Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Selvmords problematikk

TordMjøvik

Anbefalte innlegg

Jeg føler med deg selvfølgelig.

Men du glemmer at du gjorde en uaktsom handling som kan sette andres liv i fare og forholdt skade på tredjeparts eiendom. Dette du dømmes for.

Personen i det motgående kjøretøyet kunne jo avlidd , du kan ikke påstå at du hadde full kontroll over situasjonen. Bilen kunne ha tatt tilværs i sammentreffet og landet på tredjepart og forårsaket mer skade eller død.

Og personen i møtende kjøretøy har sikkert ikke hatt det så greit heller psykisk etterpå i tillegg til økonomisk - noe som du har forvoldt.

Hadde selvmordsforsøket ditt vært utført av deg alene hjemme hadde selvsagt blitt noe helt annet.

men du kan kansje ikke klare og sette deg inn i hvordan en som velger å gå til det skrittet tenker. Når man går så langt

At man forsøker er man i en boble

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men du glemmer at du gjorde en uaktsom handling som kan sette andres liv i fare og forholdt skade på tredjeparts eiendom. Dette du dømmes for.

Personen i det motgående kjøretøyet kunne jo avlidd , du kan ikke påstå at du hadde full kontroll over situasjonen. Bilen kunne ha tatt tilværs i sammentreffet og landet på tredjepart og forårsaket mer skade eller død.

Og personen i møtende kjøretøy har sikkert ikke hatt det så greit heller psykisk etterpå i tillegg til økonomisk - noe som du har forvoldt.

Hadde selvmordsforsøket ditt vært utført av deg alene hjemme hadde selvsagt blitt noe helt annet.

men du kan kansje ikke klare og sette deg inn i hvordan en som velger å gå til det skrittet tenker. Når man går så langt

Jeg har et "forhold" til emnet kan man si uten av jeg vil gå nærmere inn på det.

Og har ikke noe problemer overhodet å sette meg inn i tankeprosessene.

Skal man gå til det skrittet med å begå selvmord gjør man det uten fare og lidelser for andre og gjør det 'rent', eller lar være.

Lenke til kommentar

Jeg har et "forhold" til emnet kan man si uten av jeg vil gå nærmere inn på det.

Og har ikke noe problemer overhodet å sette meg inn i tankeprosessene.

Skal man gå til det skrittet med å begå selvmord gjør man det uten fare og lidelser for andre og gjør det 'rent', eller lar være.

ja nettopp .
Lenke til kommentar

Du mener altså at i stedet for at folk skal ta eget liv på grusomme måter (for pårørende) vil du at sykehus skal tilby aktiv dødshjelp om du er suicidal.. Det kom ikke helt tydelig frem i førsteposten for meg ettersom den var litt vanskelig å lese.

Jeg mener at helsepersonell skal hjelpe folk i størst mulig grad til å få et bedre liv, ikke bare ta livet ditt fordi du ønsker det.. Hadde du prøvd å få hjelp før du gjorde det du gjorde? Er ganske mange tilbud, offentlige og private.

Aktiv dødshjelp er ikke et lett tema å mene noe om, men syns ikke helsepersonell skal utsettes for å avlive mennesker som egentlig kan bli friske.

Lenke til kommentar

Du mener altså at i stedet for at folk skal ta eget liv på grusomme måter (for pårørende) vil du at sykehus skal tilby aktiv dødshjelp om du er suicidal.. Det kom ikke helt tydelig frem i førsteposten for meg ettersom den var litt vanskelig å lese.

Jeg mener at helsepersonell skal hjelpe folk i størst mulig grad til å få et bedre liv, ikke bare ta livet ditt fordi du ønsker det.. Hadde du prøvd å få hjelp før du gjorde det du gjorde? Er ganske mange tilbud, offentlige og private.

