Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Selvmords problematikk

TordMjøvik

Anbefalte innlegg

Burde selvmords forsøk straffes av en domstol?

Selvmord er trist for dem rundt og de eventuelle

Pårørende! Men. Vist en person over 18 år/da myndig.

Velger og avslutte live med selvmord. Er ikke det da

En privat sak? Vist du rett og slett etter lenger tid

Kanskje år med psykiske plager fysiske eller andre former for redusert livs kvalitet ikke orker mer. Du har

Kanskje prøvd alt først. Burde ikke da helsevesenet hjelpe personen til og dø. Isteden for at man f.eks hopper foran toget . Front kolliderer eller dynker seg

Med bensin og tenner på. Det er ille for de som ser,/blir involvert i det. Da er det bedre med aktiv dødshjelp i trygge rammer på sentral sykehuset dit. Med overvåking og profesjonell hjelp i det døden inntreffer.

Har selv lagt 4 mnd på Ullevål sykehus da 2 av ukene var i koma. Fikk over 30 brudd knuste knær knust hofte mage og luger fikk seg også en trøkk . Sitter i dag igjen med masse arr skadet for live Med mye fysisk smerte. Måtte i en alder av 18 lære å gå på nytt alt måtte trenes på. Var også 3 mnd på rehabiliterings sykehus for å bli fin nok til å ihvertfall gå på krykker. Totalt brukte jeg nesten 2 år på å bli så bra at jeg kunne fungere nok så normalt i dagligliv livet . Hadde det ikke vert bedre for meg og dø rolig i en sykehus seng en det jeg gjorde mot meg selv. Da det også var vitner til mitt selvmords forsøk . Jeg ble at på til som Norges første dømt i en norsk domstol for å ha prøvd og ta mitt eget liv. Jeg fikk fler former for straff men også erklært ustabil og psykisk syk og måtte flytte i psyk bolig . Jeg mener at det er ikke sykt eller en sykdom og være suicidal. Det er en villet frivillig handling enkelte velger å ta. Så sant man ikke er i psykose og fullstendig ute av selv kontroll. Men jeg var dypt deprimert og viste hva jeg gjorde. Jeg overlevde så vidt. Og ble straffet av samfunnet etter på. Hva er ditt synspunkt i saken? Jeg tar også imot personlig post om noen er i samme situvasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsøk på selvmord er ikke straffbart, så det kan du umulig ha blitt dømt for. Det du derimot kan bli dømt for er skader som er kommet pga din handling.

jeg ble den første som i en norsk domstol ble dømt for å prøve å ta mitt eget liv. Det var derfor den fikk litt media oppmerksomhet da den saken var aktuell. Leter du lenge nok finner du det på en/fler nett aviser. Men saken er i dag over 3 år gammel så du må nok lete litt
Lenke til kommentar

Ser en som krasjet inn i et vogntog ble dømt for uaktsom kjøring som kunne satt andres liv i fare..

Var det deg? I så fall er det kun fengsel og bøter du fortjener etter min mening.

så du er for å straffe en suicide person. Tenk om jeg hadde fått tilbud om aktiv dødshjelp på sykehus. Da hadde jeg ungått å gjøre det.
Lenke til kommentar

så du er for å straffe en suicide person. Tenk om jeg hadde fått tilbud om aktiv dødshjelp på sykehus. Da hadde jeg ungått å gjøre det.

Du kunne blitt tvangsinnlagt, deretter fått straff når du anses som frisk..

Med forbehold om at jeg ikke vet nøyaktig hva din psykiske lidelse er eller var..

Lenke til kommentar

Det har svært lite å si hvilken overskrift media velger bruke.. De vil tjene penger.

Skal man begå selvmord gjør man det uten å risikere å skade andres liv og eiendom.

det var kunn meg det gikk utover . Jeg mener derfor at aktivdødshjelp burde bli lov i Norge som i mange andre land. Men takk for kommentarene og synspunktene dine. Det er godt å se hva folk mener om saken.
Lenke til kommentar

Jeg føler med deg selvfølgelig.

Men du glemmer at du gjorde en uaktsom handling som kan sette andres liv i fare og forholdt skade på tredjeparts eiendom. Dette du dømmes for.

Personen i det motgående kjøretøyet kunne jo avlidd , du kan ikke påstå at du hadde full kontroll over situasjonen. Bilen kunne ha tatt tilværs i sammentreffet og landet på tredjepart og forårsaket mer skade eller død.

Og personen i møtende kjøretøy har sikkert ikke hatt det så greit heller psykisk etterpå i tillegg til økonomisk - noe som du har forvoldt.

Hadde selvmordsforsøket ditt vært utført av deg alene hjemme hadde selvsagt blitt noe helt annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...