ville lidd helt til det døde. Suicidale mennesker kan få hjelp og få et bedre liv. Det skjer ikke av seg selv og man må ha et ønske om bedring, det er vel gjerne det som mangler hos noen suicidale. Prøver man å ta sitt eget liv på en måte som kan skade andre er man jævlig egoistisk og bør selvfølgelig straffes i ettertid. Det er egoistisk (men ofte forståelig) å ta sitt eget liv, men på et helt annet nivå enn ved å risikere andres liv. Lenke til kommentar
Ambulansefrik Skrevet 24. januar 2015 Del Skrevet 24. januar 2015 Forsøk på selvmord er ikke straffbart, så det kan du umulig ha blitt dømt for. Det du derimot kan bli dømt for er skader som er kommet pga din handling. Selvmord er brudd på straffeloven § 233, og forsøk på selvmord er brudd på straffeloven §49. Jeg kjenner ikke til noen saker hvor selvmordsforsøk er sendt til retten, og synes det blir helt feil, sucidale personer behøver helsehjelp ikke dømt for drapsforsøk på seg selv. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_1-6#KAPITTEL_1-6 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. januar 2015 Del Skrevet 25. januar 2015 Forsøk på selvmord er ikke straffbart, så det kan du umulig ha blitt dømt for. Det du derimot kan bli dømt for er skader som er kommet pga din handling. Selvmord er brudd på straffeloven § 233, og forsøk på selvmord er brudd på straffeloven §49. Jeg kjenner ikke til noen saker hvor selvmordsforsøk er sendt til retten, og synes det blir helt feil, sucidale personer behøver helsehjelp ikke dømt for drapsforsøk på seg selv. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_1-6#KAPITTEL_1-6 § 49. Strafbart Forsøg foreligger, naar en Forbrydelse ei er fuldbyrdet, men der er foretaget Handling, hvorved dens Udførelse tilsigtedes paabegyndt. Forsøg paa Forseelse er ikke strafbart. § 233. Den, som forvolder en andens Død ... Du må gjerne utdype hvor i lovteksten du mener det fremkommer at selvmord er straffbart. Anonymous poster hash: ab05f...ed9 1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 25. januar 2015 Del Skrevet 25. januar 2015 Å hjelpe folk ta sine egne liv er jo å gi opp dem helt. Det synes jeg ikke det norske helsevesenet kan gjøre. Alle over 18 som er skikket til å selv kunne ta godt gjenom tenkte/selvstendige valg med god grunn og bakgrunn burde få tilbud om aktiv dødshjelp. Handler ikke om å gi opp folk. Folk blir kaste ball i helsevesenet. Da blir man gitt opp når de "proffe" ikke klarer å gi deg hjelp og sender deg rundt. Å live blir for enkelte satt på vent. Hvoreldre du er jo mindre hjelp får du etter fylt 20. Da gir systemet opp folk. Hardt og brutalt Mener du at du selv er skikket til å ta dette valget? Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 25. januar 2015 Del Skrevet 25. januar 2015 Forsøk på selvmord er ikke straffbart, så det kan du umulig ha blitt dømt for. Det du derimot kan bli dømt for er skader som er kommet pga din handling. Selvmord er brudd på straffeloven § 233, og forsøk på selvmord er brudd på straffeloven §49. Jeg kjenner ikke til noen saker hvor selvmordsforsøk er sendt til retten, og synes det blir helt feil, sucidale personer behøver helsehjelp ikke dømt for drapsforsøk på seg selv. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_1-6#KAPITTEL_1-6 Du burde lære deg å tolke lovtekster før du skal lære meg juss. 1 Lenke til kommentar
ragge_jz Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 (endret) har selv vært veldig lei meg etter at det ble slutt med kjæresten ifjor og mitt lille barn som jeg sjeldent ser. Men hva får man gjort? Ting skjærer seg i livet, og det er vanskelig. Livet går i bølger og det er sånn at motgangen før eller siden vil komme, garantert. En eller annen gang får man det bare ass. Ett slag i trynet. Også er det sånn at folk takler det ulikt, og noen bedre enn andre. All ære til de som klarer å "drite i alt" og bare være seg selv og ha det bra. Jeg har noen sånne venner, som aldri er triste. De fleste vennene mine er igrunn happy. Selv tror jeg at jeg er i kategorien som tidvis har litt tunge tanker, er litt smådeppa og sånt. Men jamnt over, har jeg det ikke så mye dårligere enn mange andre. Smell i trynet må man jo tåle. Jeg har mistet førerkortet, vært i rettsak, mistet dame og unge, blitt nektet å ta med ungen hit og dit, blitt skjellt ut i familievernkontoret... Alt mulig.'... Jeg har tråkket i salaten jamt og trutt. Allikevel har jeg jobb, og jeg jobber med mennesker. ikke bare det, jeg møter alltid på jobb også, og jeg er svært sjeldent syk. Så hva faen skal man gjøre? Hva har jeg å klage over? Er selvmord veien å gå? Men så har du eksempel på andre som hadde ett "vellykket liv" men allikevel sliter, som Lene Marlin: http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Lene-Marlin-Jeg-ville-ikke-leve-lenger-7688318.html vanskelige greier! Det interessante er at mange yngre, tilsynelatende vellykkede menn, visstnok tar selvmord nå for tiden. Det er trist. Sånne mennesker skulle jeg gjerne snakket med, blitt kjent med. Er sikker på at det er masse spennende å lære av dem. Det er så mye forventninger og dritt og møkk i dagens samfunn. Så man går jo dritt lei iblandt. Endret 27. januar 2015 av ragge_jz Lenke til kommentar