Aktiv dødshjelp er ikke et lett tema å mene noe om, men syns ikke helsepersonell skal utsettes for å avlive mennesker som egentlig kan bli friske.

jeg var lenge innlagt for å si det sånn. Men hva hjelper med å være innelåst overvåka. Mister venner som tar avstand for de tror du er gal. Kommer Ann på behandling og hvordan avd du havner på. Frivillig f.eks dps er nok bedre en en lukka avd. Med større frihet og muligheten til og skrive seg ut. Jeg var innlagt hjalp ikke meg . Gikk til psykolog hjalp ikke.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aktiv dødshjelp er vel forsåvidt for mennesker som faktisk lider og er døende. Slik at de slipper å pines til døde...

det stemmer. Men om jeg/andre som ikke ser en annen utvei hadde fått tilbudet hadde man sloppet — redusert/kansje med stor sannsynlighet at folk velger brutale selvmords metoder. Har jo også de som hopper foran tog og t bane f.eks . Ikke noe serlig bra utvei det heller.
Lenke til kommentar

Aktiv dødshjelp er vel forsåvidt for mennesker som faktisk lider og er døende. Slik at de slipper å pines til døde...

det stemmer. Men om jeg/andre som ikke ser en annen utvei hadde fått tilbudet hadde man sloppet — redusert/kansje med stor sannsynlighet at folk velger brutale selvmords metoder. Har jo også de som hopper foran tog og t bane f.eks . Ikke noe serlig bra utvei det heller.
husk at de som tar sitt eget liv lider av forskjellige grunner enten psykisk fysisk eller har traumer fra noe som har hendt tidligere. Du har også de som mister jobben . Økonomisk smell eller andre kriser i livet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ønsker fler synspunkter rundt selvmords problematikk selvmords forsøk og

Om du er for eller i mot og dømme en suicide person i norsk

Domstol. Selvmord skal ikke lenger være tabu og prate om.

Det kan ikke være slik at suicidale blir gjort immune overfor lov og rett. Det forstår du vel. Selvmordsforsøk eller ikke, uaktsom kjøring er det det er. Diskusjon rundt eutanasi blir noe ganske annet.

Lenke til kommentar

Ønsker fler synspunkter rundt selvmords problematikk selvmords forsøk og

Om du er for eller i mot og dømme en suicide person i norsk

Domstol. Selvmord skal ikke lenger være tabu og prate om.

Det kan ikke være slik at suicidale blir gjort immune overfor lov og rett. Det forstår du vel. Selvmordsforsøk eller ikke, uaktsom kjøring er det det er. Diskusjon rundt eutanasi blir noe ganske annet.

men jeg fikk en dom og en straff retten fant passende i den situasjonen. Jeg ble ikke imun det kan jeg garantere deg. Hadde du vist hvordan mitt liv er blitt etter det som hendte tilbake i tid hadde du nok skrivd noe annet. Men takk for din ytring likevel
Lenke til kommentar
men jeg fikk en dom og en straff retten fant passende i den situasjonen.

Joda, de er generelt flinke til å se på omstendighetene rundt handlingen. Jeg vet ikke hva mer du ønsker fra dem i sammenheng med hvordan suicidale mennesker bør behandles når de begår en straffbar handling. Selvmordsforsøk i seg selv er ingen straffbar handling, og har ikke vært det på godt over hundre år nå.

Lenke til kommentar

men jeg fikk en dom og en straff retten fant passende i den situasjonen.

Joda, de er generelt flinke til å se på omstendighetene rundt handlingen. Jeg vet ikke hva mer du ønsker fra dem i sammenheng med hvordan suicidale mennesker bør behandles når de begår en straffbar handling. Selvmordsforsøk i seg selv er ingen straffbar handling, og har ikke vært det på godt over hundre år nå.

selvmords forsøk straffes i Norge med utestengelse av daglig liv retten til en hel del . Du blir stempla psykisk syk. Folk tar avstand noen blir varig ufør andre sliter med å få jobb da grunnet skadene de har påført seg selv i selvmords forsøket. Det er så mye mer bak bare en rettskraftig dom. Du må være i en situvasjon for å forstå den. Ellers kan det bli vanskelig å se baksiden
Lenke til kommentar

selvmords forsøk straffes i Norge med utestengelse av daglig liv retten til en hel del . Du blir stempla psykisk syk. Folk tar avstand noen blir varig ufør andre sliter med å få jobb da grunnet skadene de har påført seg selv i selvmords forsøket. Det er så mye mer bak bare en rettskraftig dom. Du må være i en situvasjon for å forstå den. Ellers kan det bli vanskelig å se baksiden

Når vi snakker om straffbare handlinger er det gjerne i sammenheng med Norges lover. Siden du åpnet tråden med å nevne en domstol, regnet jeg med det var dette du ville diskutere. Vil du heller diskutere sosiale stigma og andre utenomrettslige konsekvenser, så gjerne for meg, men det er ryddigst om man ikke blander de to.

Lenke til kommentar

Når vi snakker om straffbare handlinger er det gjerne i sammenheng med Norges lover. Siden du åpnet tråden med å nevne en domstol, regnet jeg med det var dette du ville diskutere. Vil du heller diskutere sosiale stigma og andre utenomrettslige konsekvenser, så gjerne for meg, men det er ryddigst om man ikke blander de to.

alt jeg skrev i tekst og tekstens navn må diskuteres for å forstå hele bilde. Folk glemmer fort at det er en bakside av alle historier
Lenke til kommentar

alt jeg skrev i tekst og tekstens navn må diskuteres for å forstå hele bilde. Folk glemmer fort at det er en bakside av alle historier

Alt på én gang? I samme setning? I samme ord?

teksten skal diskuteres. Folk spør utifra hva som engasjerer dem i teksten.
Lenke til kommentar

Syns det var svært [edit: ordrekkefølge :dremel:] lite annet å diskutere, i den forstand at det er mer som behøver å bli sagt. Sympati har du helt sikkert allerede, og enda mer hadde du nok fått om du ikke hadde involvert andre i selvmordsforsøket ditt. Videre er det nok mange på dette forumet som har kjent på den «sosiale straffen» ved å være annerledes, for å si det pent – i alle mulige grader. De fysiske lidelsene skal ikke jeg si så mye om, og ikke vet jeg hva man kunne si om det heller. Aktiv dødshjelp mener jeg ville passe bedre i en egen tråd uten ytterligere distraksjoner. Og det bringer oss tilbake til det eneste jeg syntes var verdt å ta opp, og det har jeg allerede skrevet om. Hvis du er fast bestemt på å vikle alt sammen i en floke, så er ikke jeg riktig person for den diskusjonen. :)

Endret av Imsvale
Lenke til kommentar

Hvis poenget her er at sykehus skal være assistere fysisk friske med selvmord ser jeg på det som et svært underlig utgangspunkt. Hvorfor ikke bare gjøre dette selv? Jeg vil også tro at man har rett til å nekte livreddende behandling, så man står rimelig sterkt her. Ingen grunn til å blande inn andre enn seg selv - men unntak av de tilfellene hvor man er lam fra nakken og ned o.l. hvor det strengt tatt er nødvendig for gjennomfølringen.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Syns det var svært annet lite å diskutere, i den forstand at det er mer som behøver å bli sagt. Sympati har du helt sikkert allerede, og enda mer hadde du nok fått om du ikke hadde involvert andre i selvmordsforsøket ditt. Videre er det nok mange på dette forumet som har kjent på den «sosiale straffen» ved å være annerledes, for å si det pent – i alle mulige grader. De fysiske lidelsene skal ikke jeg si så mye om, og ikke vet jeg hva man kunne si om det heller. Aktiv dødshjelp mener jeg ville passe bedre i en egen tråd uten ytterligere distraksjoner. Og det bringer oss tilbake til det eneste jeg syntes var verdt å ta opp, og det har jeg allerede skrevet om. Hvis du er fast bestemt på å vikle alt sammen i en floke, så er ikke jeg riktig person for den diskusjonen. :)

jeg liker å høre andres meninger . Derfor jeg la inn linken. Du har ditt synspunkt om saken det respekterer jeg. Alle inn spill er verdt å registrere .
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...