TordMjøvik Skrevet 28. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2015 har selv vært veldig lei meg etter at det ble slutt med kjæresten ifjor og mitt lille barn som jeg sjeldent ser. Men hva får man gjort? Ting skjærer seg i livet, og det er vanskelig. Livet går i bølger og det er sånn at motgangen før eller siden vil komme, garantert. En eller annen gang får man det bare ass. Ett slag i trynet. Også er det sånn at folk takler det ulikt, og noen bedre enn andre. All ære til de som klarer å "drite i alt" og bare være seg selv og ha det bra. Jeg har noen sånne venner, som aldri er triste. De fleste vennene mine er igrunn happy. Selv tror jeg at jeg er i kategorien som tidvis har litt tunge tanker, er litt smådeppa og sånt. Men jamnt over, har jeg det ikke så mye dårligere enn mange andre. Smell i trynet må man jo tåle. Jeg har mistet førerkortet, vært i rettsak, mistet dame og unge, blitt nektet å ta med ungen hit og dit, blitt skjellt ut i familievernkontoret... Alt mulig.'... Jeg har tråkket i salaten jamt og trutt. Allikevel har jeg jobb, og jeg jobber med mennesker. ikke bare det, jeg møter alltid på jobb også, og jeg er svært sjeldent syk. Så hva faen skal man gjøre? Hva har jeg å klage over? Er selvmord veien å gå? Men så har du eksempel på andre som hadde ett "vellykket liv" men allikevel sliter, som Lene Marlin: http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Lene-Marlin-Jeg-ville-ikke-leve-lenger-7688318.html vanskelige greier! Det interessante er at mange yngre, tilsynelatende vellykkede menn, visstnok tar selvmord nå for tiden. Det er trist. Sånne mennesker skulle jeg gjerne snakket med, blitt kjent med. Er sikker på at det er masse spennende å lære av dem. Det er så mye forventninger og dritt og møkk i dagens samfunn. Så man går jo dritt lei iblandt. Vist du hadde vist hva en suicide person tenker i det et selvmordsforsøk blir til om man klarer det eller ikke. Da hadde man tenkt annerledes om de menneskene . Men som du selv sider du vil prate med en suicide fyr. Finnes hundre vis av forum. Men vist du jobber med folk kan du kansje se coder før de tar live sitt og hjelpe de opp av grøfta . Lenke til kommentar
PongPing Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 Et problem med mange mennesker med psykiske problemer, er jo at de er for syke for å sove på glattcelle hos politiet, men allikevel for friske til at de kan tas hånd om av helsepersonell. Det betyr jo at de havner midt i mellom, altså ute i samfunnet, der de kan både skade seg selv og andre! Vi trenger et bedre helsetilbud til psykiatriske pasienter! 2 Lenke til kommentar
TordMjøvik Skrevet 29. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2015 Et problem med mange mennesker med psykiske problemer, er jo at de er for syke for å sove på glattcelle hos politiet, men allikevel for friske til at de kan tas hånd om av helsepersonell. Det betyr jo at de havner midt i mellom, altså ute i samfunnet, der de kan både skade seg selv og andre! Vi trenger et bedre helsetilbud til psykiatriske pasienter! ingen har nevnt psykiske problemer i denne diskusjonen da det ikke trenger og være psykisk sykdom i bilde. Å være suicidal er ikke sykt men en midlertidig vilet fase i et liv. Vist du mener at suicidale folk i fler tall er psyke. Da er 68% av befolkning syke for det de har tenk på selvmord minst en gang og vurdert det. Nei i alle saker trenger det ikke være et helse problem Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Jeg spør igjen. Er du selv skikket til å ta avgjørelsen om å ende ditt liv? Lenke til kommentar
Ambulansefrik Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 Forsøk på selvmord er ikke straffbart, så det kan du umulig ha blitt dømt for. Det du derimot kan bli dømt for er skader som er kommet pga din handling. Selvmord er brudd på straffeloven § 233, og forsøk på selvmord er brudd på straffeloven §49. Jeg kjenner ikke til noen saker hvor selvmordsforsøk er sendt til retten, og synes det blir helt feil, sucidale personer behøver helsehjelp ikke dømt for drapsforsøk på seg selv. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_1-6#KAPITTEL_1-6 Du burde lære deg å tolke lovtekster før du skal lære meg juss. Der sa du det det magiske ordet, TOLKE tolkning medfører at meningen kan bli ulik. min TOLKNING tilsa at forsøk på drap er straffbart. ellers er jeg IKKE advokat eller jurist. og har ingen juss utdannelse, og forøvrig forsøker jeg ikke å lære deg juss. Men ser nå i ettertid at loven sier "annens død" og jeg trekker derfor tilbake min påstand om at selvmord ikke er straffbart etter straffeloven om mord. Men jeg vil fortsatt påstå at de mange av handlingene som medfører selvmord er ulovlig/ikke tilatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå